جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر معرفی کتاب پروفسور اینشتن عزیز (نامه هاى کودکان به اینشتین و پاسخهاى او)

خبر

معرفی کتاب پروفسور اینشتن عزیز (نامه هاى کودکان به اینشتین و پاسخهاى او)

کتاب پروفسور اینشتن عزیز کتاب مفیدى است براى دانش آموزان و دانشجویان و یا کسانى که مى خواهند  شخصیت اینشتین را به عنوان یک انسان بهتر بشناسند. نیز براى آموزگارانى که مى خواهند این شخصیت بزرگ را به شاگردان خود بهتر بشناسانند.

 

nike air force 1 low uv | Nike Air VaporMax for Men & Women - nike free tr fit squiggle shoes - IetpShops - Buy Online

 

پروفسور اینشتن عزیز (نامه هاى کودکان به اینشتین و پاسخهاى او)
با مقدمه اولین اینشتین نوه او
ویراستارگ آلیس کالاپرایس
ترجمه دکتر محمدرضا توکلى صابرى
انتشارات مازیار، ١٣۶ صفحه، ٧٠٠٠ تومان،  ١٣٩٣

نخستین چیزى که واژه «نابغه» به خاطر یک شخص مى آورد نام آلبرت اینشتین است. اگر بخواهیم یک فرمول ساده و مشهور را در نظر بگیریم، بى درنگ فرمول هم ترازى جرم و انرژى و یا E=mc2  به نظرمان مى‌آید.

آلبرت اینشتین فیزیکدان آلمانى و بنیانگذار نظریه نسبیت سهم عظیمى در فیزیک غیر نیوتونى دارد و نامش در کنار چند فیزیکدان بزرگ جهان ماندگار است. اینشتین علاوه کارهاى مهم در فیزیک،  فردى انسان دوست و نیکوکار بود و کودکان را خیلى دوست داشت. از آنجایى که او بسیار مشهور و در میان مردم عادى به عنوان دانشمند بزرگى شهرت داشت و او را نماد دانش و ابداع مى دانستند. حتى کودکان هم با نام او آشنا بودند. اگرچه اینشتین در ساختن بمب اتمى هیچ نقشى نداشت، و فقط در نامه اى به روزولت رئیس جمهور آمریکا به او نوشته بود که ممکن است آلمانى ها به زودى به این سلاح مخوف دسترسى پیدا کنند، ولى نام او با بمب اتمى همراه بود.
مى دانیم  که اینشتین کودکان را خیلى دوست داشت و به آنها احترام می گذاشت و آنها را تحسین می کرد. اینشتین همه روزه از سراسر جهان نامه هایى را دریافت مى کرد، و اگرچه فرصت کافى براى خواندن و پاسخ دادن به همه آنها را نداشت، ولى تا آنجایى که مى توانست به بعضى از آنها پاسخ مى گفت. لحن ساده این نامه و پاسخهاى بزرگترین فیزیکدان زمان به این پرسشهاى کودکانه اهمیت زیادى دارد.  در این مجموعه با کودکان در سراسر جهان از جمله آمریکا، ژاپن، آفریقای جنوبی، آلمان و انگلستان مکاتبه کرده است.
این مکاتبات در مورد موضوعات متعددی است؛ از نظریه نسبیت گرفته تا حل این مسئله که سوپ چگونه سرد می شود. اینشتین با ظرافت خاص و بازیگوشی کودکانه ای، همانند دوستان نوجوان در نامه به دختر جوانی در بروکلین می نویسد: «زیاد نگران مشکلات ریاضیات خود نباشید. به شما اطمینان می دهم که مشکلات من حتی بیشتر است».
بعضى از این پرسشهاى بسیار ساده، و با تمام معصومیت کودکانه نوشته شده اند. بعضى دیگر پرسشهاى اساسى هستند که هنوز هم به آنها پاسخى داده نشده است. پرسشهایى مانند: اگر درختى بیفتد وکسى در آنجا نباشد، آیا صدا وجود دارد؟ آیا دانشمندان دعا مى کنند؟ آیا زمان بعد چهارم است؟ چه چیزى خورشید و سیارات را در فضا نگه مى دارد؟ زمان چیست؟ روح چیست؟ آسمان چیست؟ آیا شما خود را یک نابغه مى دانید؟
پاسخ اینشتین به کودکان به همان اندازه نامه های آنها به او سرگرم کننده، لطیف و هوشمندانه است. در این نامه ها تبریک سال تولد، امید به بهبودی، افکار ابلهانه و زیرکانه و نیز خلوص، کنجکاوی و لذت محض زندگی وجود دارد..
علاوه برنامه ها، زندگینامه فشرده و گاهشمار زندگی اینشتین و مقاله ای از پژوهشگر برجسته ای به نام رابرت شولمان در این کتاب آمده است. همچنین دیباچه ای نوشته اولین، نوه دختری اینشتین و دهها تصویر این دانشمند مشهور گنجانده شده  که بعضی از آنها برای اولین بار منتشر می شود
کتاب پروفسور اینشتن عزیز کتاب مفیدى است براى دانش آموزان و دانشجویان و یا کسانى که مى خواهند  شخصیت اینشتین را به عنوان یک انسان بهتر بشناسند. نیز براى آموزگارانى که مى خواهند این شخصیت بزرگ را به شاگردان خود بهتر بشناسانند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه