پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر چه عواملی باعث تشدید صرع می‌شوند؟

خبر

چه عواملی باعث تشدید صرع می‌شوند؟

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: عواملی مانند وراثت، کم خوابی، گرسنگی و استرس باعث تشدید صرع در هر سنی می‌شوند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

به گزارش ایسنا، دکتر حسین پاکدامن در تعریف بیماری صرع گفت: صرع یک اختلال سیستم عصبی است که فرد مبتلا طی آن دچار اختلالات حسی، حرکتی، هوشیاری و ادراری می‌شود.

وی افزود: در واقع بیماری صرع علامت وجود بیماری‌های دیگر است. این بیماری‌ها که در هر فرد متفاوت است شامل عفونت‌های سیستم مغز و اعصاب، اختلالات متابولیک، تومورهای مغزی، اختلالات عروقی مغزی است. احتمال بیماری تومور در افراد 20 تا 50 سال که مبتلا به صرع می‌شوند، بیشتر است.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با تاکید بر اینکه بیماری صرع به چند دسته تقسیم می‌شود، گفت: بیماری صرع از نظر علت شناسی، دشارژ غیرطبیعی سلول‌های مغز است. در این فرآیند ممکن است قسمتی از مغز دچار اختلال شده و باعث بروز صرع بزگ و کوچک شود.

وی افزود: بیمار در هنگام حمله صرع بزرگ که مدت آن 2 تا 3 دقیقه است بدون هیچ علامتی دچار بیهوشی، کبودی صورت، ترشح کف از دهان، گاز گرفتن ناخودآگاه زبان، حرکات تونیک و کلونیک عضلات می شود. همچنین مدت زمان کوتاهی بعد از به هوش آمدن بیمار گیج و منگ شده و دچار سردرد و تهوع است.

دکتر پاکدامن با تاکید بر اینکه بیشتر مبتلایان به صرع کوچک کودک هستند، گفت: فرد برای چند ثانیه ارتباط خود با محیط اطراف را از دست می دهد. خیره شدن بی‌اختیار، حرکت انقباضی دست و پا، پلک زدن‌های پشت سر هم برای مدت کوتاه از علائم این نوع صرع است.

وی تاکید کرد: دشارژهای غیر طبیعی عصبی قسمت ساقه مغز باعث بروز این حمله که بین 5 تا 30 ثانیه طول می‌کشد، است.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با اشاره به نوع دیگر از صرع که دشارژهای غیرطبیعی نورانی از کورتکس مغز دلیل بروز آن است، افزود: علائم آن بستگی به این دارد که دشارژهای غیر طبیعی نورانی از کدام کورتکس مغز باشد.

وی افزود: بیشترین اختلال مربوط به لب گیجگاهی است که به آن صرع لب گیجگاهی گفته می شود. بیمار در این نوع حمله دچار سرگیجه، اختلاالت چشمی ، توهمات بینایی اختلالات گوارش می شود.سپس به مرحله بیهوشی رفته و ارتباط وی با محیط قطع می‌شود.

دکتر پاکدامن تاکید کرد: ممکن است بیمار در این شرایط یک الی دو دقیقه دچار فراموشی شده و به صورت ناخودآگاه رانندگی کند و بعد از هوشیاری فراموش کند که چرا این حرکت را انجام داده است. همچنین در این زمان امکان بروز اختلالات روانی مانند اختلالات جنسی هم وجود دارد.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران در پاسخ به این سوال که بهترین راه پیشگیری از بروز بیماری صرع چیست، گفت: تشخیص به موقع بهترین راه پیشگیری است. چنانچه تشخیص سریعتر صورت گیرد درمان کوتاه‌تر می‌شود.

وی افزود: علائم در تشخیص بیماری کمک زیادی می‌کند. همچنین نوار مغزی دشارژهای غیرطبیعی را نشان می دهد. البته گاهی ممکن است حمله مغزی به وجود بیاید اما نوار مغزی سالم باشد. بهترین راه این است که حمله توسط یک پزشک مشاهده شود.

دکتر پاکدامن در ادامه درمود بهترین برخورد با بیماری که دچار حمله صرع شده است، توضیح داد: باید سعی شود هنگام حمله از آسیب رساندن بیمار به خودش جلوگیری شود. برای مثال باید بین دندان‌های بیمار شی‌ای قرار داده شود تا بیمار زبان خود را گاز نگیرد.

وی ادامه داد: همچنین باید سر بیمار به طرفی چرخانده شود تا چنانچه بیمار دچار استفراغ شد، محتویات به داخل ریه بازنگردد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه