جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ یافته‌های باستان شناسی کشف بیش از 20 روستا و سکونتگاه هزاره سوم پیش از میلاد در بم

یافته‌های باستان شناسی

کشف بیش از 20 روستا و سکونتگاه هزاره سوم پیش از میلاد در بم

برگرفته از فر ایران

باستان‌شناسان در آخرین بررسی‌ها و کاوش‌های خود در جنوب شهر بم و در کنار جاده بم ـ کرمان توانستند سلسله تپه‌ها و محوطه‌های باستانی را، به وسعت بیش از پنج کیلومتر مربع شناسایی کنند. تاکنون در بررسی‌های اولیه در این محوطه‌ها بیش از 20 روستا و سکونت‌گاه اولیه، متعلق به هزاره‌ی سوم و چهارم پیش از میلاد، شناسایی شده است.

طی یک سال گذشته در جریان بررسی‌های باستان‌شناسی و نقشه‌برداری‌های هوایی و زمینی در منطقه‌ی بم، محوطه‌های باستانی که در خود آثاری از دوران هخامنشی تا دوران اسلامی را جای داده است، با پهنه‌ای بیش از 20 کیلومتر مربع، شناسایی شده بود.

«‌‌شهریار عدل» باستان‌شناس و کارشناس پروژه نجات‌بخشی ارگ و محوطه‌های باستانی بم در مورد آخرین بررسی‌ها گفت: «‌‌در دو هفته گذشته و بعد از بررسی‌های باستان‌شناسی در مناطق مختلف شهر بم، به بررسی در بخش جنوبی شهر و در کنار جاده‌ی بم به کرمان پرداختیم که منجر به کشف مجموعه‌ای از سلسله تپه‌ها و محوطه‌های باستانی متعلق به هزاره‌ی چهارم و سوم پیش از میلاد شد.

وی با اشاره به این‌که، هنوز وسعت و گستره‌ی این محوطه‌ها به طور کامل مشخص نشده است، گفت: «‌‌تاکنون در مطالعات اولیه در این محوطه‌ها که پوشیده از سفال‌های منقوش هندسی و نقش‌دار حیوانی نظیر گوزن است، بیش از 20 محوطه و استقرارگاه اولیه کشف شده است.

کشف و شناسایی روستاها و استقرارگاه‌های اولیه در شهر و منطقه‌ی بم، با توجه به این‌که هنوز از سابقه سکونت در این منطقه اطلاعات دقیقی در دست نیست، دارای اهمیت زیادی برای کارشناسان است.

به گفته‌ی عدل، کاوش‌ها و بررسی‌های بیش‌تر در محوطه‌ها و روستاهای کشف شده، می‌تواند در آینده نوع زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی ساکنان اولیه‌ی این منطقه را که هیچ‌گونه اطلاعاتی از آن‌ها در دست نیست، روشن سازد.

شهر تاریخی، باستای و خشتی بم یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود که 70 درصد از آن بر اثر زلزله صبح جمعه پنج دی ماه سال گذشته تخریب شده.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه