سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برگزاری همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»

خبر

برگزاری همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»

 

همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»، به همت بنیاد ایرانشناسی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو- ایران، پنجم و ششم اسفندماه ۱۳۹۸، در بنیاد ایرانشناسی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، امروزه زن علاوه‌بر کارکرد اصلی‌اش در کانون خانواده، دارای نقشها و کارکردهای اصلی دیگری در حوزههای مسئولیتهای اجتماعی، تعلیم و تربیت فرزندان و تأثیر آن بر آیندهٔ جوامع، مهارتهای علمی، فناوری، اقتصادی و کارآفرینی میباشد. همچنین اسلام نگاه ویژه‌ای به جایگاه و کرامت زن دارد و الگوهای کاملی از زن نمونه را همچون حضرت فاطمه(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت زینب(س)، به جوامع بشری عرضه میدارد. بعلاوه جایگاه و کرامت زنان در ایران دوران باستان بگونه‌ای بوده که علاوه‌بر حفظ حجاب، متانت و کرامت زن در آن دوران، ایفای نقش در کارکرد اصلی و محوریش «خانواده»، بعضاً فرمانهای حکومتی با رأی و نظر ایشان صادر میشده است. با توجه به این موارد، هرچند در برخی زمینه‌ها حقوق زنان با چالشهایی روبه‌رو بوده و نیازمند آسیب‌شناسی حقوق زنان میباشیم، بنیاد ایرانشناسی مناسب دید تا بمناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت مقام زن همایشی را با عنوان «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» ترتیب دهد و در آن از صاحبان اندیشه در حوزه‌های گوناگون امور زنان دعوت بعمل آورد تا به ارائهٔ آخرین پیشنهادات و راهکارهای خود در معرفی صحیح نقش زنان در جامعه و نیز رفع موانع حقوقی، بر اساس معیارهای ایرانی و اسلامی پرداخته شود.

بر این اساس، اين همايش داراي فراخوان ارسال مقاله در سه محور اصلی با موضوعهای «جایگاه زن در آفرینش و تکوین»، «نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی» و «زنان و مطالعات آینده‌پژوهی در عرصهٔ علم و فناوری در کشورهای اسلامی و کشورهای غربی» میباشد. محورهای این همایش بشرح زیر میباشد:
1. جایگاه زن در آفرینش و تکوین
- زن در تاریخ تمدن ایران پیش از اسلام
- زن در تاریخ تمدن ایران پس از اسلام و در جهان‌بینی اسلامی
- زن در جوامع دیگر

2. نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی
- زنان در دستیابی به صلح و پیشرفت پایدار با تکیه ‌بر تاریخ و تمدن ایران و اسلام
- زنان در احیاء و ترویج میراث فرهنگی ناملموس
- زنان: خودمراقبتی، خودباوری
- زنان در تحکیم بنیان خانواده
- زنان در اقتصاد خلاق، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی

3. زنان و مطالعات آینده‌پژوهی در عرصه علم و فناوری، در کشورهای اسلامی و کشورهای غربی
- زنان در رسانه‌ها و فضای مجازی: فرصت‌ها و تهدیدها

خاطر نشان میسازد، مهلت ارسال چکیده مقالات جهت شرکت در همایش تا پانزدهم دیماه سالجاری و مهلت ارسال اصل مقالات تا ۱۵ بهمن‌ماه میباشد. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با دبیرخانهٔ همایش با شماره‌های ۸۸۶۰۸۷۷۹_۰۲۱ و ۳۱۶۷۰۱۷_۰۹۱۰ تماس بگیرند و یا با رایانامهٔ این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">«این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید» مکاتبه نمایند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه