پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت فروزش فروزش 2 بخش جهانِ ایرانی - فروزش شماره دوم - بهار 1388

فروزش 2

بخش جهانِ ایرانی - فروزش شماره دوم - بهار 1388

جهانِ

ایرانی

 

جهان ایرانی مجموعه‌ای بی‌همتا از گستره‌ی نفوذ و تأثیرگذاری فرهنگ ایرانی است که فراتر از مرزهای سیاسی امروزی، طی ادوار مختلف تاریخ، شکل گرفته و تکوین یافته است و از طریق عناصری مانند زبان و ادبیات پارسی، دین، هنر، یادمان‌های تاریخی و فرهنگی، جغرافیای پیوسته، تاریخ، استوره‌گان، آرمان و دشمنان مشترک و... اثربخشی خود را تداوم بخشیده است. جهان ایرانی به عنوان یک واقعیت پویا و پیوسته‌ی تاریخی با پیرامون خویش همواره در تعامل فکری و فرهنگی بوده است.
مرزهای کنونی ایران‌ به هیچ روی نشان‌گر گستره‌ی ایران‌زمین تاریخی و فرهنگی که از شبه‌قاره و ماچین تا دانوب و مدیترانه را در بر می‌گیرد، نیست. این مدعا بر این پایه استوار است که در اقلیم چهارم عالم، پارسی‌گویانی هم‌چون مولانای رومی، نظامی گنجوی، خاقانی شروانی و قمری دربندی تا رودکی سمرقندی، ابوریحان بیرونی، حکیم توسی، بوعلی بخارایی، ناصرخسرو قبادیانی، امیرخسرو دهلوی، اقبال لاهوری و صدرالدین عینی همه ایرانیانی بودند که در سایه‌ی یک هویت تاریخی ـ فرهنگی مشترک، برآمده و پرورش یافته‌اند.
ما در این بخش ضمن آشناسازی مخاطبان با گستره‌ی فرهنگی اشاره‌شده، به تبیینِ اهمیتِ پیوند بیش‌تر میان باشندگان این حوزه، از جهت پاس‌داشت هویت تاریخی مشترک، خواهیم پرداخت.

دبیر بخش جهان ایرانی
حامد کاظم زاده
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه