جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اعتراض به شکنجه «شیخ نمر جمهوری آذربایجان» در زندان

خبر

اعتراض به شکنجه «شیخ نمر جمهوری آذربایجان» در زندان

طالع باقرزاده

خانواده و وکیل مدافع حجت الاسلام طالع باقرزاده رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان به شکنجه شدن این روحانی محبوس در بازداشتگاه اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته این کشور اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، «ائلشن باقروف» برادر حاج طالع باقرزاده در این باره به تارنمای اسلام ـ آذری آذربایجان گفت: حاج طالع هر روز تحت شکنجه قرار می گیرد.

ائلشن باقروف گفت: مسئولان بازداشتگاه حتی اجازه نداده اند که حاج طالع باقرزاده لباس هایش را تعویض کند و از روز ۲۶ نوامبر که در نارداران بازداشت شده است، مسئولان بازداشتگاه اجازه نداده اند به وی لباس برسانیم.

«جواد جوادوف» وکیل مدافع این روحانی زندانی در جمهوری آذربایجان نیز گفت: حاج طالع باقرزاده به منظور اعتراف گرفتن از وی، تحت شکنجه قرار گرفته است.

جواد جوادوف گفت: وقتی طالع باقرزاده را به دادگاه تجدیدنظر آورده بودند، آثار شکنجه شدید در زیر چشم ها و پیشانی و مچ دستان وی مشهود بود. جراحت های موجود بر روی مچ دست های وی، به زخم ناشی از بسته بودن با دستبند شبیه بود. به علت اینکه حاج طالع نمی توانست به خوبی راه برود، او را بر روی زمین می کشیدند و کشان کشان به دادگاه آوردند.

وکیل مدافع رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان ادامه داد: پس از مدت ها اجازه یافتم در روز ۲۹ دسامبر در حضور بازجوی «اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته» وزارت کشور، موکلم را ملاقات کنم که در این دیدار، طالع باقرزاده گفت تحت شکنجه های شدید قرار می گیرد و به خاطر ضرب و شتم شدید، بینی اش شکسته است.

در همین حال، «احسان زاهدوف» سخنگوی وزارت کشور جمهوری آذربایجان شکنجه شدن حجت الاسلام طالع باقرزاده را رد کرده و گفته است که بازجویی از باقرزاده، کاملا مطابق با قوانین جمهوری آذربایجان انجام می شود.

حجت الاسلام طالع باقرزاده روحانی مبارزی که به علت مواضع اش علیه تکفیری ها و صهیونیست ها به «شیخ نمر آذربایجان» مشهور است، در جریان حمله نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان به مجلس عزاداری حسینی در نارداران در آستانه اربعین، به همراه دهها فعال شیعی دیگر بازداشت شد.

در جریان این حمله پنج تن از شیعیان شهید شده و به دنبال آن کلیه نمادهای اسلامی و پرچم های شیعی از نارداران توسط دولت برچیده شدند. ضمنا بیش از ۱۵۰ فعال شیعی در زندان های جمهوری آذربایجان به بهانه واهی در بازداشت به سر می برند که ۱۸ نفر از آن روحانی می باشند.

در جدیدترین اقدام، نیروهای دولتی باکو «حاج ناطق کریم اف» ۸۱ ساله و رئیس شورای ریش سفیدان نارداران که تنها سخنگوی شیعیان این منطقه بود را بازداشت کرده اند.

لازم به ذکر است جمهوری آذربایجان حدود نه میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ دردصد آنها را شیعیان تشکیل می دهند. نارداران که میزبان حرم مطهر رحیمه خاتون از خواهران گرانقدر امام رضا (ع) است، یکی از کانون های تشیع در جمهوری آذربایجان می باشد.

دولت باکو که از حدود چهل روز پیش تاکنون با استقرار پنج هزار نفر از قشون وزرات کشور، نارداران را به یک زندان نظامی تبدیل کرده است، از ده روز پیش نیز به بهانه های بی اساس، آب این منطقه را قطع کرده بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه