پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر استاد منوچهر وصال، پدر آناليز رياضي ايران درگذشت

خبر

استاد منوچهر وصال، پدر آناليز رياضي ايران درگذشت

منوچهر وصال، پدر آناليز رياضي ايران و چهره ماندگار رياضي، شب گذشته درگذشت.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | IicfShops , leather green nike sneaker for heaven boots sale , BLACKPINK Jennie Stuns in CK x Heron Preston

به گزارش سرويس علمي ايسنا، دكتر منوچهر وصال در بهمن سال 1291 در تهران متولد شد. دوره دبستان را در شيراز و تحصيلات دبيرستاني را در دارالمعلمين و دبيرستان‌هاي شرف و رازي تهران به اتمام رساند.


وي سپس يك سال در دانشسراي عالي در رشته فيزيك تحصيل كرد و پس از آن با آخرين دوره‌اي كه جهت ادامه تحصيل به اروپا اعزام شدند به فرانسه رفت.


در پاريس پس از يك سال شركت در كلاس كنكور از تحصيل مهندسي منصرف و وارد دوره ليسانس رياضي شد. وصال پس از آن، رهسپار سوئيس شد و دكتري رياضي خود را با راهنمايي استاد «درام» در ژنو اخذ كرد.


استاد در سال 1320 به ايران بازگشت و در دانشكده علوم دانشگاه تهران در رشته رياضي استخدام شد و همچنين براي يك سال درس رياضيات دوره ششم دبيرستان را در دانشسراي مقدماتي تدريس كرد و در سال بعد، آموزش رياضيات به دانشجويان فيزيك را عهده دار شد.


دكتر وصال پس از آن به تدريس آناليز حقيقي رياضي پرداخت و تا زمان بازنشستگي تدريس آن را به‌همراه رياضيات عمومي ادامه داد.


استاد وصال در سال 1314 به دعوت دانشگاه شيراز جهت تدريس عازم دانشگاه شيراز شد و پس از دوسال خدمت به رياست دانشكده مهندسي منصوب شد و اداره موفقيت‌آميز اين دانشكده جديد التأسيس، باعث انتخاب دكتر به سمت معاونت آموزشي دانشگاه شيراز شد.


دكتر وصال تا زمان بازنشستگي در سال 1356 تدريس در دانشگاه شيراز را ادامه داد و بعد از آن هم تا انقلاب فرهنگي و تعطيلي دانشگاه‌ها به آموزش اشتغال داشت.


استاد وصال در اسفند ماه 1360 در مركز نشر دانشگاهي به‌عنوان سرپرست گروه رياضي، مسئوليت خطير ويرايش و نظارت بر انتشار كتب و نشريات رياضي و آمار مركز را عهده‌دار شد.


انجمن رياضي ايران كه استاد وصال نيز از پايه گذاران آن است به پاس تجليل از خدمات ارزشمنده دكتر وصال كه بيش از 30 سال تدريس مستمر آناليز رياضي، جايزه‌اي را به نام ايشان تعيين كرده و همه سال در كنفرانس رياضي ايران به مؤلف بهترين مقاله ارائه شده در زمينه آناليز رياضي اهدا مي‌شود.


مراسم تشییع پیکر آن مرحوم ساعت 9:30 صبح روز چهارشنبه از مقابل مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه