جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش مراسم ادای احترام به حکیم بزرگ بوعلی سینا برگزار شد

گزارش

مراسم ادای احترام به حکیم بزرگ بوعلی سینا برگزار شد

خبرگزاری مهر: مراسم ادای احترام به مقام شامخ حکیم بزرگ بوعلی سینا برگزار شد.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Nike

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم ادای احترام به حکیم بزرگ بوعلی سینا عصر چهار شنبه در کنار آرامگاه این دانشمند بی بدیل برگزار شد.

این مراسم به مناسبت پاسداشت هزاره تالیف کتاب مستطاب قانون و به همت بیناد بوعلی، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان برگزار شد.

در کنار آرامگاه دانشمند و حکیم بزرگ بوعلی سینا بیانیه دکتر علی اکبر ولایتی درخصوص تالیف کتاب قانون قرائت شد و حضار با قرار دادن گل بر آرامگا شیخ الرئیس به مقام ابن سینا ادای احترام کردند.

در پایان این مراسم جمعی از دانشجویان فارغ التحصیل رشته پزشکی در کنار آرامگاه بوعلی سینا اقدام به قرائت سوگند نامه پزشکی کردند.

***

حبیبی مطرح کرد: تفسیر و تشریح کتاب قانون عامل پیشرفت پزشکی در جامعه

خبرگزاری مهر: مصحح انتقادی کتاب قانون ابن سینا گفت: تفسیر و تشریح کتاب قانون عامل پیشرفت پزشکی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، نجفقلی حبیبی پیش از ظهر پنجشنبه در همایش هزاره تالیف کتاب قانون ابن سینا اظهار داشت: کتاب قانون به زبان های مختلف در دنیا ترجمه شده است.

 مصحح انتقادی کتاب قانون ابن سینا عنوان کرد: ابن سینا علاوه بر کتاب قانون، کتابهای مختلفی در زمینه های الهیات، شفا، و غیره از خود به جای گذاشته است.

وی بیان داشت: در کتاب قانون راجع به مزاج ها، ساختار بدن، قوا و افعال و تمام اصول کلی طب سخن رانده شده و امروزه از این کتاب در کلیات طب استفاده های مختلفی می شود.

حبیبی با بیان اینکه در کتاب قانون به ورزش تاکید بسیاری شده است، افزود: طب در این کتاب بر دو قسم بوده که شامل طب نظری و عملی است و کتاب قانون مشتمل بر قوانین جزئی و کلی است.

کتاب قانون می تواند به عنوان یک منبع درسی استفاده شود

 مصحح انتقادی کتاب قانون ابن سینا با اشاره به اینکه کتاب قانون می تواند به عنوان یک منبع درسی استفاده شود، عنوان داشت: بر اساس این کتاب در آن زمان شاگردان بسیاری در زمینه پزشکی تربیت شدند و این کتاب باعث رواج علم پزشکی در آن دوره شد.

وی در ادامه به برخی ویژگی های کتاب قانون اشاره کرد و افزود: فشرده بودن این کتاب، جامع بودن، حاوی مسائل ارزشی بودن و کوچک بودن آن از نظر اندازه که در آن زمان اهمیت بسیاری داشته و همچنین منظم بودن فهرست این کتاب از جمله ویژگی های کتاب قانون ابن سینا است.

حبیبی با بیان اینکه کتاب قانون برای طبیبان و دانشمندان گره گشا است، گفت: کتاب قانون بر اساس طبیعت و الهام از خالق طبیعت نوشته شده است.

 مصحح انتقادی کتاب قانون ابن سینا همچنین عنوان داشت: در حال حاضر بهترین نسخه های کتاب قانون در بغداد نوشته شده و در آنجا به عنوان منبع مهم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه 63 درصد از ترجمه هایی که از این کتاب در دنیا موجود است به زبان فارسی است، اظهار داشت: در کشورهای دیگر هزار برابر ایران از این کتاب به عنوان یک مرجع استفاده می شود.

***

آزاد: کتاب قانون بزرگترین اثر پزشکی اسلامی است - برگزاری همایش سبب انتقال افکار و میراث علمی است

خبرگزاری مهر: استاندار همدان گفت: کتاب قانون که بزرگترین اثر پزشکی اسلامی است که در اصل به زبان عربی نوشته شده و به مناسبت هزاره تولد بوعلی ­سینا در اوایل انقلاب، به وسیله زنده یاد، استاد عبدالرحمن شرفکندی مشهور به هژار از عربی به فارسی ترجمه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد آزاد صبح پنجشنبه در همایش بزرگداشت هزاره نگارش قانون بوعلی سینا در همدان اظهار کرد: هر چند در این جمع دانشمند، سخن گفتن از شخصیت و جایگاه بلند جناب ابوعلی­ سینا، بسی دشوار و سخت است؛ اما به حکم وظیفه میزبانی و با مدد از روح آن ابرمرد دانایی و فضیلت نکاتی چند که از خرمن دانش بزرگان برگرفته­ام، تقدیم می کنم.

وی گفت: حسین­ بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلی ­سینا، پر آوازه­ ترین ستاره سپهر دانش در گستره فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و یکی از نوابغ و نوادر جهانی در هزاره گذشته است که در دانش­های فلسفه و حکمت، ریاضی و منطق و تفسیر و حدیث و فقه و اصول و طبیعیات و عرفان و الهیات و پزشکی و سایر علوم رایج زمانه­اش به درجه حجت­الحق و خواجه حکیمان جهان رسید.

آزاد افزود: حجت­الحق، شرف­الملک، شیخ­الرئیس، بوعلی­سینا، نابغه­ای بی نظیر است که با هوش و حافظه خدادادی خود فصلی نوین در اندیشه فلسفی و تعلیم و طبابت به روی بشریت گشود و کتب و رساله­های او مرجع دانشمندان و فضلای جهان اسلام و شرق و غرب جهان شد.

وی با بیان اینکه  مایه تحسین و تمجید است که شیخ ­الرئیس در 37 سال بعد از آن چه خودش در رساله سرگذشت می­فرماید که در همه دانش­های رایج زمانه­اش تبحر یافته است؛ عنوان داشت: وی تا سن 58 سالگی که در همدان به لقاءالله پیوست با وجود طبابت و وزارت و تدریس و پژوهش و سفرهای طاقت ­فرسا، بیش از 240 کتاب، رساله و نامه از دانش­های دینی و فلسفی و عرفانی گرفته تا ریاضیات و طبیعیات و پزشکی و موسیقی از خود برجای گذاشته است.

استاندار همدان با بیان اینکه بسیاری از حکما، دانشمندان و نام­آوران علم و دانش در طول هزاره گذشته و حتی زمانه حاضر، خود را مفتخر دانسته ­اند که بر آثار و تألیفات او در فلسفه و پزشکی و سایر علوم شرح نوشته و بردرستی آن صحه بگذارند، اظهار کرد: کتاب شفای جناب بوعلی­ سینا که دایره­المعارف عظیمی از همه علوم رایج در نزد حکیمان قبل و هم عصر اوست، هنوز هم مرجع قابل قبولی برای حکیمان و دانشگرانی است که در تکاپوی پی بردن به رازهای سر به مهر آفرینش و مبدأ و معاد هستند.

"قانون" مجموعه ای بی نظیر در پزشکی است

آزاد با اشاره به کتاب ارجمند و مستطاب قانون در طب، که این مجلس شکوهمند در پاسداشت این نگارش عظیم ­القدر سامان یافته است، گفت: این کتاب مجموعه ­ای بی نظیر در پزشکی است با یک میلیون واژه؛ که شیخ­ الرئیس، به طرز شگفت آوری تمام دانش­های پزشکی اعصار پیش از خود و نیز نظرات و تجارب عملی خویش را در قالب جملات و واژه ­هایی آمیخته با حکمت برای بشریت به میراث گذاشته است.

وی گفت: شیخ در 17 سالگی با معالجه نوح بن منصور سامانی که پزشکان دیگر از معالجه­اش درمانده بودند، محبوب دربار شد و با استفاده از کتابخانه سلطنتی سامانیان و دست یافتن بر کتبی که شبانه روز و بی وقفه آن­ها را مطالعه می ­کرد، بر قوت دانش خود در علوم مختلف و به ویژه پزشکی افزود. با معالجه شهریار، خواهرزاده شمس­المعالی قابوس بن و شمگیر که مبتلا به مالیخولیای عشقی شده بود، پزشک مشاور دربار شاه آل زیار شد و در گرگان نگارش کتاب قانون را آن­گونه که خودش در مقدمه کتاب نوشته؛ بنا به خواهش دوستی شروع و آن را در پنج جلد بزرگ در همدان کامل و منتشر کرد.

آزاد افزود: کتاب قانون که بزرگترین اثر پزشکی اسلامی است و چندین بار بر آن به زبان عربی شرح نوشته اند، در اصل به زبان عربی نوشته شده و به مناسبت هزاره تولد بوعلی­ سینا در اوایل انقلاب، به وسیله زنده یاد، استاد عبدالرحمن شرفکندی مشهور به هژار از عربی به فارسی ترجمه شده است.

استاندار همدان گفت: البته از سی سال بعد از در گذشت بوعلی تاکنون، صدها تفسیر و شرح و خلاصه بر کتاب قانون نوشته شده که نخستین تفسیر را جناب ابوعبید جوزجانی شاگرد و مرید ایشان در قرن پنجم قمری نوشته شده است، یکصد سال بعد از رحلت جناب بوعلی­سینا، قانون آوازه­ای خارج از دنیای اسلام پیدا کرد و به وسیله "جرالد"  از اهالی کرمونای ایتالیا به زبان لاتین ترجمه شد.

وی گفت: قانون بعد از ترجمه به لاتین، به زبان­های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و عبری ترجمه شد و بیش از 500 سال به عنوان کتاب مرجع پزشکی در دانشگاه­های اروپا مطالعه و تدریس می ­شد، ترجمه لاتین این کتاب بعد از اختراع چاپ در نیمه اول قرن پانزدهم، 36 بار چاپ شده است.

استاندار همدان همچنین بیان داشت: ذکر این موارد کوتاه در یادآوری عظمت و بزرگی کتاب قانون، مشتی نمونه خروار از فضیلت و شکوه ماندگار تعلیمات پزشکی این حکیم هزاره­هاست، در تمام مراجع و مراکز علمی جهان و در پیشگاه دانشمندان، استادان و دانشجویان، ابن­ سینا نامی است مشهور و معروف در فلسفه و پزشکی است که تصاویر خیالی­اش زینت بخش دانشگاه ­های پزشکی و فلسفی شرق و غرب جهان است.

آزاد گفت: همچنانکه در دوره معاصر و در 60 سال پیش، هزارمین سال ولادت شیخ ­الرئیس به تقویم قمری را در ده­ها کشور جهان و از جمله در ایران جشن گرفتند و آرامگاهی با شکوه و با معماری ستایش برانگیز و در خور عظمت ایشان بنا نمودند، در سال­های 1359 شمسی به مناسبت هزاره تولد او به شمسی و نیز در سال­های 83 و 86 و 88 همایش­های بین­المللی، هزاره وفات و جشنواره حکمت سینوی با اهدای جوایز بین المللی در همدان برگزار شده است.

برگزاری همایش سبب انتقال افکار و میراث علمی است

استاندار همدان عنوان کرد: با برپایی این مراسم و آیین علمی و دانشگاهی معرفی و شناساندن آثار، افکار و میراث علمی او به نسل حاضر و به ویژه جوانان گام­های ارزنده­ای برداشته شده که سعی برگزار کنندگان این مجالس و محافل علمی مشکور و مأجور درگاه الهی باد.

وی در پایان سخنانش افزود: اینک در آبان ماه 1392 هجری خورشیدی؛ در شهر باستانی همدان به عنوان میعادگاه اهل دانش و معرفت و آرامگاه جاودان حکیم بوعلی ­سینا؛ مفتخریم که میزبان فرهیختگان و دانشمندان ابن ­سینا پژوه و پزشکان مکتب سینوی دانشجویان و علاقه­ مندان به تاریخ فرهنگ و تمدن ایران اسلامی هستیم.

***

موسوی بهار: بوعلی‌سینا به پزشکی امروز اصالت بخشید

خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بوعلی سینا با خدمتی که به طب کرده به پزشکی امروز اصالت بخشیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله موسوی بهار صبح پنجشنبه در همایش بزرگداشت هزاره نگارش قانون بوعلی سینا عنوان داشت: حکیم شیخ الرئیس بوعلی سینا با خدمتی که به طب کرده به پزشکی امروز اصالت بخشیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین بیان داشت: کتاب قانون این حکیم بزرگ در سه مرحله نگاشته شده است.

وی همچنین گفت: دنیای امروز نیازمند اندیشه و تفکر اطبایی چون شیخ الرئیس است چرا که باید مورد توجه باشد که جسم و جان پیوسته و اندیشه فلسفی ابن سینا نیز بر طب او تاثیرگذار بوده است.

موسوی بهار با بیان اینکه بارها بر کتاب قانون شروح مختلفی نوشته شده است، تاکید کرد: طب امروز به اندیشه ابن سینا نیازمند است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز داشت: طب بوعلی سینا به پزشکی امروز اصالت بخشیده و این اندیشمند بزرگ همچنان در حوزه طب حرف برای گفتن دارد.

موسوی بهار اضافه کرد: وظیفه اطبا امروز شناختن و شناساندن میراث بزرگ علمی و پزشکی حکیمانی چون بوعلی سینا است.

وی یادآور شد: شیوه اطبا و حکیمانی چون بوعلی سینا اینگونه بوده که تنها اکتفا به کسب علم به صورت مکتبی و رسمی نمی کردند بلکه به صورت تجربی نیز به کسب علم همت می گماشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان سخنانش همچنین با اشاره به وجود آرامگاه بوعلی سینا در همدان نیز بر لزوم قدرشناس بودن زحمات این فیلسوف گرانقدر صحه گذاشت و بر اهمیت ترویج اندیشه وی تاکید کرد.

***

شریعت پناهی مطرح کرد: دانش گیاه شناسی در کتاب "قانون" ابن سینا مورد توجه محققان باشد

خبرگزاری مهر: محقق گیاه شناسی در طب بوعلی سینا گفت: دانش گیاه شناسی در کتاب "قانون" ابن سینا مورد توجه محققان باشد چرا که در صورت غفلت تحقیق آنها ناقص خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، ماهیار شریعت پناهی ظهر پنجشنبه در همایش هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا اظهار داشت: گیاه شناسان ایرانی در مسیر شناخت و طبقه بندی گیاهان، اطلاعات فراوانی در آثار خود به صورت پراکنده و دسته بندی نشده ارائه داده اند و در این میان جایگاه ابن سینا و شاهکار "قانون" در این حیطه از اهمیت بالایی برخوردار است.

محقق گیاه شناسی در طب بوعلی سینا با بیان اینکه در تحقیق من بر روی ادویه مفرده کتاب قانون تمرکز شده، افزود: این موضوع تقریبا ارائه کننده تمام دیدگاه های اصلی ابن سینا در زمینه این دانش است.

وی ابراز داشت: در سیر تاریخی دانش گیاه شناسی ابن سینا بخشی از معیارها را از گیاه شناسان بزرگی همچون دینوری و رازی اقتباس کرده  و آنها را نیز تکمیل نموده و این معیارهای توصیفی در القانون بر گیاه شناسان بزرگی چون بیرونی، غافقی، ابن بیطار، ابن هبل، حبیش تفلیسی، جرجانی و نجیب الدین سمرقندی تاثیر مستقیم گذاشته است.

شریعت پناهی همچنین عنوان داشت: آنچه نیز در تحقیق من حاصل شده نشان می دهد که این بخش به تنهایی دارای اطلاعات مهم و اساسی برای دانش گیاه شناسی عمومی امروزی هستند که امروزه از این جنبه نیز محققان رشته گیاه شناسی باید در تالیفات و تحقیقات خود استفاده کنند چرا که در صورت غفلت تحقیق آنها ناقص خواهد بود.

***

حاتمی در گفتگو با مهر: ابن سینا هدف اساسی بهداشت را حفظ اعتدال در حالات جسمی و روانی می‌داند

خبرگزاری مهر: یک محقق کتاب قانون ابن سینا گفت: ابن سینا هدف اساسی بهداشت را حفظ اعتدال در حالات مختلف جسمی و روانی انسان می‌داند که این مهم باید مورد توجه و تاکید باشد.

حسین حاتمی در حاشیه برگزاری همایش هزاره تالیف کتاب قانون ابن سینا در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون تحقیق خود در زمینه جلوه های بهداشت عمومی در کتاب قانون ابن سینا اظهار داشت: بهداشت عمومی شامل مجموعه ای از علوم، مهارت ها و اعتقادات است که در راستای حفظ و توسعه سلامت همه افراد صورت می پذیرد و تکیه اصلی  آن بر پیشگیری از بیماریها، رفع نیازهای بهداشتی فرد و جامعه و حفظ و ارتقای سلامت انسان ها است.

 یک محقق کتاب قانون ابن سینا عنوان داشت: هدف از انجام این پژوهش جستجوی بهداشت گرایی و توجه ابن سینا به مبانی و حلوه های بهداشت عمومی در کتاب قانون است.

وی ابراز داشت: ابن سینا در آغاز کتاب اول قانون، هدف پزشکی را در درجه اول، تامین و حفظ سلامتی افراد سالم و درجات بعد تشخیص و درمان و بازگرداندن سلامتی به جسم و روان افراد بیمار است.

حاتمی با بیان اینکه ابن سینا هدف اساسی بهداشت را حفظ اعتدال در حالات مختلف جسمی و روانی انسان می داند، گفت: هدف اساسی در رعایت بهداشت  آن است که بیشترین کوشش را تا حد امکان در نگهداری اعتدال عوامل و ابزارهای هدف به عمل بیاوریم.

 یک محقق کتاب قانون ابن سینا ابراز داشت: ابن سینا در مورد اهمیت آب و بهداشت آن، آب های سنگین و لزوم مصرف آب جوشیده در شرایط خاص نیز تاکید دارد و در مورد هوا نیز معتقد است که هوای خوب هوایی است که آزاد باشد و با مواد خارجی آمیخته نشده باشد که این دیدگاه ها نشان از نوع تفکر و اندیشه و علم این اندیشمند بزذگ دارد.

وی عنوان داشت: ابن سینا در کتاب قانون در طب خود، به بهداشت غذا، گزینش مسکن، اهمیت بهداشتی ورزش، بهداشت مادر و کودک، سلامت روان، بهداشت سالمندان، بهداشت فردی، بهداشت مسافران و غیره نیز پرداخته است.

حاتمی با اشاره به بهداشت گرایی ابن سینا در کتاب قانون نیز بر لزوم همگامی محققان و اندیشمندان علم پزشکی در راستای تعالی این مهم در جامعه صحه گذاشت.

***

با حضور دکتر ولایتی/ تمبر هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا رونمایی شد

خبرگزاری مهر: تمبر هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر پنج شنبه تمبر هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا رونمایی شد.

همایش هزاره تالیف کتاب قانون شیخ الرئیس ابوعلی سینا به مناسبت هزارمین سال تالیف کتاب قانون به صورت کشوری به میزبانی همدان در سالن همایش های پردیس دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

در این همایش که سه هئیت رئیسه مجزا به بررسی و بیان دیدگاه های مختلف پیرامون اندیشه فلسفی و طب بوعلی سینا در کتاب قانون وی پرداختند.

در پایان این مرام از مترجم فارسی کتاب قانون" استاد مرحوم عبد الرحمن شرفکندی(هژار) تجلیل به عمل آمد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید