جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کنکاش در لایه‌های تاریخی محوطه چغاگلان ایلام

خبر

کنکاش در لایه‌های تاریخی محوطه چغاگلان ایلام

برگرفته از میراث آریا

دومین فصل کاوش باستان‌شناسی در محوطه چغاگلان شهرستان مهران با همکاری نیکلاس کنارد از موسسه پیش از تاریخ دانشگاه توبینگن آلمان در حال انجام است.

باستان شناس و سرپرست پروژه لایه‌نگاری چغا‌گلان با بیان این مطلب به میراث آریا(chtn) گفت:دومین فصل از کاوش‌های باستان شناختی در محوطه چغاگلان شهرستان مهران از نیمه شهریور ماه سال جاری آغاز و تا پنجم دی ماه سال جاری ادامه خواهد یافت.

محسن زیدی افزود:اهداف این پروژه پژوهشی، بدست آوردن توالی کاملی از دوره‌های استقراری در محوطه مذکور و همچنین مطالعه کلیه مواد آلی و غیر آلی حاصل از کاوش جهت بازسازی اقتصاد معیشتی ساکنان محوطه در دوران نوسنگی بدون سفال است. همچنین این پروژه در نظر دارد تا به مطالعه و بازسازی زیست محیطی منطقه و همچنین شرایط آب و هوایی موجود در زمان استقرار این تپه بپردازد.

وی اظهار داشت:محوطه چغاگلان که مربوط به دوره نوسنگی بدون سفال است دارای حدوداً هفت تا هشت متر نهشته‌های فرهنگی بوده و بر اساس مطالعات اولیه ، آثار استقرار لایه‌های فوقانی همزمان با فازهای بدون سفال تپه علی‌کش در دهلران و لایه‌های تحتانی آن همزمان با فاز بدون سفال در تپه گنج دره کرمانشاه است.

زیدی خاطرنشان کرد:تحقیق و بررسی بر روی بقایای گیاهی و جانوری بدست آمده از فصل اول این کاوش بیانگر استفاده از طیف گسترده‌ای از انواع گیاهان وحشی واهلی موجود در منطقه مانند گندم وجو ،پسته وحشی وبلوط دارد، همچنین بقایای جانوران شکار شده توسط ساکنان از محوطه،طیف گسترده از خانواده گوسفند سانان،گوزن سانان و موجودات آبزی را شامل می‌شود که بسیار حائز اهمیت است.

سرپرست پروژه لایه نگاری چغا گلان افزود: با توجه به اینکه کوهپایه‌های زاگرس در روند اهلی شدن برخی از حیوانات و گیاهان در طی هزاره هشتم و نهم پیش از میلاد دارای اهمیت زیادی است بنابراین پروژه حاضر در نظر دارد در جهت تکمیل مطالعات خود در این زمینه در سال‌های آینده به فعالیت‌های گسترده‌تری نظیر دعوت از باستان شناسان و متخصصان خارجی و همچنین تعریف پروژه‌ای بلند مدت جهت انجام کاوش‌های روش‌مند در مقیاس بیشتر در این محوطه اقدام کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه