شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست زبان و ادب فارسی زبان پژوهی زبان فارسی، سند هویت و پشتوانه فرهنگی جامعه ماست

زبان پژوهی

زبان فارسی، سند هویت و پشتوانه فرهنگی جامعه ماست


ساری ـ خبرنگار اطلاعات: ششمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی صبح دیروز با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كار خود را در دانشگاه مازندران در بابلسر آغاز كرد.

دكتر سید محمد حسینی در پیام خود گفت: زبان فارسی علاوه بر این كه سند هویت و مهم‌ترین پشتوانه فرهنگی جامعة ما است، آثار ادبی فارسی نیز از سرمایه‌های معنوی و یكی از مظاهر هنری ایرانیان است.

وی با اشاره به این كه زبان فارسی، پس از زبان عربی، دومین زبان جهان اسلام است افزوده است برخی از ملل و اقوام مسلمان بیش از فارسی‌زبانان ایرانی و تاجیك و افغان و ازبك در سمرقند و بخارا، یعنی بسیار بیش از 100 میلیون و حتی تا مرز 300 میلیون سخنگو دارند، امّا آنچه زبان فارسی را در مقام زبان دوم جهان اسلام قرار می‌دهد، ذخایر فرهنگی و ادبی و عرفانی و اخلاقی و دینی آن است.

وی در بخش دیگری از این پیام گفته است: امروزه، قولی كه بزرگترین فرهنگ‌پژوهان و ادب‌شناسان جهان فرهنگی، و فرهنگ جهان بر آنانند، این است كه گنجینة زبان و ادب فارسی كه بیش یك هزار قدمت دارد، بی‌هیچ تعارف و تفاخر جزو برترین گنجینه‌های زبانی و ادبی جهان است و زبان و ادبیات عربی یا زبان‌های دیگر هم هست كه مقامی شایسته و شایان، ولی بعد از زبان فارسی دارند.

دكتر حسینی گفته است: زبان فارسی كه پشتوانة 12 قرن ادب نظم و نثر مكتوب دارد، در میان حدوداً 4000 زبان و لهجه كه امروزه در جهان وجود دارد، نقش و اهمیت كم‌نظیری دارد به طوری كه زبان‌شناسان آن را دومین زبان از نظر آسان آموزشی شناخته‌اند، از سویی دیگر موقعیت تمدن اسلامی و فرهنگ ایران اسلامی و انقلابی، جاذبة آموختن زبان فارسی را دو چندان كرده است.

در بخش دیگری از پیام وزیر به این همایش آمده است: امروزه در اغلب دانشگاه‌های بزرگ، در سراسر جهان رشتة زبان و ادب فارسی دایر است و این علاوه بر مراكز ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی است، زبان فارسی علاوه بر این كه سند هویت و مهم‌ترین پشتوانة فرهنگی جامعة ما است و آثار ادبی فارسی، سرمایه‌های معنوی و یكی از مهم‌ترین مظاهر هنری ایرانیان است و باید اذعان داشت زبان فارسی، زبان یك قوم و حتی یك ملت نیست كه میراث مشترك اندیشه‌ورزی بخش وسیعی از ملل مشرق زمین در هزاره‌ها است، میراثی كه در بردارندة غنی‌ترین گونه‌های اندیشة فلسفی، عرفانی، زیباشناسی كلام و لذات سمعی و بصری بوده و به عبارتی تاریخ ملت‌ها محسوب می‌شود.

زبان و ادب فارسی، اوج معرفتی است كه گوته و نیچه و غیره به آن با احترام می‌نگرند و به ستایش می‌نشینند و حتی آن را لایق انتخاب به عنوان زبان مشترك مردم جهان می‌دانند و همین است كه ما را به حراست از حریم زبان و ادبیات فارسی، همّت گماشت.

وی در ادامه این پیام گفته است: یكی از برجسته‌ترین نهادهای علمی كشور، همین انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی ایران به ریاست و مدیریت استاد فرهیخته، جناب آقای دكتر مهدی محقق است و تلاش شما بزرگان و بزرگواران صاحبنظر در حفظ و اشاعة فرهنگ اسلامی و زبان و ادب فارسی كه حامل و محمل آن است، در پیشگاه پاك پروردگار كریم و ملّت فرزانه ایران، سعی مشكور است.

وی در پایان پیام خود اظهار امیدواری كرده است كه این انجمن عالی علمی، هم در تأسیس كلاس‌ها و دوره‌های كوتاه و میان‌مدت آموزش زبان فارسی در اقصی‌نقاط گیتی و هم در اعزام استادان فارسی‌آموز به سراسر جهان، و هم در نشر متون ارزشمند قدیم و جدید فعال‌تر و كوشا‌تر شود و نیز در همكاری با همة مراكز و مراجع ایران‌شناسی و اجرای طرح‌های مشترك با دانشگاه‌های خارج در راستای تحقق بخشیدن به اهداف و وظایف خود با همكاری دانشگاه تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امورخارجه و دیگر نهادهای مرتبط، بیش از پیش موفق باشد.

در ادامة مراسم آغازین این همایش همچنین پیام دكتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ششمین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است:

برای فرهنگستان زبان و ادب فارسی جمهوری اسلامی ایران مایة خوشوقتی است كه شاهد برگزاری ششمین گردهمایی سراسری، عمومی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در استان سرسبز مازندران و در شهر زیبای بابلسر است.

تقارن این گردهمایی با چهلمین سال تأسیس آن نیز نشانة دیرینگی خدمتی است كه مؤسسان و مدیران این انجمن به زبان و ادب فارسی كرده‌اند و جا دارد چهل ساله شدن انجمن را به حضور استاد محترم جناب آقای دكتر مهدی محقق، عضو پیوستة فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تبریك بگوییم و از ایشان و همكارانشان به سبب استمرار این خدمت قدردانی كنیم.

استقبال اهل ادب از این گردهمایی و ارسال 800 مقاله به دبیرخانة آن نیز نشانه‌ای از حسن توجه استادان ادبیات به این انجمن است.

در بخش دیگری از این پیام آمده است فرهنگستان امیدوار است این گردهمایی بتواند علاوه بر افزایش دانش و معلومات شركت‌كنندگان، فرصتی را برای مباحث كارشناسانه در باب مسائل و مشكلات كنونی آموزش زبان و ادبیات فارسی در سطوح آموزش پیش از دانشگاه و آموزش دانشگاهی فراهم آورده و حاصل آن مباحث، كه قطعاً راهگشا خواهد بود، در اختیار مسئولان آموزش عالی كشور و فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرار گیرد.

در ادامة این مراسم كه با حضور استادان برجسته كشور و محققان خارجی برگزار شد استاندار مازندران با بیان این كه نقش مازندران در ترویج فرهنگ ادب فارسی بی‌بدیل است، افزود: گرچه همدلی از همزبانی خوشتر است، لیك زبان وسیله‌ای برای انتقال داده‌ها و معارف هر قومی است.

مهندس طاهایی گفت: خدای متعال مزیت اقوام و آدمیان را به انگاره‌های زبان مبتنی نكرد لیكن هر قومی زبانی دارد و با آن زبان می‌تواند خود را بشناساند.وی یادآور شد: زبان فارسی ما زبان نیاكان ما است و مگر می‌توان بر روی زبان فارسی خط كشید و تصور كرد كه حافظ و سعدی به فراموشی سپرده شدند.

در آیین گشایش این همایش دكتر مهدی محقق رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز با بیان این كه زبان فارسی ایران اسلامی را نسبت به دیگر كشورها متمایز كرده است، افزود: زبان فارسی نشانه هویت این مملكت است.

دكتر محقق گفت: این انجمن می‌كوشد تا زبان فارسی را بهتر به نسل جوان بشناساند. وی با تأكید بر این كه امتیاز ما نسبت به دیگر ممالك همین زبان فارسی است، گفت: زبانی كه با داشتن چهره‌های فرهیخته چون مولوی، حافظ و سعدی و دیگر شعرا به این درجه از اهمیت، به دست ما رسیده است، نباید مورد غفلت واقع شود كه اگر مورد غفلت واقع شود، در حقیقت تیشه به ریشه هویت خود زده‌ایم.

وی در ادامه گفت: در بعضی از دانشگاه‌ها كسانی كه از علم اطلاع ندارند، ادبیات فارسی را شعر و گل و بلبل می‌دانند در حالی كه ادبیات فارسی فرهنگ كلی این مملكت است.

وی با بیان این مطلب كه وی تنها فرد ایرانی است كه عضو فرهنگستان زبان و ادبیات عرب مصر است، افزود: این انجمن 40 سال پیش توسط پایه‌گذاران آن تأسیس شد كه ما بعد از انقلاب به این نتیجه رسیدیم كه دوستداران ادبیات فارسی فقط استادان نیستند بلكه تمامی كسانی كه در این مملكت هستند باید زبان و ادب فارسی را دوست داشته باشند این بود كه از سال 1384 نام آن را به انجمن ترویج زبان فارسی تغییر داده‌ایم.

دكتر محقق افزود: بزرگان علوم مختلف این سرزمین بــه‌خصوص خطه مازندران نــباید بــه فراموشی سپرده شوند و باید به نسل جوان شناسانده شوند.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی یادآور شد: فرهنگ این مملكت را خود افراد این مملكت باید تقویت كنند و برگزاری این گونه همایش‌ها و ایجاد فضای علمی به ترویج فرهنگ زبان و ادب كمك خواهد كرد.

در مراسم گشایش این همایش، مسئولان استانی و شهرستانی، معاونان دانشگاه، رؤسای دانشكده‌ها، اعضای هیأت علمی و عده زیادی از دانشجویان حضور داشتند.

این همایش امروز و فردا هم در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر ادامه دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه