پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست هنر هنر سینمای ایران شکست حصر آبادان را ندید!

هنر

سینمای ایران شکست حصر آبادان را ندید!

امروز 5 مهرماه مصادف است با سالگرد شکست حصر آبادان،‌ واقعه مهمی که سینمای ایران حتی در حد یک فیلم هم به آن نپرداخته است.

LTB - JuzsportsShops | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا‌، سینمای ایران در طی سال‌های جنگ تحمیلی و بعد از آن در آثاری به آبادان پرداخته است. اما همه ‌آنها یا از نظر جایگاه و یا سقوط نکردن و عدم اشغال این شهر به تاثیر مردم آبادان در جنگ تحمیلی پراخته اما در خصوص شکست حصر آبادان تاکنون کاری ساخته نشده است.

از جمله آثاری که آبادان را در زمان جنگ روایت می‌کند می‌توان به «کوسه‌ها» ساخته حمیدرضا آشتیانی پور‌، «دکل» ساخته عبدالحسن برزیده‌، «ملکه» ساخته محمد علی باشه آهنگر و «شب واقعه» ساخته شهرام اسدی اشاره کرد.

در خلاصه داستان «کوسه ها» آمده است: «عبود» فرزند «ناخدا» توسط مهاجمین عراقی به اسارت گرفته شده است و «ناخدا» که با «یونس» اختلاف دیرینه‌ای دارد، می‌کوشد مخفیانه و به دور از چشم نیروهای بسیجی، پسرش را از چنگ عراقی‌ها نجات دهد. او برای رسیدن به مقصودش دست به هر کاری می‌زند و حتی با «حسام» جاسوس تماس می‌گیرد تا با کمک «دریاقلی» خود را به آن سوی اروندرود برساند...


در «دکل» هم شاهد آبادان در محاصره دشمن و زیر آتش مداوم هستیم و گروهی از نوجوانان بسیجی که زیر فرمان حمید، تصمیم به نابود کردن دکلی می‌گیرند که شهر را مورد حمله های پیاپی قرار می‌دهد. شهر به تدریج تخلیه می‌شود و در این میان خانواده حمید نیز تصمیم به ترک شهر می‌گیرند. اما زهرا، خواهر حمید، حاضر به ترک شهر نیست و تصمیم دارد در کنار برادرش، در برابر دشمن مقاومت کند. با پافشاری های بسیار زهرا، او هم در آبادان می‌ماند و در یاری رساندن و مداوای مجروحان شریک می‌شود. امیر، دوست حمید که در کنار وی به مقاومت در برابر دشمن مشغول است، از زهرا خواستگاری می‌کند و این در حالی است که به اعتقاد حمید، جنگی می‌تواند مسأله مهمتری باشد. سرانجام با تلاش بسیجی‌ها دکل نابود می‌شود. زهرا که مجروح شده با هلیکوپتر به بیمارستان منتقل و در همان زمان امیر نیز برای شرکت در یک عملیات دیگر به جبهه اعزام می‌شود.

فیلم «ملکه» هم ماجرایش در پالایشگاه نفت آبادان هنگام جنگ تحمیلی می گذرد.

در «شب واقعه» ماجرای اشغال آبادان روایت می‌شود. چهلمین روز بعد از آغاز جنگ تحمیلی، دریاقلی سورانی پس از آن که خانواده اش را از شهر آبادان راهی می‌کند، به اوراق فروشی خود در حاشیه بهمن شیر برمی‌گردد و با ماجراهایی روبرو می‌شود...

همچنین حبیب احمدزاده هم در مستند «بهترین مجسمه‌ی دنیا» به تاریخ آبادان و شهید دریاقلی پرداخته است.

دو فیلم هم با عنوان این شهر ساخته شده یکی «آبادنی‌ها» ساخته کیانوش عیاری و دیگری «آبادان» ساخته مانی حقیقی که موفق به اکران عمومی نشد.

«آبادان» درباره پیرمردی است که قصد ترک تهران و سفر به آبادان را دارد. او می‌خواهد بسته امانتی را پیش از سفر به دوستی قدیمی که نشانی خاصی از او ندارد، تحویل دهد. در این میان خانواده‌اش در جستجوی او هستند.

«آبادانی‌ها» هم به مهاجرین جنگی این شهر در تهران می‌پردازد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید