پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر خبر خوش: ما فقط دو پایگاه امداد هوایی داریم!

خبر

خبر خوش: ما فقط دو پایگاه امداد هوایی داریم!

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 60، سال هشتم، اسفندماه 1388 - فروردین 1389، ص 9

همان روزهایی که خبرهای تکان‌دهنده‌ی زلزله‌ی ویران‌گر هائیتی، بار دیگر موجب شد به یاد آوریم که کشور ما روی خط زلزله‌ی جهان قرار دارد، و گزارشی هم از شرایط گسل‌های تهران و پیامدهای رخ‌داد یک زلزله در این کلان‌شهر منتشر شد، مژده دادند که در سراسر کشور پهناور ما تنها دو پایگاه امداد هوایی دایر است. ( گزارشی مربوط به شرایط گسل‌های تهران در همین شماره چاپ شده است )
اهمیت این مژده هنگامی روشن می‌شود که به یاد آوریم رکورددار حوادث رانندگی جاده‌ای هم هستیم و در بسیاری از این گونه رویدادها، نجات مجروحان و مصدومان در گروی رساندن به موقع آن‌ها به مراکز درمانی با

هلی‌کوپتر است، در حالی که حتا در همین دو پایگاه امداد هوایی، یک بال‌گرد ( هلی‌کوپتر ) هم وجود ندارد !

این خبر را چند روز پیش از حادثه‌ی خروج توربوترن تهران ـ مشهد که در جریان آن ضعف‌های ما در زمینه‌ی امدادرسانی آشکار شد، دکتر غلامرضا معصومی، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور اعلام کرد.

دکتر معصومی، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از تعطیلی و غیرفعال بودن 9 مرکز از 11 مرکز امداد هوایی کشور خبر داد و گفت:
تنها دو مرکز امداد هوایی تهران و شاهرود فعالیت واقعی دارند.

وی با اشاره به این‌که در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است که مرکز مدیریت حوادث باید علاوه بر جاده های اصلی، جاده‌های فرعی کشور را نیز پوشش دهد، یادآور شد: در برنامه چهارم موظف به پوشش 28 هزار کیلومتر جاده‌های اصلی کشور بودیم و در برنامه پنجم نیز علاوه بر آن موظف به پوشش 150 هزار کیلومتر جاده‌های فرعی کشور هستیم.

جاده‌های فرعی کشور بر اساس آمار ترافیکی، 46 درصد تصادفات جاده‌ای را دارا بوده و به رغم این‌که از لحاظ ایمنی بسیار پایین است برای مرکز مدیریت حوادث نیز از لحاظ ایجاد پایگاه‌های اورژانس نا‌امن است و تشکیل پایگاه مقرون به صرفه نیست.

به گفته وی، تنها راه حل برای این مشکل، اجرای این مواد پیش‌بینی شده در برنامه پنجم امداد هوایی است و مجلس در این خصوص باید تصمیمات جدی اتخاذ کند.

وی با بیان این‌که ایران و قطر در بین 57 کشور مسلمان دنیا تنها دارنده اورژانس پیش‌بیمارستانی هستند، خاطرنشان کرد: ایران در بین کشورهای دنیا پس از آمریکا دومین دارنده اورژانس پیش بیمارستانی بود، ولی این امر تاثیری در پیشرفت امکانات هم‌زمان با کشورهای پیشرفته را نداشت.

معصومی با اعلام این‌که در آمریکا 500 هلی‌کوپتر ( بال‌گرد ) تنها در اختیار مرکز مدیریت حوادث است و این مراکز قوانین لازم برای بهره گیری از امکانات دیگر ارگان ها را نیز دارند، افزود: کشور ما نه تنها امکانات لازم را در امداد هوایی ندارد، بلکه قوانین اولیه و زیرساخت‌های حمایتی در این خصوص را نیز ندارد.

وی با اشاره به این‌که در مرحله اول نیاز کشور با 30 فروند هلی‌کوپتر برطرف می‌شود، تصریح کرد: این میزان امکانات نیاز به 200 میلیون یورو اعتبار دارد، در حالی که اکنون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور هیچ هلی‌کوپتر ( بال‌گرد)ی را  در اختیار ندارد.

البته چند روز بعد، دکتر سید حسن امامی‌رضوی، معاون سلامت وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد اینک 80 درصد جاده‌های اصلی کشور زیر پوشش اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی قرار دارند. ولی البته این بدان معنا

نیست که این واحدهای اورژانسی، به بال‌گرد (هلی‌کوپتر) و یا وسایلی که حادثه‌دیدگان را پس از انجام اقدامات اولیه، به سرعت به مراکز درمانی برسانند، نیز مجهز هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه