سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی دیدار با شیخ نیشابور در خجند تاجیکستان

رویدادهای فرهنگی

دیدار با شیخ نیشابور در خجند تاجیکستان

نشست«دیدار با شیخ نیشابور» همزمان با روز بزرگداشت عطار، از سوی وابستگی فرهنگی كشورمان و با همکاری دانشکده شرقشناسی دانشگاه دولتی خجند تاجيكستان در مرکز مطالعات ایرانشناسی برگزار شد.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Buy now Converse RUN STAR MOTION HI - 171545C

به گزارش «تابناک»، در ابتدای این نشست،" معتبر عاقل اوا"، مترجم کتاب تذکره الاولیاء شیخ عطار نیشابوری و رئیس گروه زبان فارسی دانشگاه دولتی خجند در تاجيكستان با بیان زندگینامه و برشمردن آثار گوناگون عطار درباره جایگاه او در ادبیات فارسی و عرفان اسلامی سخن گفت.
وی با اشاره به اینکه عطار از بزرگترین آفرینندگان آثار عرفانی و پیشوای بسیاری از معرفت‌گویان و سخن‌سرایان نامی ادبیات فارسی است، گفت: با نگاهی به گستردگی معنایی آثار عطار و گفته بزرگانی چون مولانا و شیخ مجتهد شبستری در خصوص او می توانیم به منزلت این حکیم عالیقدر در تاریخ پی ببریم.

در ادامه،" مسعود احمدوند"، وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در خجند با تشکر از مسئولان دانشگاه دولتی این شهر برای مشارکت در برگزاری مراسم روز عطار، با اشاره به حوادث تاریخی دوران زندگی عطار در خصوص جایگاه تمثیل در آثار او سخن گفت.
وي به تشریح رویکرد عارفانه عطار نسبت به مسائل دینی، درباره معنای تمثیلی نمادهای منطق الطیر پرداخت.

 احمدوند تاکید کرد: عطار هنرمندانه به بیان نمادین مراتب سیر سلوک و رسیدن به حق و توحید از زبان پرندگان پرداخته است. عطار از شاعرانی است که زندگانی خود را صرف جستجوی معنای حقیقی توحید و بیان معارف الهی کرده و توانسته است، عارفانه حدیث نامکرر عشق را در گوش جان عاشقان جهان جاودانه کند.

قرائت حکایات و اشعاری از آثار مختلف عطار توسط دانشجویان، اعطای هدیه به یکی از دانشجویان برگزیده و نمایش اسلایدهایی از آرامگاه عطار از دیگر بخش‌های این مراسم بود. همچنین در ابتدای سالن ورودی نشست نیز نمایشگاهی از کتاب های عطار به زبان فارسی و تاجیکی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه