جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست زبان و ادب فارسی زبان پژوهی یادداشت - زبان فارسی را پاس بداریم!

زبان پژوهی

یادداشت - زبان فارسی را پاس بداریم!

برگرفته از تابناک

دکتر محمد کوکب

مرحوم کیومرث صابری سالها پیش در ستون «دو کلمه حرف حساب» روزنامه اطلاعات گاه با این عبارت معروف «فارسی را پاس بداریم» قلم شیرین و طنزپرداز خود را در جهت ارتقاء‌ و اشاعه زبان حافظ و سعدی و مولانا به کار می‌گرفت. اما امروز کجاست که ببیند در و دیوار شهرهای کشوری که افتخار آن را دارد که مکتب اسلام را از اعراب مسلمان گرفت ولی به همت رنجهای سی ساله فردوسی‌ها زبانش را از دست نداد، پر است از واژه‌های فرنگی.

طرفه این که معاون وزیر ارشاد مجتمع فرهنگی «مگا مال» را افتتاح می‌کند و اصلاً به روی مبارک نمی‌آورد که آخر مجتمع فرهنگی را با «مگا مال» چه کار؟ البته از حق نباید گذشت که صدا و سیما یعنی همین رسانه ملی هم در این ماراتن تخریب زبان فارسی گوی سبقت را از همگان ربوده است.

کافی است فقط آگهی‌های بازرگانی را از شبکه‌های گوناگون ملاحظه فرمایید تا با انواع و اقسام اسامی خارجی بر روی کالاهای ایرانی آشنا شوید. حال به انبوه واژه‌های خارجی که مجریان برنامه‌های ورزشی مثل نقل و نبات بر زبان می‌آورند کاری نداریم. از همه اینها گذشته، چرا متولیان فرهنگی کشور از فرهنگستان زبان و ادب فارسی گرفته تا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و تا استادان زبان فارسی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، این تهاجم آشکار فرهنگ غرب را که اگر دستی از غیب برون ناید و کاری نکند، به استحاله فرهنگ بومی این سرزمین خواهد انجامید، نظاره‌گرند و مهر سکوت بر لب نهاده‌اند؟

شاید بر این باورند که مثل بقیه کارها علاج واقعه بعد از وقوع باید کرد. شاید هم معتقدند مسائل مهم‌تری مانند تورم و بیکاری و آلودگی محیط زیست و... وجود دارند که باید ابتدا به حل آنها همت گماشت و بعد به سراغ مسائل پیش پا افتاده‌ای! مثل رواج اسامی فرنگی رفت. الله اعلم!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه