شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ فرهنگ مصور الگوهای تخریب سنگ منتشر شد

کتاب‌

فرهنگ مصور الگوهای تخریب سنگ منتشر شد

برگرفته از تارنگار ایران نامه

فرهنگ مصور الگوهای تخریب سنگ، با همکاری مهدی رازانی و غلامرضا وطنخواه به فارسی ترجمه و از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی در هشتاد صفحه منتشر شد و در دسترس دوستداران میراث فرهنگی و دانشجویان مرمت آثار تاریخی قرار گرفت. کاربرد متنوع و گسترده سنگ­ برای استفاده‌های هنری باعث خلق آثار و اشیاء فرهنگی و یادمان­های بسیاری در سراسر جهان گشته و در دوره‌های مختلف، سنگ کاربرد فرهنگی و هنری‌­اش را با تغییراتی حفظ کرده است. وجود آثار ارزشمند و فراوان از دوره­‌های پیشاتاریخی و تاریخی ساخته شده با ساخت‌مایه سنگی در ایران با تنوع بسیار در ساخت و تزئین بناها، صخره نگاری­ها، مجسمه‌ها و... اهمیت رویکرد علمی نسبت به شناسایی دقیق و در پی آن اعمال اقداماتِ عملی یا پیشگیرانه را با توجه به تهدید ها و آسیب‌های روز افزون ضروری و اجتناب ناپذیر کرده است. بر این پایه، فرهنگ مصور الگوهای تخریب سنگ به­ عنوان یک خودآموز، به همت سی و پنج کارشناس خبره از نوزده کشور جهان زیر نظر کمیته علمی بین­المللیِ سنگِ ایکوموس (شورای بین المللی بناها و محوطه­ها) در طی هشت سال پژوهش و بررسی­دقیق با بهره‌گیری از واژه ­نامه­های موجود تهیه شد. هدف ایکوموس از تدارک این فرهنگ ابهام‌زدایی و ترویج یکنواخت‌سازی اصطلاحات مربوط به آسیب‌­های سنگ‌­ها برای متخصصان جهت مباحث و نوشته‌های علمی بوده است. فرهنگ مصور الگوهای تخریب سنگ، با تعریف هفتاد­ و پنج واژه و اصطلاح با صد و هفده تصویرِ گویا، به تفکیک و تشریح مهم‌ترین آسیب‌های ظاهری سنگ‌­ها اختصاص دارد.

نسخه اصلی این فرهنگ در اصل به­ صورت انگلیسی- فرانسه از طرف ایکوموس در سال 2008 میلادی منتشر شد و اکنون با ضرورت مطالعات علمی و عملی جدی در امر حفاظت و مرمت میراث سنگی کشور و با توجه به منابع انگشت شمار حفاظت از سنگ، برگردان این فرهنگ به زبان فارسی در دسترس دانشجویان و پژوهشگران حفاظت و مرمت میراث فرهنگی ایران قرار خواهد گرفت تا به عنوان منبع پایه برای یکنواخت‌­سازی مفاهیمِ آسیب ­شناسیِ سنگ‌‌ها در مقالات و نوشته‌های فارسی به کار گرفته شود.

مشخصات کتاب:

ایکوموس کمیته علمی بین المللی سنگ (1390)، فرهنگ مصور الگوهای تخریب سنگ، مترجمین: مهدی رازانی، غلامرضا وطنخواه، تهران‏: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی‏،80 ص: مصور رنگی، چاپ: اول، قیمت:4000 تومان.

آدرس مرکز پخش:

تهران: خ: انقلاب، مابین خ: وصال و خ: قدس، جنب سینما سپیده،کوچه اسکو،پلاک۱۳، مرکز پخش میراث کتاب:تلفن تماس۰۲۱۶۶۴۰۴۹۱۳

تبریز: خ: آزادی، میدان حکیم نظامی گنجوی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، فروشگاه محصولات هنری دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تلفن تماس:۰۹۱۴۹۰۰۲۵۰ 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید