چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر پایان مذاکرات سه جانبه - کمک ایران به خودکفایی هلال احمر تاجیکستان

خبر

پایان مذاکرات سه جانبه - کمک ایران به خودکفایی هلال احمر تاجیکستان

رئیس جمعیت هلال احمر ایران بعد از سفری 3 روزه به ایران بازگشت که نتیجه آن انعقاد تفاهم نامه ای سه جانبه در خصوص توانمند سازی و آموزشهای امدادی و کمکهای بشر دوستانه میان کشورهای فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان بود.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Nike News

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به تاجیکستان ابوالحسن فقیه رئیس جمعیت هلال احمر ایران به قصد افتتاح نخستین مرکز درمانی و تخصصی هلال احمر ایران روز شنبه وارد شهر دوشنبه شد.

دکتر محمدی عراقی معاون امور بین الملل، محمد جواد جعفریان رئیس سازمان جوانان و دکتر ملکی مسئول مراکز درمانی هلال احمر در خارج از کشور فقیه را همراهی می کردند.

در این سفر همچنین اردوگاه بین المللی دوستی ایران و تاجیکستان هم افتتاح شد ولی نکته قابل توجه در این سفر گفتگوها میان روسای هلال احمر ایران، تاجیکستان و افغانستان بود.

 

ابتدا خانم فاطمه گیلانی رئیس جمعیت هلال احمر افغانستان بود که موضوع تفاهم نامه سه جانبه را مطرح کرد. هر چند این تفاهم نامه جنبه سمبلیک دارد ولی مفاد آن می تواند هر سه کشور را در تعاملات امدادی و کمکهای بشر دوستانه کمک کند.

ابوالحسن فقیه هم از انعقاد این تفاهم نامه ابراز خرسندی کرده و مسئولیت نوشتن آن را برعهده گرفت. این تفاهم نامه سه جانبه در آخرین روز از سفر هیئت هلال احمر ایران به تاجیکستان در خانه علی اصغر شعر دوست سفیر ایران به امضای سه کشور رسید.

 

شرح عکس از سمت راست: محبت علی اف از هلال احمر تاجیکستان- دکتر منصوری مسئول هلال احمر ایران در تاجیکستان- دکتر ملکی مسئول مراکز درمانی ایران در خارج از کشور- دکتر محمدی عراقی معاون امور بین الملل هلال احمر- خانم فاطمه گیلانی رئیس هلال احمر افغانستان- علی اصغر شعر دوست سفیر ایران- ابوالحسن فقیه رئیس جمعیت هلال احمر ایران و سفیر افغانستان در تاجیکستان

هر چند در این تفاهم نامه تمامی کشورها سهم مشترکی دارند ولی سود حاصله بیشتر برای طرف تاجیکی ملموس است. هلال احمر تاجیکستان به جهت ساختاری، هلال احمری گیرنده محسوب می شود و هیچ توانایی برای خودکفایی ندارد و حتی نمی تواند حقوق کارکنان خود را تامین کند. در این میان هلال احمر ایران و افغانستان در بسته پیشنهادی خود می خواهند این هلال احمر فراموش شده در فدراسیون جهانی را دوباره احیا کنند.

اقدام ایران در ساخت درمانگاه و اردوگاه تفریحی نخستین گام برای تحقق این امر بود و حال باید منتظر بود که آیا طرف تاجیکی می تواند بسترهای لازم را برای سرمایه گذاری آماده کرده و با کمک ایران به سمت توانمند سازی پیش برود یا نه؟ 

----------------------

گزارش و عکس از سید هادی کسایی زاده

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید