جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر ایران به عضویت کمیته حفظ میراث معنوی یونسکو درآمد

خبر

ایران به عضویت کمیته حفظ میراث معنوی یونسکو درآمد

دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران، از عضویت كشورمان در کمیته بین‌المللی میراث معنوی یونسکو و راه‌اندازی مرکز منطقه‌ای مطالعات و حفظ میراث معنوی وابسته به یونسکو در تهران خبر داد.
به گزارش اداره كل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدرضا سعیدآبادی با اشاره به برگزاری سومین اجلاس مجمع عمومی کشورهای عضو کنوانسیون میراث معنوی در تیر ماه سال جاری در مقر یونسکو در پاریس افزود: تا پیش از برگزاری این اجلاس، ایران به عنوان ناظر در این اجلاس حضور داشت اما با توجه به درخواست كشورمان مبنی بر عضویت رسمی، از امسال، صندلی عضویت کمیته بین المللی میراث معنوی یونسکو نصیب ایران شد.
وی با اشاره به اینکه غنای فرهنگی و وجود آثار بسیار در حوزه میراث معنوی، باعث تصویب عضویت ایران در کمیته بین‌المللی میراث معنوی یونسکو شد اظهار داشت: در این کمیته تمامی مباحث مربوط به حوزه میراث معنوی شامل ثبت و معیارهای آن، چگونگی حفظ و حراست و تصمیم‌گیری در سطوح کلان و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.
وی در ادامه به راه‌اندازی مرکز منطقه‌ای مطالعات و حفظ میراث معنوی وابسته به یونسکو در تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه اخیر اجلاس مجمع عمومی یونسکو مرکز منطقه‌ای درجه دو وابسته به یونسکو در حوزه میراث معنوی در تهران تشکیل می‌شود.
دبیرکل کمیسیون ملی ،فرهنگی و تربیتی یونسکو در ایران یادآور شد: راه‌اندازی مرکز مطالعات و حفظ میراث معنوی وابسته به یونسکو در تهران گام مهم و اساسی ایران پس از عضویت در کمیته بین المللی میراث معنوی یونسکو به شمار میرود .
سعیدآبادی با بیان اینکه در مرکز یاد شده تمامی هزینه‌های امکانات و کارکنان از سوی کشور میزبان تأمین می‌شود گفت: هم‌اکنون مراحل اداری و انعقاد تفاهم‌نامه اجرایی به منظور راه‌اندازی این مرکز در تهران در حال انجام است.
کمیته بین الملل میراث فرهنگی معنوی در پی تصویب کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی معنوی در سال 2003، هر سال یک بار تشکیل جلسه می دهد و درباره پرونده های ثبت آثار میراث فرهنگی معنوی، میراث فرهنگی معنوی در معرض خطر و ... کشورها رسیدگی و تصمیم گیری می كند.
گفتنی است، تاکنون پرونده های نوروز و ردیف موسیقی ایرانی در این كمیته به ثبت رسیده و پرونده های تعزیه، آئین ورزش های باستانی و زورخانه ای، مهارت های سنتی قالیبافی در فارس، مهارت های سنتی قالیبافی در کاشان و موسیقی مقامی خراسان نیز در دست بررسی قرار دارد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه