سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست زبان و ادب فارسی خط فارسی تغییر خط فارسی معقول نیست

خط فارسی

تغییر خط فارسی معقول نیست

عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: تغییر خط فارسی کار معقولی نیست و لطمه بزرگی به فرهنگ ما وارد می‌کند.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Sneakers Nike Shoes

ابراهیم مالمیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کرمانشاه، اظهار کرد: تغییر و اصلاح رسم‌الخط فارسی بحث تازه‌ای نیست و استادان ادبیات و بزرگان در گذشته بارها برای اصلاح آن تلاش کرده‌اند و عده‌ای هم بر اساس عرق ملی و میهنی جلو کار آن‌ها ایستادند.


او معتقد است: باید بدانیم خط فارسی همین است و تغییر آن ضرورت چندانی ندارد، بلکه باید همین زبان و خطی را که داریم، صحیح و درست به کار ببریم.


به گفته این استاد زبان و ادبیات فارسی، مشکلاتی که به خط فارسی وارد است، بیش‌تر جنبه زیباشناسی دارد و یا این‌که چون حرکات بر روی حروف دیده نمی‌شود، خواندن آن برای غیرفارسی‌زبانان سخت است.


جدا و یا سرهم نوشتن کلمات از جمله دیگر مشکلات رسم‌الخط فارسی است که مالمیر به آن اشاره کرد و افزود: این مشکل هم به زیباشناسی خط بازمی‌گردد و به ماهیت آن ربطی ندارد.


او همچنین درباره تغییر خط فارسی خاطرنشان کرد: به دلیل قصور مردم و مسؤولین، خط افراد تا حدودی هنگام استفاده از موبایل و کامیپوتر تغییر کرده و خط‌هایی مثل فینگلیش جایگزین آن شده است و هیچ‌کس هم حرفی نمی‌زند و اعتراضی ندارد.


این استاد ادبیات با تأکید بر این‌که تغییر ماهیت خط کار درستی نیست، ادامه داد: این خط بیانگر هویت ملی چندصدساله ماست و نمی‌توان به راحتی آن را عوض کرد.


مالمیر اظهار کرد: باید روی همین خطی که داریم، اتفاق نظر حاصل شود و یک رسم‌الخط واحد برای همه بخش‌های نوشتاری درنظر گرفته شود.


او با اشاره به این‌که عده‌ای افراد زبده در فرهنگستان یک‌سری کلمات را به عنوان رسم‌الخط ارئه داده‌اند، افزود: این مجموعه به چاپ رسیده و اگرچه برخی آن را رعایت نمی‌کنند، اما نحوه نوشتار صحیح کلمات در آن مشخص شده است.


به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه رازی، باید رسم‌الخط واحدی در نظر گرفته شود و بازخورد آن بین مردم بررسی شود و در نهایت همه مجلات، کتاب‌ها و روزنامه‌ها از آن پیروی کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید