سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برنامه‌های بزرگداشت پروین اعتصامی اعلام شد - سخنرانی کزازی، دادبه و شمیسا

خبر

برنامه‌های بزرگداشت پروین اعتصامی اعلام شد - سخنرانی کزازی، دادبه و شمیسا

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخستین همایش بزرگداشت یکصد و پنجمین سالروز تولد پروین اعتصامی صبح امروز چهارشنبه 17 اسفند با حضور اسدالله معظمی گودرزی دبیر علمی این همایش در محل انتشارات کلک سیمین برگزار شد.

به گفته معظمی گودرزی بانی این همایش، انتشارات کلک سیمین است که آن را با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، موسسه نوبهار بلخ، کتابخانه ملی ایران و برخی موسسات دیگر و با حضور جمعی از شاعران و نیز مسئولان فرهنگی کشور از ساعت 16 تا 20 دوشنبه هفته آینده 22 اسفند در تالار یوسف شریعت‌زاده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این همایش را بزرگداشت منزلت زن ایرانی عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری این همایش از 6 ماه پیش آغاز شد و خوشبختانه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور و نیز مسئولان فرهنگی در این زمینه بسیار ما را یاری کردند.

دبیر نخستین همایش بزرگداشت یکصد و پنجمین سالروز تولد پروین اعتصامی در عین حال گفت: پروین زنی نیست که برای او دلسوزی کنیم، ولی متاسفانه عمدتاً در کنگره‌ها و جشنواره‌های مختلف با نگاهی رافت آمیز و مهربانانه با او برخورد می‌شود و اندیشه‌هایش در سایه این مسائل قرار می‌گیرد.

وی از تدوین کتاب «خوشه پربار پروین ادب» با موضوع شعر اجتماعی پروین اعتصامی از سوی عبدالعلی قاسمی پژوهشگر ادبیات و عضو سابق آکادمی علوم تاجیکستان و چاپ این اثر تا زمان برگزاری همایش از سوی انتشارات کلک سیمین و با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خبر داد.

به گفته معظمی گودرزی حدود 70 مقاله از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور و به ویژه زنان پژوهشگر به دبیرخانه این همایش ارسال شده که قرار است بخشی از آنها از سوی کتابخانه ملی ایران در قالب یک کتاب، چاپ و در روز همایش عرضه شود.

وی همچنین یادآور شد: ما تاریخ ارسال مقالات را تا 20 اسفند باز گذاشته‌ایم، اما مقالاتی که تا این تاریخ به دست ما برسد، در جلد دوم مجموعه مقالات و به احتمال زیاد تا پیش از آغاز نمایشگاه کتاب تهران چاپ خواهد شد.

دبیر این همایش گفت: استاد اسدالله آشتیانی سندپژوه کشورمان در یک کار تحقیقی کامل و جامع، اسناد خانوادگی، دست‌نوشته‌ها و نیز شجره‌نامه خاندان پروین اعتصامی را جمع‌آوری و تدوین کرده و آقای حبیب‌الله عظیمی معاون کتابخانه ملی وعده نمایش این اسناد و تصاویر را در حاشیه همایش و در یک سالن مجزا به ما داده است.

معظمی گودرزی درباره ویژگی‌های اسناد و تصاویر مذکور هم تاکید کرد: چند سند و تصویر که استاد آشتیانی و نیز چند سندی که استاد علی میرانصاری عضو شورای عالی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی گردآوری کرده‌اند، تاکنون در معرض دید عموم درنیامده‌اند.

به گفته وی در نخستین همایش بزرگداشت یکصد و پنجمین سالروز تولد پروین اعتصامی، اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ادبی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دبیر علمی همایش (اسدالله معظمی گودرزی) مسئولان اجرایی همایش سخنرانی خواهند شد.

دبیر این همایش همچنین از سخنرانی چند تن از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی کشورمان در این برنامه خبر داد و گفت: اصغر دادبه با موضوع نگاهی به جهان‌بینی پروین، علی میرانصاری با موضوع پروین میان دو حلقه فکری مشروطه‌خواه، سیروس شمیسا با موضوع حوزه‌های سکوت در شعر پروین و علی دهباشی با موضوع عصر و زمانه پروین سخنرانی می‌کنند. موضوع سخنرانی استاد میرجلال‌الدین کزازی نیز هنوز مشخص نشده است.

معظمی گودرزی اضافه کرد: اسماعیل حاکیم والا، مظاهر مصفا و برخی دیگر از چهره‌های فرهنگی نیز در این همایش حضور خواهند داشت. همچنین از غلامعلی حداد عادل، رئیس و سایر اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای حضور در این برنامه دعوت شده است.

وی همچنین از برنامه انتشارات کلک سیمین برای برگزاری یک همایش بین‌المللی در اسفند سال آینده و همزمان با زادروز پروین اعتصامی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری هر چه مطلوبتر این همایش از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز خواهد شد. ضمن اینکه ما از هم اکنون برای ترجمه عربی و انگلیسی اشعار پروین به چند تن از متخصصین سفارش کار داده‌ایم.

دبیر نخستین همایش بزرگداشت یکصد و پنجمین سالروز تولد پروین اعتصامی افزود: خانم سهیلا صلاحی مقدم نیز در یک اثر پژوهشی به مطالعه تطبیقی اشعار پروین اعتصامی و نازک‌الملائکه پرداخته که این کتاب در آینده نه چندان دور از سوی انتشارات کلک سیمین منتشر خواهد شد.

مدیر انتشارات کلک سیمین، همچنین با اشاره به برنامه‌های آموزشی این بنگاه نشر برای آموزش نویسندگان جوان، از برگزاری مراسمی با عنوان «جشن قلمگیران» با هدف معرفی بیش از 250 نویسنده پرورش یافته در این مرکز در مهر ماه سال آینده خبر داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه