شنبه, 08ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر فست فود تهاجم فرهنگ غرب به دیزی

خبر

فست فود تهاجم فرهنگ غرب به دیزی

به نقل از تابناک: عضو كمیسیون بهداشت مجلس هشتم رونق فست‌فودها را به بیماری تشبیه كرد كه برای یك سری اقشار جامعه به ارزش تبدیل شده و گفت: سفره ایرانی حول محور دیزی و نان سنگك، كباب و ریحان، نان و پنیر و سبزی و ... می‌گردد اما امروزه برای عده‌ای خرده بورژوا مصرف ساندویچ و پیتزا نه تنها افتخار بلكه فرهنگ شده و بیانگر آن است كه تهاجم فرهنگی با ابزاری به نام فست‌فود علیه دیزی صورت می‌گیرد.


سیامك مره‌صدق در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، از تهاجم فرهنگی به عنوان ابزاری كارساز یاد كرد و گفت: هنگامی كه در دوران مشروطه لباس بومی را از تن ایرانیان بیرون آورده و كت و شلوار تن‌مان كردند همواره هجمه بوده‌ایم تا امروز كه از اتاق خواب و پذیرایی عبور كرده وارد آشپزخانه‌هایمان شده‌اند.

نماینده كلیمیان در مجلس هشتم با تاكید بر اینكه فست‌فودها كالری‌زایی بالایی دارند اما ارزش غذایی‌شان پایین است، گفت: بر اساس تحقیقاتی در آمریكا، انباشت چربی در غذای رستوران 35 درصد بیشتر از غذای خانگی و میزان روغن نیز 5/1 درصد بیشتر از غذای خانگی و میزان روغن نیز 5/1 برابر بیشتر است به ویژه آنكه روغن رستوران‌ها به دلیل طبخ چند باره سالم نیست.

فرهنگ ماشین جایگزین پیاده‌روی شده‌است
وی با اعلام اینكه محصولات غذایی هر كشور با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی خاص منطقه نوع خاك، آب و حتی روش كشاورزی ویژگی خاص دارد، گفت: در ایران به واسطه كمبود اسید آمینه در پنیر، تركیبی از گرد و پنیر مصرف می‌شد و بدون آنكه بدانند كاری علمی انجام می‌دادند بنابراین فرهنگ غذا خوردن در اثر تجربه و خطا تعریف شده بود اما امروزه با رشد بیماری‌هایی همچون سرطان روده بزرگ و پستان در ایران روبرو می‌شویم كه هرگز به این فكر نكرده‌ایم با تغییر ذائقه و رویكرد به فست‌فودها این قبیل بیماری‌ها رشد داشته است.

مره‌صدق با یادآوری اینكه فرهنگ ماشین جایگزینی فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شده است، گفت: امروزه به واسطه فرهنگی غلط صبحانه خوردن فراموش شده كه از نظر علمی توان فكری و كارایی را كاهش می‌دهد افزون بر آنكه باعث می‌شود یك باره غذای زیادی را در ظهر مصرف كنیم و در نتیجه تا ظهر با كمبود و از بعدازظهر با شكمی دو برابر ظرفیت ادامه فعالیت می‌دهیم كه تبعات خاص خود را دارد.

وی از تنقلات همچون بیسكوئیت، پفك و چیپس به عنوان معضل دیگری در برنامه غذایی یاد كرد و گفت: با گذری به گذشته، مشاهده می‌كنیم كه خشكبار و میوه خشك شده تنقلات ایرانیان بوده كه علاوه بر ارزش غذایی بالا زیان‌آور نبوده است اما به یك باره متوجه می‌شویم كه پفك، چیپس و بیسكوئیت جای میان وعده‌ها را گرفته است كه اینها اگرچه كالری زیادی وارد بدن می‌كنند اما اشتها‌ را از بین می‌برد و ارزش غذایی ندارد .

ارایه تنقلات در مدارس ممنوع شود
این جراح عمومی از چاق شدن بیش از حد بچه‌ها خبر داد و گفت: بچه‌ها در اثر مصرف پفك و چیپس و بیسكوئیت كالری زیادی به دست می‌آورند كه باعث اضافه وزن آنها می‌شود اما همین بچه‌ها از كمبود ویتامین رنج می‌برند بنابراین چاق بودن ملاك سلامت تغزیه نیست بلكه چرخه معیوبی را ایجاد می‌كند كه باعث می‌شود در اثر چاقی بیش از حد، تحرك بچه‌ كم شود و تحرك كم باعث چاقی بیشتر می‌شود و در نهایت با كودكانی روبرو هستیم كه چاق، كم‌تحرك و افسرده هستند.

وی با یادآوری اینكه در مقطعی آموزش و پرورش ارایه تنقلات در بوفه‌های مدارس را محدود كرده بود، گفت: متاسفانه این اقدام كامل نشد زیرا امیدوار بودیم به جای فروش پفك چیپس، نوشابه‌های گازدار و ساندویچ كالباس، در مدارس لقمه‌های نان و پنیر گردو و سبزی عرضه شود تا چرخه غذایی كاملی داشته باشیم.

مره‌صدق با تاكید بر اینكه نوشابه‌های گازدار بر روی مخاط معده اثرات نامطلوبی می‌گذارد گفت: كافی است یك نوشابه را روی دستشویی جرم گرفته بریزید تا مقابل چشمتان آنچه كه بر معده اتفاق می‌افتد در دستشویی ببینید. در حالی كه می‌شود از نوشابه‌های سالم همچون دوغ استفاده كرد.

وی از مشكل‌دار بودن نوشابه‌های بدون قند خبر داد و گفت: آزمایش‌ها ثابت كرده نوشابه بدون قند معنا ندارد بنابراین اگر افراد به نوشابه عادت كرده‌اند باید مراقب باشند كه در طول روز بیش از یك لیوان مصرف نكنند.

عضو كمیسیون بهداشت مجلس با تاكید بر اینكه صدمات نوشابه‌های گازدار در خانواده‌های محروم بسیار بیشتر از خانواده‌های مرفه است، گفت: خانواده‌های محروم به علت كمبود منابع مالی و درآمد كافی، نمی‌توانند گوشت، مرغ، ماهی و سایر مواد غذایی پراهمیت خریداری كنند در نتیجه به كالباس، سوسیس و فست‌فودها روی می‌آورند و با كمال تاسف برای آنكه تحمل این غذاها امكان‌پذیر باشد با نوشابه مصرف می‌كنند در نتیجه بیشتر در معرض بیماری قرار می‌گیرند.

بیسكوئیت و پفك جای شیرمادر را گرفته‌اند
وی ریشه بحران را از دوران كودكی دانست و گفت: غذا خوردن، خوابیدن، حرف زدن و بسیاری از رفتارها در كودكی شكل‌ می‌گیرد و با كمال تاسف امروزه هجمه تغییر ذائقه متوجه كودكان است. برای همه ما، فراموش‌نشدنی‌ترین دست‌پخت، مال مادر انسان است در حالی كه نه تنها مادر ما بهترین آشپز دنیا نیست بلكه شاید دست‌پخت بسیار نامناسبی هم داشته باشد اما مهم آن است كه از كودكی با دست‌پخت مادرمان بزرگ شده‌ایم و تا 20 سالگی ادامه داشته است.
مره‌صدق با تاكید بر اینكه بیسكوئیت جای شیر مادر را گرفته است، گفت: متاسفانه در بسیاری از خانواده‌ها قبل از آنكه بچه مزه شیرینی اولین غذایش را در آغوش مادر و از پستان مادر تجربه كند با بیسكوئیت در چای حل شده تجربه می‌كند و از همین جا خشت اول را كج گذاشته‌ایم و تا ثریا دیوار كج می‌رود.

وی از تبلیغات به عنوان عامل مخرب یاد كرد و گفت: امروزه آنقدر كه از پفك و چیپس و بیسكوئیت در تلویزیون تبلیغ می‌شود، از لبنیات تبلیغ نمی‌شود بنابراین حق بدهیم بچه‌ای كه پفك را در یك برنامه كارتونی دیده بر شیری كه هرگز نامش را نشنیده ترجیح بدهد.

عضو كمیسیون بهداشت مجلس هشتم كیفیت غذای ایرانی را بالا توصیف كرد و گفت: غذای ایرانی تركیبی از مواد مورد نیاز بدن است مصرف سبزیجات و آن دسته از موادی كه فیبر بالایی دارند در سفره‌های ایرانی وجود دارد كه با كمال تاسف با افزودن سس به ویژه به سالادها، مقدار زیادی نمك و چربی زایدی به آن اضافه می‌كنیم تا در مواردی كه هنوز رگه‌هایی از ایرانی بودن یافت می‌شود رد پای غرب اثرات تخریبی خود را بر جای بگذارد.

فرهنگ ما چایخانه و قهوه‌خانه دارد‏‌نه كافی‌شاپ
وی از برنامه‌های تلویزیون به شدت انتقاد كرد و گفت: متاسفانه تلویزیون به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ غرب را تبلیغ می‌كند. اول‌ آنكه به صورت مستقیم پفك، بیسكوئیت، چیپس و ... تبلیغ می‌شود و نوع دوم از طریق فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است. در فرهنگ ما قهوه‌خانه، دیزی، كله‌پاچه، قرمه‌سبزی، قیمه، سبزی‌پلو و ... جایگاه خاصی داشت اما امروزه دختر و پسری كه با هم قرار می‌گذارند یا زن و شوهری كه می‌خواهند حرفی با هم بزنند میعادگاهشان كافی‌شاپ است و به جای غذای ایرانی، همبرگر و پیتزا سفارش می‌دهند بنابراین در اولین فرصت زن و بچه از پدر خانواده همین‌ها را می‌خواهند.

وی با تاكید بر اینكه حوزه نظارت در كشور ما تعطیل نیست، گفت: معتقدم كه نظارت وجود دارد اما حمایت نمی‌شود، سازمان‌های ناظر از فست‌فودها بازرسی كنند و تخلفات آنان را به مردم اعلام كنند تا پیش از معضلات ریشه‌ای، معضلات هنگام تولید نیز زیان فست‌فودها را مضاعف نكند.

مره‌صدق مردم ایران را افراطی توصیف كرد و گفت: همه چیز تعریف خودش را دارد كله‌پاچه ماهی یك یا دو بار نه تنها اشكال ندارد بلكه خوب است اما برخی‌ها همین غذای ایرانی را به عنوان صبحانه ثابت هر روز مصرف می‌كنند كه بیماری‌زاست و آثار زیان‌باری دارد كه همین مسئله در مورد فست‌فودها نیز صدق می‌كند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید