پنج شنبه, 16ام مرداد

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت فروزش فروزش 2

فروزش 2

بخش یادگارهای فرهنگی و طبیعی - فصل‌نامۀ فروزش شماره دوم - بهار 1388

همان‌طور که از عنوان پیداست قرار است در این بخش به یادگارهای (میراث) فرهنگی و زیست‌بومی (طبیعی) بپردازیم؛ توان‌مندی‌ها و ارزش‌های نهفته در آنان و هم‌چنین آسیب‌هایی که تهدیدشان می‌کند. در تعریف ما، یادگارهای فرهنگی علاوه بر یادمان‌ها، دربرگیرنده‌ی صنایع دستی و میراث معنوی – هم‌چون آیین‌ها، جشن‌ها،... - هم می‌شود.

بخش ایران‌شهر - فروزش شماره دوم - بهار 1388

ایران‌شهر، نامی است که بنیادگذاران شاهنشاهی ساسانی، بر پایه‌ی نوشته‌های کهن و مقدس ایرانی، بر گستره‌ی سرزمین خود نهادند و به ‌نظر می‌رسد نخستین نام غیرخاندانی‌ای باشد که مردمانی بر سرزمینی معین نهاده‌ و آن را ثبت کرده‌اند. اما مراد از اندیشه‌ای که به آن ‌نسبت داده‌ایم، نامی است که بر دستگاه فکری برسازنده‌ی هویت ملی ما و سامانه‌ای بومی برای مدیریت حوزه‌‌ی ایران فرهنگی نهاده‌اند.

بخش ایران‌گردی - فروزش شماره دوم - بهار 1388

به سرزمینی سفر کنیم که نام شهرهایش هم‌چون نوای موسیقی است؛ کرمان و زنجان و قوچان و همدان و سمنان و گرگان و کاشان و تهران، یا که ماهشهر و خرمشهر و بهشهر و پیرانشهر و ایرانشهر، یا اردستان و اردکان و اردبیل و اردل، یا تکاب و سراب و بناب و میناب.

بخش جهانِ ایرانی - فروزش شماره دوم - بهار 1388

جهان ایرانی مجموعه‌ای بی‌همتا از گستره‌ی نفوذ و تأثیرگذاری فرهنگ ایرانی است که فراتر از مرزهای سیاسی امروزی، طی ادوار مختلف تاریخ، شکل گرفته و تکوین یافته است و از طریق عناصری مانند زبان و ادبیات پارسی، دین، هنر، یادمان‌های تاریخی و فرهنگی، جغرافیای پیوسته، تاریخ، استوره‌گان، آرمان و دشمنان مشترک و... اثربخشی خود را تداوم بخشیده است.

زبان فارسی و هویّت ملّی

آن‌چه که باعث می‌شد زبان فارسی این‌چنین گسترش پیدا کند، آن معانی بلند و والایی بود که این زبان با خودش حمل می‌کرد، و در بالاترین سطحِ معانی عرفانی بود که حتا الان و در حال حاضر و بعد از قرن‌ها در این دنیای مادیّات و یا معنویات کاذب، ‌این معانی بر جَوّ اطراف ما حکم‌فرماست.

داستان گل‌نوشته‌های تخت‌جمشید

آن‌چه در پی می‌آید متن سخنرانی استاد در دومین همایش «ایران ورجاوند» (بزرگ‌داشت شادروان دکتر پرویز ورجاوند) است که بر دستِ «دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران» و با یاری «انجمن ایلام‌شناسی ایران» به تاریخ بیست‌وششم خردادماه سال 1387 خورشیدی در تالار «ورشو 2» مرکز مشارکت‌های مردمی برگزار شد.

در همین زمینه