جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی پس از سال‌ها؛ نمایشنامه‌های شادروان غلامحسین ساعدی به تئاتر ایران بر می‌گردد

رویدادهای فرهنگی

پس از سال‌ها؛ نمایشنامه‌های شادروان غلامحسین ساعدی به تئاتر ایران بر می‌گردد

جعفر والی کارگردان پیشکسوت تئاتر با اجرای نمایش «آی با کلاه آی بی‌کلاه» پس از چهل و چند سال، متنی از غلامحسین ساعدی را به صحنه تئاتر ایران می‌آورد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | air force purple heart , Giftofvision

در شرایطی که سال‌هاست هیچ نمایش‌نامه‌ای از غلامحسین ساعدی، اجرا نشده است، جعفر والی از اجرای نمایش«آی با کلاه آی بی کلاه» خبر داد.

این هنرمند تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد:خوشبختانه طبق گفت‌وگوهایی که با مسوولان و مدیران وزارت ارشاد داشتیم، اجرای نمایشنامه «آی با کلاه آی بی کلاه» نوشته زنده‌یاد غلامحسین ساعدی تصویب شده و قصد دارم این نمایش را پاییز امسال در تماشاخانه سنگلج به صحنه بیاورم.

او اضافه کرد: بیش از 40 سال است که اثری از ساعدی اجرا نشده است در حالی که باید به این نویسنده ادای دین کنیم و این تابو شکسته شود چون به نفع تئاتر ماست و با این شیوه جوانان امیدوار می‌شوند و درمی‌یابند می‌توان کارهای دیگری هم در تئاتر انجام داد.

والی با اشاره به گفت‌وگو‌هایش با مدیران ارشاد برای اجرای این نمایش افزود: در این گفت‌وگوها توضیح دادم اجرای متنی از ساعدی که جزو مهمترین هنرمندان تئاتر ماست، در سال فرهنگ اتفاق بسیار خوشایندی است و به مدیران ارشاد اطمینان دادم اجرای این نمایش به ضررشان نخواهد بود بلکه به نفع تئاتر ما است که از داشته‌های خود بهره‌مند شود.

بازیگر نمایش«اتاق شماره شش» یادآور شد: پیش از این،‌ این نمایشنامه را در تالار «25 شهریور» یا به قول امروزی‌ها تماشاخانه «سنگلج» اجرا کرده بودم و حالا هم دوست دارم نمایش را در همین سالن اجرا کنم.

او درباره ترکیب بازیگران این نمایش نیز گفت: به چندین گزینه فکر کرده‌ام اما هنوز با آن‌ها صحبت نکرده‌ام. به هر حال این نمایش اثری است که نیازمند چندین ماه تمرین است و بازیگران باید بتوانند برای آن زمان کافی بگذارند.

جعفر والی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر که مدت‌ها مقیم کانادا بود، در سال‌های گذشته بیشتر در حیطه بازیگری تئاتر و سینما فعال بوده است و حالا با اجرای دوباره نمایشنامه ساعدی، بار دیگر به کارگردانی تئاتر برمی‌گردد.

او حدود 10 نمایشنامه از آثار ساعدی را اجرا کرده و در این سال‌ها همواره آرزو داشت بار دیگر متنی از این نویسنده را به صحنه بیاورد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین ساعدی 24 دی‌ماه 1314 در تبریز به دنیا آمد و تحصیلات خود را در زمینه روان‌پزشکی تا درجه دکترای پزشکی در تهران به پایان رساند. او در نهایت در روز دوم آذرماه ۱۳۶۴ در پاریس از دنیا رفت و پیکرش در گورستان پرلاشز در کنار آرامگاه صادق هدایت به خاک سپرده ‌شد.

از این نویسنده به‌جز «عزاداران بیل»، آثار دیگری از جمله «کاربافک‌ها در سنگر»، «کلاته گل»، «ده لال‌بازی»، «چوب به‌دست‌های ورزیل»، «بهترین بابای دنیا»، «پنج نمایشنامه از انقلاب مشروطیت»، «آی باکلاه آی بی‌کلاه»، «خانه روشنی»، «دیکته و زاویه»، «پرواربندان»، «وای بر مغلوب»، «ما نمی‌شنویم»، «جانشین»، «چشم در برابر چشم»، «مار در معبد»، «عاقبت قلم‌فرسایی»، «هنگامه‌ آرایان»، «ضحاک» و «ماه عسل» به جا مانده است.

نمایش‌نامه«آی با کلاه آی بی کلاه» همراه با دو اثر دیگر از ساعدی در دولت جدید از وزارت ارشاد مجوز نشر گرفته است.

سه کتاب «آی باکلاه آی بی‌کلاه»، «ضحاک» و «وای بر مغلوب» ساعدی (گوهرمراد) برای تجدید چاپ مجوز نشر گرفته و در انتشارات نگاه منتشر خواهند شد.

«آی باکلاه آی بی‌کلاه» یک نمایشنامه است که شخصیت‌های آن عبارت‌اند از خبرنگار و راننده.

نمایشنامه «ضحاک» نیز هجویه‌ای علیه دیکتاتوری است که زبانی تمثیلی دارد و در آن به دست‌نشاندگان بیگانه‌ای اشاره می‌شود که از خارج از کشور به داخل می‌آیند.

«وای بر مغلوب» هم دیگر نمایشنامه ساعدی است که در سال 1349 نوشته و چاپ شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه