جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر در هوای آلوده از ورزش پرهیز کنید - برای کاهش اثرات آلودگی هوا چه بخوریم؟

خبر

در هوای آلوده از ورزش پرهیز کنید - برای کاهش اثرات آلودگی هوا چه بخوریم؟

به گفته یک متخصص تغذیه، رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، خوردن سیب، کدو تنبل، کاهو و کلم بروکلی در خنثی کردن اثرات مضر رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی‌های هوا بسیار تاثیرگذار است.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | nike runners men white hair girls anime characters Retro High OG Patent 'UNC Blue Chill' (W) , BabylinoShops , nike runners men white hair girls anime characters

دکتر کوروش جعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا اظهار کرد: اگر از نظر بعد علمی بخواهیم به بحث آلاینده‌های محیطی بپردازیم و اینکه انجام فعالیت‌های ورزشی در چنین شرایط خاصی توصیه می‌شود یا خیر،‌ باید بگویم چون بعد از انجام فعالیت‌های فیزیکی، میزان تنفس افزایش پیدا می‌کند و آلودگی زیادی را وارد سیستم گوارشی می‌کنیم، در نتیجه بهتر است هنگام آلودگی هوا از انجام هر گونه فعالیت ورزشی امتناع کنیم. حتی به اعتقاد من، برگزاری لیگ برتر فوتبال در چنین شرایطی به صلاح نیست و سلامتی ورزشکاران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. البته بهتر است در این شرایط آب و هوایی فعالیت‌های ورزشی در محیط‌های سربسته انجام شود.

وی گفت: اگر به هر دلیلی ناچار هستید وارد محیط‌های آلوده شوید، از خوردن لبنیات و بویژه شیر غافل نمانید تا آلودگی‌هایی که وارد سیستم گوارش شدند، وارد خون نشوند. زیرا لبنیات و همچنین میوه‌ها و سبزیجات‌ به دلیل داشتن فیبر باعث دفع سریع این آلاینده‌ها از سیستم گوارشی می‌شوند.

جعفریان خاطرنشان کرد: میوه‌ها، سبزیجات، غلات و مواد غذایی که حاوی ویتامین‌های E هستند، به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان، در خنثی کردن اثرات مضر رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی‌های هوا و دفع آلاینده‌های محیطی در سیستم گواشی نقش بسیار موثر و کمک کننده‌ای دارند.

این متخصص تغذیه همچنین توصیه کرد: سبزیجات تیره از جمله کلم بروکلی، کلم، کاهو، اسفناج و سبزیجات رنگی مثل هویج و کدو تنبل به دلیل داشتن فیبر بالا و برخوردار بودن از ویتامین C و E در دفع آلاینده‌های محیطی تاثیر چشمگیری دارند. بنابراین توصیه می‌شود هنگام آلودگی هوا از مصرف این مواد در برنامه غذایی کوتاهی نکنید.

جعفریان از دیگر مواد غذایی که در کاهش آلودگی هوا نقش دارند به سیب، گوجه فرنگی، سیر و پیاز به خاطر اینکه خاصیت آنتی اکسیدان دارند و همچنین انواع ماهی‌ها بویژه ماهی آزاد که در بهبود دستگاه تنفس و از بین بردن آلاینده‌های محیطی از دستگاه گوارشی موثر هستند، اشاره کرد.

وی در پایان گفت: زمانی که آلودگی هوا به شرایط بحرانی می‌رسد، حدالامکان از خوردن فست‌فودها پرهیز کنید زیرا فست فود یکی از عوامل موثر در افزایش اکسیدان و مانعی برای دفع آلاینده‌های محیطی موجود در سیستم گوارشی هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه