سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان استاد احمد اقتداری، «پدر مطالعات خلیج فارس» درگذشت

نام‌آوران ایرانی

استاد احمد اقتداری، «پدر مطالعات خلیج فارس» درگذشت

احمد اقتداری مشهور به «پدر مطالعات خلیج فارس» در سن ۹۴ سالگی درگذشت. محمد ولی‌زاده با اعلام این خبر به ایسنا گفت: آقای اقتداری صبح امروز (سه‌شنبه ۲۷ فروروین‌ماه 1398) در بیمارستان «آسیا» از دنیا رفت.

او درباره علت فوت اقتداری خاطرنشان کرد: آقای اقتداری در هفته اول فروردین دچار شکستگی لگن و بعد از جراحی دچار مشکل شد. این اواخر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود و سطح هوشیاری‌اش خیلی پایین بود.

به گفته ولی‌زاده، اقتداری وصیت کرده بود در گراش (در جنوب استان فارس) به خاک سپرده شود.

احمد اقتداری متولد سال ۱۳۰۴ در استان فارس، استاد دانشگاه، نویسنده، وکیل دادگستری، مورخ و جغرافیدان بود.

او حدود ۴۰ کتاب و بیش از یکصد مقاله علمی به چاپ رسانده است. در میان آثار او از تصحیح و همت گماردن به انتشار دیوان اشعار شاعران، ترجمه آثار تحقیقی نویسندگان و پژوهشگران غیرایرانی تا چاپ قصه‌های مثنوی، منطق‌الطیر و هزار و یک شب و... دیده می‌شود. عمده شهرت او به دلیل پژوهش‌های بسیار بر تاریخ خلیج فارس است. او در سال‌هایی تمام سواحل خلیج فارس و دریای عمان را برای کار تحقیقاتی‌اش پیاده طی کرده بود. اقتداری از دوران جوانی نقشه‌برداری از تمام سواحل خلیج فارس و دریای عمان را آغاز کرد. مسافرت‌های تحقیقاتی او بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ در سواحل جنوبی ایران (از مسیرهای بندر دیلم، جاسک، بندر ریگ، زاهدان، چابهار و بندر تیس) باعث به وجود آمدن و تألیف کتاب‌هایی همچون «دیار شهریاران» و تهیه ۴۰۰۰ قطعه عکس از آثار تاریخی شد که در شناختن و شناساندن تاریخ و فرهنگ نواحی جنوبی ایران و سواحل خلیج‌فارس اهمیت بسیاری دارد.

از جمله آثار اقتداری می‌توان به «خلیج فارس از دیرباز تا کنون»، «بندرعباس و خلیج فارس»، «صید مروارید در خلیج فارس»، «تاریخ مسقط و عمان و بحرین و روابط آن با ایران» و «سرگذشت کشتیرانی ایران» اشاره کرد. در سال ۱۳۹۱ جایزه ویژه مرکز موقوفات دکتر افشار با عنوان «جایزه تاریخی و ادبی دکتر محمود افشار برای زبان فارسی و وحدت ملی ایران» به او اهدا شد.

وصیتنامه مرحوم استاد احمد اقتداری

 

***

خاک‌سپاری پیکر احمد اقتداری در گراش

پیکر احمد اقتداری بنا بر وصیت خودش، در زادگاهش گِراش به خاک سپرده می‌شود.

محمد ولی‌زاده با اعلام این خبر به ایسنا گفت: دوشنبه هفته آینده (دوم اردیبهشت‌ماه) مراسم تشییع پیکر احمد اقتداری در مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود و پیکر او سه‌شنبه صبح (سوم اردیبهشت‌ماه 1398) به زادگاهش گراش (در استان فارس) منتقل می‌شود تا در آن‌جا به خاک سپرده شود.

او با بیان این‌که جزییات مراسم تشییع و خاک‌سپاری این چهره فقید متعاقبا اعلام خواهد شد اظهار کرد: احمدخان دو وصیت داشت که در هر دو به گراش توجه کرده بود. همچنین خواسته بود مراسمش ساده برگزار شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید