سه شنبه, 24ام مهر

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر راه‌هایی برای کاهش فشارهای روانی - این اضطراب (استرس)های لعنتی...!

خبر

راه‌هایی برای کاهش فشارهای روانی - این اضطراب (استرس)های لعنتی...!

یکی از پیامدهای فناوری‌های پیشرفته و زندگی ماشینی، بیماری‌های روحی - روانی است تا آنجا که امروزه فشارهای روحی و عصبی، اندوه و افسردگی و دلهره و تشویش چنان در تارو پود ما رخنه کرده است که جزء جدایی ناپذیر زندگی ما شده است.

بررسی‌های انجام شده در کشور نشان می‌دهد که 20 درصد از افراد جامعه به نوعی به انواع بیماری‌های روانی مبتلا هستند و این در حالی است که آمارهای غیر رسمی خبر از 30 تا 35 درصد می‌دهد.

درباره استرس آمده که باعث یکسری واکنش‌های فیزیکی، ذهنی و عاطفی می‌شود و در نتیجه تغییرات و نیازهای زندگی فرد، به وجود می‌آید.

کارشناسان معتقدند استرس یا فشار‌های روانی، فراگیر ترین عارضه مردم جهان و ریشه اکثر بیماری‌های جسمی و روانی است.

آنان همچنین می‌گویند بیماری‌های قلبی، زخم‌های گوارشی، احساس فرسودگی و خستگی مداوم، از دست دادن حافظه، گرفتگی عضلات گردن، افسردگی و سر درد، از نشانه‌های عمومی استرس است.

اضطراب و بیماری‌های روان تنی

چندی قبل خبرگزاری ایسنا نتیجه بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان قلب در آمریکا را منتشر کرد در این گزارش آمده است، که مشاغل تنش‌زا و پر استرس تهدید جدی برای قلب محسوب می‌شوند و سلامت این عضو حیاتی را به خطر می‌اندازند.

براساس این گزارش،آن دسته از زنان آمریکایی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند،67 درصد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند.

متخصصان قلب همچنین تاکید کرده‌اند استرسی که تا این اندازه تاثیر منفی روی قلب دارد، در واقع از ظرفیت و توان بدن برای کنترل شرایط و سازگاری با موقعیت فراتر است.

دکتر سید مهدی حسن‌زاده ـ روانپزشک در مورد استرس به گزارشگر روزنامه اطلاعات می‌گوید: استرس مقوله مهمی است که در سال‌های اخیر مورد توجه گروه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

امروزه بسیاری از مردم عنوان می‌کنند که استرس دارند و این در حالی است که استرس قابل اندازه گیری نیست و برای آن، دانشمندان جدولی را تهیه و آن را تقسیم‌بندی کرده‌اند. به این ترتیب بیشترین میزان استرس را که 100 است، به مرگ همسر اختصاص داده‌اند و بعد از آن به ترتیب طلاق، اختلافات زناشویی، مرگ بستگان، بیماری جدی شخص، ازدواج، بازنشستگی، تغییر شغل، بارداری و مشکلات اقتصادی قرار دارند و اگر شخص در طول سال نمرات استرسش به بیش از 200 برسد، در معرض بیماری‌های روان تنی قرار دارد.

وی در مورد بیماری‌های روان تنی می‌افزاید: بیماری‌های روان تنی بیماری‌هایی است که استرس در ایجاد و تشدید آنها دخیل است که به عنوان مثال به بیماری‌هایی مانند آسم،کولیت اولسرو کرون، فشار خون، پرکاری و کم کاری تیرویید، اگزما و میگرن می‌توان اشاره کرد.

استرس و بیماری‌های جسمی

دکتر حسن‌زاده با بیان این مطلب که هیچ ارگان و دستگاهی در بدن از استرس مصون نیست، یادآوری می‌کند: استرس باعث کاهش ایمنی بدن می‌شود. پژوهش‌های انجام شده در خوابگاه‌های دانشجویی نشان می‌دهد که در ایام امتحانات، میزان عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی در میان دانشجویان افزایش پیدا می‌کند که به دلیل استرس است، چون باعث کم شدن سیستم ایمنی ما می‌شود. مطالعه دیگری هم که در مورد زنان جوان بیوه انجام شد، نشان داد که در مقایسه با زنان دیگر 3 برابر بیشتر به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند و تنها تفاوت این دو استرس شدید، مرگ همسر و طلاق بوده است.

دکتر حسن زاده در مورد نقش استرس در بیماری‌های گوارشی هم می‌گوید: براساس یک ضرب‌المثل روان‌پزشکی وقتی چشم‌ها گریه نکنند امعا و احشا گریه می‌کنند و گریه آنها باعث بیماری‌هایی مانند زخم معده،کولیت اولسرو و کورن می‌شود.

وی می‌افزاید: در مورد قلب و عروق سال‌ها است که رابطه تیپ شخصیتی a با بیماری‌های قلب و عروق مشخص شده است این تیپ شخصیتی افرادی بی تاب، بی‌قرار، عجول، پرخاشگر، رقابت جو و کینه توز هستند که بررسی‌ها نشان داده است از افراد مستعد ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی،فشار خون و کرونر و سکته‌های قلبی محسوب می‌شوند.

این روانپزشک با بیان این مطلب که استرس در ایجاد بیماری‌های تنفسی هم نقش دارد، یاد آوری می‌کند:آسم بیماری بسیار شایعی است که با آلودگی هوا و آلرژی ارتباط دارد، ولی واقعیت این است که استرس هم در به وجود آوردن این بیماری موثر است.

وی همچنین می‌گوید: رابطه استرس در ایجاد بیماری‌های غدد به اثبات رسیده است، به طوری که از بیماری گواتر به عنوان بیماری «غم باد» یاد شده است. چرا که گذشتگان متوجه رابطه غم و تورم گردن شده بودند، یا بیماری دیابت که این روزها بسیار شایع است. از دیگر بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های پوستی، اگزما، پسوریازس، خارش، کهیر، کندن مو ریش و سبیل و ریزش مو اشاره کرد. در سیستم حرکتی عضلانی هم می‌تواند بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتویید،کمردرد وفیبرو میالژی را نام برد و در سیستم مغز و اعصاب نیز سردرد‌های میگرنی یک نمونه بارز از عوارض استرس است.

دکتر حسن زاده می‌افزاید: ما هیچ بیماری روانپزشکی نداریم که با استرس رابطه نداشته باشد، از اضطراب و افسردگی گرفته تا شیزو فرنی و بیمارهای دو قطبی و بیماری‌های شدیدتر از آن‌ها.

عوامل ایجاد استرس

دکتر حسن زاده در پاسخ به این سئوال که چه عواملی در ایجــاد اسـترس نقـش دارند، یادآوری می‌کند: در استرس شدت مشکل اهمیت زیادی دارد، به عنوان مثال مرگ همسر یا مرگ فرزند. مساله دیگر مدت استرس است و این که چند وقت است که ما با استرس مواجه هستیم و دیگری تواتر است که مثلا در سال گذشته چند نفر از عزیزان ما جانشان را از دست داده‌اند و یا اینکه چند تصادف بزرگ را دیده‌ایم و یا پشت سر گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به این مطلب که تعبیر و تفسیر شخص از استرس بسیار اهمیت دارد، می‌گوید:اینکه برداشت شخص از اتفاق چه بوده است، مهم است به عنوان مثال بعضی از افراد زمانی که والدینشان فوت می‌کنند، با خود می‌اندیشند که دیگر دنیا برای آنان به پایان رسیده است.

در حالی که فرد دیگری به راحتی این مساله را می‌پذیرد و می‌اندیشد که مرگ مسأله‌ای طبیعی است و برای همه پیش می‌آید و از این رو خیلی راحت با مشکلات کنار می‌آید، ولی فردی که حاضر به قبول واقعیت‌ها نیست، آسیب‌های زیادی می‌بیند.

دکتر حسن زاده در مورد استرس شغلی می‌افزاید: بعضی از شغل‌ها مانند خلبانی، پزشکی، قضاوت، خبرنگاری و پرستاری بسیار پر استرس هستند.

مساله مهم در این زمینه رضایت شغلی است که اگر ما شغلمان را دوست داشته باشیم، این شغل نه تنها برایمان استرس‌زا نیست،بلکه تفریح هم هست، زیرا کسانی که رضایت شغلی دارند، عمرشان 5 تا 10 سال بیشتر از کسانی است که از شغلشان راضی نیستند.

دکتر حسن زاده با بیان این مطلب که در محیط کار رابطه با همکاران بسیار مهم است، یاد‌آوری می‌کند: رییس سازمانی که با همکارانش صمیمی است و آنان را دوست دارد، قطعا کارمندانش در آرامش و بدون استرس کار می‌کنند تا رئیسی که با همکارانش دشمن است، از آنان کینه به دل می‌گیرد و بدون هیچ دلیل منطقی آنان را باز خواست می‌کند.

مدیریت استرس

دکتر حسن‌زاده درمورد مدیریت استرس می‌گوید: واقعیت این است که استرس درزندگی قابل حذف نیست و از اینرو تا زمانی که زنده هستیم، استرس هم داریم، اما مهم این است که چگونه با استرس کنار بیاییم.

مدیریت استرس یک هنر است که برای انجام آن باید نکاتی را درنظر داشته باشیم. به عنوان مثال شخص بتواند علایم آن را شناسایی کند، زیرا علایم هشدار دهنده در بدن و روان وجود دارند و باید با آنها آشنا باشیم کسانی که احساس می‌کنند تنش دارند، بدخواب هستند و پرخاشگر و افسرده‌اند، نشانه‌هایی از استرس را دارند و برای مقابله با آن باید تغییراتی در محیط زندگی‌شان انجام دهند. باید هر یک ساعتی که کار می‌کنیم 5 دقیقه به خودمان استراحت بدهیم، باید تفریحات داشته باشیم و به مرخصی برویم. در سازمان‌ها باید اداره رفاه نه به عنوان یک دکور، بلکه به عنوان بخشی خیلی مهم فعال شوند و برای کارکنانشان انواع امکانات تفریحی و توریستی را فراهم کنند. زیرا نتایج مثبت این سرمایه‌گذاری‌ها چند برابر به سازمان برمی‌گردد. وقتی یک کارمند احساس کند‌ که مدیرش به فکر آرامش و آسایش او است، با جان و دل‌کار می‌کند.

کار دیگری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که یک شبکه ارتباطی از دوستان و بستگان فراهم کنیم و مدیریت زمان هم بسیار مهم است.

زیرا ما همه کارها را نمی‌‌توانیم با هم انجام دهیم و باید نظم داشته باشیم و برنامه‌هایمان رااولویت‌بندی‌کنیم و برای انجام دادن‌کارها هم وسواس نداشته باشیم، ورزش را جدی‌ بگیریم و در نهایت اگر نتوانستیم مشکلمان را حل‌ کنیم، باید از روانپزشکان کمک بگیریم.

ایـــن روانپزشک همچنین به مردم توصــیه می‌کند از مصرف خود سرانه داروهای اعصاب و روان خودداری‌کنند و به سخنان غیر علمی توجه نداشته باشند.

راه‌های پیشگیری از استرس

- با پیاده روی استرس را از خود دورکنید: طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده، ترکیب ورزش‌های سبک با دوش آب داغ آشکارا باعث کم شدن نگرانی و پایین‌آمدن فشارخون می‌شود شما هم این ورزش را انجام دهید و اگر مفید واقع نشد، از ورزش‌های سبک دیگر استفاده کنید. مثلا اگر دوچرخه ثابت دارید، چند دقیقه با آن پا بزنید.

پژوهشگران همچنین معتقدند شناورشدن در آب نمک همراه با شنیدن موسیقی آرام و ملایم، روشی بسیار مفید برای از بین بردن استرس است، زیرا در حالت شناور هیچ تحریک و واکنشی در مغز پدید نمی‌آید.

- برای نگرانی، زمان خاصی در نظر بگیرید: با انجام این کار متوجه می‌شوید که همیشه نگران نیستید، زیرا زمان معینی برای نگرانی درنظر گرفته‌اید.

البته این راه حل زمانی نتیجه مفید خواهد داشت که شما برای برطرف‌کردن مشکلات و نگرانی‌های خود، راه حل‌های درستی پیدا کنید.

درجایی به آرامی بنشینید و فهرستی از عواملی که شما را نگران کرده است، تهیه‌کنید سپس فهرست دیگری که حاوی راه حل‌های درست و بازدارنده نگرانی‌ها است، تهیه‌کنید با انجام این اعمال، تا حد زیادی از نگرانی‌هایتان کاسته می‌شود.

- با درازکشیدن در وان حاوی عصاره گیاهان شفابخش، با استرس خود مبارزه کنید: سری به عطاری محل بزنید و با خرید چند نوع گیاه شفابخش، عصاره گیاهان مناسب را تهیه کنید.

- در روزهای تعطیل تا حد امکان زمینه‌های بروز استرس را از بین ببرید و بکوشید در این ایام، از درگیری‌های ذهنی و جسمی دوری‌کنید.

- همه چیز را تمام و کمال نخواهید: مثلا خانه شما نباید همیشه بدون نقص و مرتب به نظر برسد.

زمانی که بچه‌ها در منزل هستند، به زحمت می‌توان خانه را مرتب نگاه داشت. بنابراین خود را بابت به هم ریختگی و مسایلی از این قبیل دچار استرس نکنید.

- ازکنار یکدیگر بودن لذت ببرید: سعی نکنید یک خانم‌خانه‌دار خارق‌العاده باشید. هر نوع دور هم بودن که نباید منجر به پخت و پز بیش از حد شود! غذای ساده‌ای درست کنید، همچنین کارهایی از قبیل دیدن فیلم‌های جذاب و تفریحات سالم و بدون دردسر می‌تواند کاملا سرگرم کننده باشد. بدین ترتیب متوجه خواهید شد تا حد زیادی از استرس شما کاسته شده است.

- در زمان خرید هدیه به بودجه خود توجه کنید و همیشه این امر را مورد توجه قرار دهید: خرید می‌تواند به خصوص هنگام فرا رسیدن سال نو، عاملی استرس‌زا باشد.

- با خوردن ویتامین‌ها و مواد معدنی با استرس بجنگید: وقتی افراد دچار استرس می‌شوند، میزان قند‌خون آن‌ها پایین می‌آید و این امر سبب می‌شود کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های B در بدن جذب نشوند و بدن به تدریج فاقد این مواد شود.

اگر این فقدان بلافاصله با خــوردن غذاهای حاوی این مواد یا قرص‌های جانشین این غذاها از بین نرود، بدن با عوارض شدیدتری مواجه خواهد شد.

- به زندگی به دیده مثبت بنگرید و همواره مثبت فکرکنید.

بیتا مهدوی


منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه