سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر دولت عربستان شیخ باقر النمر رهبر شیعیان این کشور را اعدام کرد

خبر

دولت عربستان شیخ باقر النمر رهبر شیعیان این کشور را اعدام کرد

 

وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان این کشور خبر داد.

 به گزارش تابناک، بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه 46 متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شده‌اند روز شنبه (امروز) در 12 منطقه در عربستان اجرا شده است.

شیخ نمر النمر از علمای عربستان در سال 1959 در روستای عوامیه به دنیا آمد. پدرش از روحانیون برجسته شیعه در بحرین و منطقه الاحساء به شمار می‌رفت و در طول دوران حیاتش بارها بازداشت شد. شیخ نمر که دروس حوزوی را در شهر قم و تهران پشت سر گذاشته است، به بیانی آتشین معروف بود و خطبه‌های او در میان مردم عربستان مشهور است.
شیخ باقر النمر رهبر شیعیان عربستان است که در پی اعتراضات شیعیان این کشور در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد. در روز چهارشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ دادگاه جنایی عربستان سعودی نمر النمر را به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد. اجرای حکم شیخ باقر النمر در یک سال گذشته بارها به تعویق افتاد و تلاش‌های بین‌المللی فراوانی برای حمایت از این روحانی مبارز عربستانی صورت گرفته بود. با این حال وزارت کشور عربستان امروز اعلام کرد شیخ باقر النمر هم در جمع 47 نفری بوده که صبح امروز در عربستان اعدام شدند. وزارت کشور عربستان اعلام کرد که این 47 تن به اتهام ارتکاب "جرایم تروریستی" اعدام شدند.
دستگاه قضایی عربستان پیشتر علیه این افراد که نامی از آنها برده نشده حکم اعدام صادر کرده بود و امروز این احکام اجرا شده است. برخی از افرادی که علیه آنها احکام اعدام صادر شده بود از اعضای گروه‌های تندرو از جمله داعش و القاعده هستند و در میان محکومان معترضان به سیستم حکومتی آل سعود نیز دیده می‌شود.  در میان افرادی که وزارت کشور عربستان می‌گوید آنها را اعدام کرده «فارس آل شویل الزهرانی» نیز به چشم می‌خورد که از اعضای شناخته شده القاعده در عربستان به شمار می‌رود.

سه ماه پیش و در 15 اکتبر سال 2015 میلادی بود که وزارت کشور عربستان با امضای «محمد بن نایف» ولی‌عهد این کشور حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی مبارز شیعه عربستانی را تأیید کرد، که این به معنای مجوز به وزارت کشور برای اعدام شیخ نمر تنها با امضای «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای اجرای حکم اعدام بود. حکم اعدام شیخ نمر بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری محکوم شده و از عربستان خواسته شده بود که این حکم را اجرا نکند.


***

برادر شیخ نمر: اعدام خارج از تصور ما بود

برادر روحانی برجسته عربستانی به اجرای حکم اعدام وی به دست رژیم سعودی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری میزان؛ برادر  روحانی برجاسته عربستانی در واکنش به اجرای حکم اعدام "شیخ نمر النمر" گفت: اعدام "شیخ نمر" خارج از تصور ما بود.

وی با اشاره به اینکه ما می خواهیم که تظاهرات علیه این اقدام زشت سعودی از سطح مسالمت آمیز فراتر نرود، افزود: اعدام شیخ نمر النمر واکنش منفی رژیم سعودی به مواضع وی بود.

***
واکنش تهران به اعدام شیخ نمر

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه اعدام آیت الله شيخ باقر النمر روحاني سرشناس سعودي را شديدا محكوم كرد و گفت که عربستان تاوان سختی خواهد داد.

به گزارش تابناک، جابری انصاری گفت: در حالي كه تروريستهاي افراطي و تكفيري، امنيت و آسايش ملتهای منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجودیت برخی دولتهاي منطقه را تهدید می کنند؛ اعدام شخصیتی مانند شيخ النمر که ابزاری جز سخن گفتن برای پی گیری اهداف سیاسی و دینی خود نداشت تنها عمق بي تدبيري و بي مسئوليتي را نشان مي دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: دولت عربستان در حالی که از جریان های تروریستی و افراط گرایان تکفیری حمایت می کند با منتقدان داخلی خود با زبان اعدام و سرکوب سخن می گوید و روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیر مسئولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختي بابت پی گیری این سیاست ها خواهد پرداخت.

***

واکنش آیت‌الله نوری‌همدانی به اعدام شیخ نمر

یکی از مراجع تقلید با اشاره به اعدام شیخ نمر توسط رژیم سعودی گفت: اجرای این حکم ظالمانه با وجود اعتراضات فراوان مسلمانان جهان ، دهن‌کجی به جهان اسلام است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد برگزاری نخستین اجلاس نماز در قم، با اشاره به خبر اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان که امروز منتشر شد، اظهار کرد: این خبر بسیار تاسف‌برانگیز است. زیرا شیعیان به این حکم ظالمانه اعتراض کردند و این اعتراض تنها به ایران محدود نشد بلکه کشورهایی مانند عراق و لبنان نیز به حکم اعدام شیخ نمر اعتراض کردند ولی با وجود تمام اعتراض‌ها حکومت عربستان نسبت به اعدام این عالم شیعی اقدام کرد.

وی با اشاره به مذهبی که عربستان پیرو آن است، بیان کرد: مذهبی که عربستان از آن پیروی می‌کند، یک مذهب خرافی است که تنها می‌خواهد اسلام را در جهان بدنام کند. این مرجع تقلید بیان کرد: عربستان در حالی خود را پیرو دین اسلام به جهان معرفی می‌کند که بستر پرورش داعش و تشکیل گروهک‌های تکفیری و بوکوحرام است و همچنین نوکری گوش به فرمان برای رژیم صهیونیستی است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه حکومت و مذهب عربستان مایه تاسف و سرافکندگی جهان اسلام است،‌ تصریح کرد: برادران اهل سنت و شیعه باید در برابر کشتن ظالمانه شیخ نمر النمر عکس‌العمل نشان دهند.

وی با بیان اینکه عربستان با اعدام شیخ نمر النمر به تمام شیعیان و اهل سنت که نسبت به این حکم اعتراض داشتند دهن‌کجی کرده است، گفت: ما امروز در روزگاری قرار داریم که چنین جریان‌های ناراحت کننده‌ای جهان اسلام را تهدید می‌کند.

***

راه برای قیام‌های مردمی علیه آل سعود باز شد

آیت‌الله مجتهد شبستری گفت:‌ آل‌سعود اشتباه و جنایت بزرگی مرتکب شده است و اگر دولت‌ها هم عزت مسلمانی داشته باشند باید دست به قطع روابط دیپلماتیک با عربستان بزنند.

آیت‌الله مجتهد شبستری نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعیان در این کشور، این اقدام را نشانه‌ای از فاسد بودن رژیم آل‌سعود دانست و گفت:‌ مدیریت رژیم آل سعود متاسفانه در دست افرادی است که بسیار نپخته و خام هستند.

وی افزود:‌ اینها هم در بحرین و هم در یمن جنابات بسیاری را مرتکب شدند وهیچ عاقلی مرتکب این اشتباهات نمی‌شود. آنها اگر مزدور اسرائیل هستند باید بدانند که مزدوری هم حدی دارد. اینکه صدها موشک و هزاران بمب را بر سر مسلمانان بی‌گناه میریزند هیچ عقلی آن قبول نمی‌کند و اکنون بدون توجه به احساسات افکار عمومی شیخ نمر را اعدام می‌کند و بجاست که همه ملت‌های مسلمان در برابر این جنایت به پا خیزند.

آیت‌الله مجتهد شبستری با بیان این مطلب که زندانی شیخ نمر اشتباه بود چه برسد به اینکه او را اعدام کنند، افزود: آل‌سعود اشتباه و جنایت بزرگی مرتکب شده است. بر مسلمانان واجب است که این جنایت را محکوم کنند و اگر دولت‌های اسلامی هم عزت مسلمانی داشته باشند باید دست به قطع روابط دیپلماتیک با عربستان بزنند.

آیت‌الله شبستری ادامه داد:‌ عربستان با اعدام شیخ نمر راه را برای قیام‌های مردمی گسترده‌تر در این کشور باز کرده است و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد فروپاشی این رژیم باشیم. انتظار داریم دولت‌ها مهر سکوت را بشکنند و اعتراض خود را به گوش عربستان برسانند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه