جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر قطع همکاری‌های باستانشناسی بغداد-واشنگتن؛ آمریکا خیال بازگرداندن آثار تاریخی عراق را ندارد

خبر

قطع همکاری‌های باستانشناسی بغداد-واشنگتن؛ آمریکا خیال بازگرداندن آثار تاریخی عراق را ندارد

دولت عراق در اعتراض به عدم عودت آثار تاریخی از سوی دولت آمریکا، همکاری‌های خود را با این کشور در زمینهٔ باستانشناسی قطع کرد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Yeezy Boost 350 Trainers

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر «لیوا اسمایسم» ـ وزیر گردشگری و باستان‌شناسی عراق ـ اعلام کرد، این وزارتخانه در اعتراض به عدم عودت آثار تاریخی عراق از سوی دولت آمریکا در زمان تعیین شده، همکاری‌های خود را با این کشور در زمینه‌ی باستان‌شناسی قطع کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران اثر تاریخی ارزشمند از جمله یک مجموعه از نسخه‌های تاریخی متعلق به یهودیان عراق که در سال 2003 و در زمان ناآرامی‌های این کشور تحویل دولت آمریکا شد و قرار بود در سال 2005 به این کشور بازگردانده شوند؛ اما دولت آمریکا از عودت بخشی از این آثار تاریخی خودداری می‌کند.

«لیوا اسمایسم» با تاکید بر اینکه عراق از هر طریق ممکن مسئله‌ی بازگشت این آثار تاریخی را پیگیری خواهد کرد گفت: یکی از اهرم‌های فشار برای رسیدن به نتیجه این بود که همکاری‌های خود با گروه آمریکایی مامور کاوش‌های باستان‌شناسی در عراق را قطع کردیم. آنها فشار زیادی به دولت عراق وارد کردند تا این همکاری دوباره از سر گرفته شود، اما این تصمیم نهایی بغداد است.

وی افزود: ما بارها از دولت آمریکا درخواست کردیم تا این اشیاء تاریخی که تعداد آنها به 72 هزار عدد می‌رسد را به عراق بازگرداند، اما آنها تاکنون هیچ پاسخی نداده‌اند. به همین دلیل دولت عراق تصمیم گرفت از ابتدای امسال همکاری با باستان‌شناسان آمریکایی را متوقف کند.

«مایکل مک‌ کللن» ـ سخنگوی سفارت آمریکا در عراق ـ در واکنش به این اظهارات و تصمیم دولت عراق اعلام کرد، این آرشیو آثار تاریخی برای حفظ، نگهداری و دیجیتالی شدن در اختیار اداره‌ی ضبط و آرشیو ملی آمریکا قرار دارد.

این مقام آمریکایی مدعی شد، وزارت خارجه‌ی آمریکا در حال تکمیل آخرین مرحله از پروژه‌ی بررسی این آرشیو تاریخی است که اختصاص به برگزاری نمایشگاه آموزشی دوزبانه (انگلیسی و عربی) در آمریکا و عراق دارد و به محض پایان این پروژه‌ی مطالعاتی، این اشیاء تاریخی به عراق بازگردانده می‌شوند. این در حالیست که در جولای 2008 نیز مقامات کشور عراق از طریق اینترپل، خواستار بازپس‌گیری یک تورات تاریخی متعلق به این کشور شدند که پس از امانت دادن به آمریکایی‌ها، به‌طور غیرقانونی در اختیار رژیم‌صهیونیستی قرار گرفته بود.

این تورات که یکی از گنجینه‌های ملی عراق با حدود چهار قرن قدمت است و در سال 1617 میلادی در ونیز چاپ شده بود، در بمباران‌های بغداد در جریان حمله‌ی آمریکا در سال 2003 سالم مانده بود و برای انجام بررسی‌های علمی و بازسازی، در اختیار دولت آمریکا قرار گرفت؛ اما بدون ارایه‌ی هیچ توضیحی تحویل رژیم‌صهیونیستی شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید