سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز سند عذرخواهی چینی هایی که ایران را دشمن شاد کردند رو کنید

نگاه روز

سند عذرخواهی چینی هایی که ایران را دشمن شاد کردند رو کنید

برگرفته از تابناك

سرویس سیاست خارجی ـ رویداد تلخ و رقت بار استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس در مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره بازی های آسیایی، سوژه نابی برای برخی رسانه های عربی شد تا با استناد به آن، بار دیگر بر طبل اقدام جاعلانه و جاهلانه شان درباره نام خلیج همیشه فارس بکوبند؛ اما در این میان، موضعگیری مسئولان کشورمان، بیش از اقدام اعراب دردآور می نماید.

به گزارش «تابناک»، اقدام سخیف چینی ها در به کارگیری نام جعلی برای خلیج فارس، سبب شد، برخی رسانه های عربی با ذوق زدگی و خوشحالی، آن را دلیلی برای حقانیت ادعاهای کذایی خود بدانند.

در همین باره، روزنامه عربی «الرایه» چاپ قطر، با استناد به همین موضوع مدعی شد که «واشنگتن» از نام جعلی برای خلیج فارس حمایت می کند! شاهد روزنامه قطری برای این ادعا بدانجا برمی گردد که «آندرو شابیرو» و «کورت کامل»، دو تن از معاونان وزیر امور خارجه آمریکا که در مراسم افتتاحیه بازی های آسیایی «گوانجو» شرکت داشتند، پس از این مراسم در نشست خبری جداگانه، این کار «چین» را تحسین کرده و از اینکه «چینی» ها شجاعت نشان دادند که در برابر معاون رئیس جمهور ایران، «علی سعیدلو» و رئیس کمیته ملی المپیک ایران، «محمد علی آبادی» این کار شایسته! را انجام دهند، «پکن» را تشویق کردند!

در همین حال، دیگر رسانه های عربی نیز با انتشار خبرها و تحلیل هایی، این رخداد را دلیلی بر حقانیت خود برشمردند؛ اما جالبتر اینکه با گذشته دو روز از این حادثه و طرح آن در رسانه های ایرانی ـ البته جز صدا و سیما! ـ هیچ یک از مقامات کشورمان، موضع مشخص و اقدام عملی در این باره در پیش نگرفته اند.

بر پایه این گزارش، هرچند برخی عوامل سازمان تربیت بدنی، ساعاتی پس از این رخداد، در خلال افتتاحیه بازی های آسیایی، خبری را از «گوانجو» به برخی رسانه ها فرستادند و در آن مدعی شدند که نخست وزیر چین برای این موضوع از مقامات ایرانی عذرخواهی کرده و بدین سبب بوده که آنها، مراسم را ترک نکرده اند! اما حقیقت امر این است که چینی ها، هیچ گونه عذرخواهی نکرده و حتی به شهادت اعلام سفارت کشورمان در چین، هیچ یک از مسئولین ایرانی، قصد ترک مراسم را نیز نداشته و تنها در این میان، سفارت کشورمان اعتراضی به وزارت خارجه چین فرستاده است.

البته دلیل انتشار این خبر دروغ، مبنی بر عذرخواهی نخست وزیر چین از آقایان «سعیدلو» و «علی آبادی»، کاملا مشخص است و آن هم صرفا برای کاهش فشارها بر ایشان از سوی رسانه ها و افکار عمومی ایران بوده، ولی پرسش این است که می توان با انتشار چنین خبر نادرستی، بر توهین آشکار به ملت ایران سرپوش گذارد؟

اما بخش جالبتر این داستان آنجاست که چینی ها مدعی شده اند تقصیری نداشته و این شیطنت از سوی مقامات عرب صاحب نفوذ در ورزش آسیا انجام گرفته است؛ ادعایی که در صورت تأیید، خود پیش از هر چیز، نشان از بی عرضگی و بی تدبیری چینی ها دارد!

ولی هر شنونده عاقلی می داند که این ادعا، تنها سرپوشی بر کار زشت و رذیلانه چینی هاست، زیرا برگزار کنندگان این مراسم، چینی ها بوده و موضوع خلیج فارس هم آنقدر در سال های اخیر مورد توجه رسانه های بین المللی بوده که هر انسان کند ذهنی نیز می تواند آن را دریابد؛ حال چگونه چینی ها نفهمیده اند، جای پرسش بسیار دارد!

این گزارش می افزاید، همه این ادعاها از عذرخواهی چینی ها گرفته تا ادعای شیطنت اعراب، موضوعاتی است که در رسانه های ایرانی مطرح شده، ولی جستجوی ما در رسانه های چینی و بین المللی برای یافتن شاهدی بر ادعاهای مطرح به جایی نرسید؛ بنابراین، از آقایان مسئول ورزش کشور، می خواهیم که متن عذرخواهی رسمی چینی ها و مسائلی را که ایشان درباره چینی ها مطرح کرده اند، برای ما نیز بفرستند، تا منتشر نماییم و مشخص شود که این مقامات به همین راحتی به مردم دروغ نمی گویند.

اکنون بیش از 48 ساعت از اقدام توهین آمیز چینی ها می گذرد و مقامات کشور ما، جز یادداشت اعتراضی سفارتمان در پکن به وزارت خارجه چین، هیچ کاری برای وادار ساختن چینی ها به جبران اقدام زننده شان نکرده اند.

در همین آغاز، رسانه های عربی، این اقدام را در بوق و کرنا کرده و راست یا دروغ مقامات آمریکایی نیز بر آن صحه گذارده اند و ده ها میلیون نفر آشکارا، جعل نام واقعی خلیج فارس را در برابر دیدگان خود دیده و بسیاری از آنها، شاید بر این باور باشند که این نام، نام حقیقی خلیج همیشه فارس است.

بنابراین، از امروز، این مراسم و به کارگیری این نام خاص برای خلیج فارس به سند خودساخته ای برای اعراب در دامن زدن به ادعاهای جعلی شان به شمار خواهد رفت و میلیون ها ایرانی در برهه های گوناگون برای حمایت از نام خلیج فارس و حفظ هویت و تمایمت ارضی ایران به هر شکل از جان و مال و آسایش و زندگی خود فروگذار نکرده اند.

پس سکوت آزار دهنده مسئولین ما، رسانه های رسمی دولت، صدا و سیما و مجلس شورای اسلامی برای چیست؟ این توهین چگونه جبران خواهد شد؟ اگر چینی ها وقیحانه در پی جبران برنیامدند، مسئولین ورزش ما هم بر همین روش ادامه خواهند داد و تنها به شایعاتی که پخش می شود و در آن به عذرخواهی چینی ها سخن به میان می آید، بسنده خواهند کرد.

حال با آنکه خواهان موضعگیری شفاف و صادقانه مقامات مسئول کشورمان در این موضوع هستیم، این اطمینان را به کاربران می دهیم که در راه صیانت از هویت و تاریخ ایران زمین در حد توانمان کوتاهی نخواهیم کرد و در صورت دریافت نکردن پاسخی مناسب در این باره باز آن را تکرار کرده و خواهان پاسخگویی هستیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید