شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم در نخستین همایش میراث زمین‌شناختی ایران مطرح شد: ژئوپارک ارس در راه است

زیست بوم

در نخستین همایش میراث زمین‌شناختی ایران مطرح شد: ژئوپارک ارس در راه است

نخستین همایش میراث زمین شناختى ایران درحالی برگزار شد که بر لزوم ارائه یک تفکر، طرح و برنامه‌ریزی خوب برای نگه داشتن ژئوپارک قشم در شبکه جهانی تاکید و خبرهایی از ارائه پرونده معرفی ژئوپارک ارس منتشر شد.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike shoes with zoomx black friday night

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ‌ سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی روز گذشته میزبان مهمانانی از جنس میراث، گردشگری و زمین شناسی بود تا نخستین همایش میراث زمین شناختى ایران را با محورهای اصول، مفاهیم، تعاریف، مبانی نظری و تاریخچه میراث زمین‌شناختی، میراث زمین‌شناختی و ژئوتوریسم (زمین گردشگری) و میراث زمین‌شناختی و ژئوپارک‌ها با حضور اندیشمندانی از دانشگاه‌های مختلف کشور، انجمن‌های علمی و تخصصی مرتبط با صنعت گردشگری و علوم‌زمین در محل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار کند.
 
نخستین همایش میراث زمین شناختى ایران با سخنرانی "علیرضا امری کاظمی" دبیر همایش کلید خورد تا به ارسال 79 مقاله‌ای که به دبیرخانه همایش رسیده اشاره کند و از ارائه 11 مقاله به صورت سخنرانى و 36 مقاله به صورت پوستر سخن گوید.
 
"رضا خوشرفتار" استاد دانشگاه و پژوهشگر درخصوص ژئوپارک‌ها و ارزش‌های آموزشی و پژوهشی آنها گفت: «از سال 1999 ژئوپارک‌ها شکل گرفتند. در این راستا 3 هدف عمده تشکیل ژئوپارک‌ها را می‌توان در بحث محیط زیستی، آموزش و یادگیری علوم زمین و مقیاسی آن و گستره پایدار تعریف کرد.»
 
او در ادامه با تقسیم ژئوپارک‌ها به 3 سطح محلی، منطقه‌ای و بین المللی درخصوص پراکندگی ژئوپارک‌ها در جهان گفت: «90 ژئوپارک جهانی در 27 کشور وجود دارند که پراکندگی آنها در شرق آسیا و اروپا بیش از سایر مناطق به چشم می‌خورد.»
 
به گفته این پژوهشگر یکی از موارد مهمی که درخصوص ژئوپارک‌ها و اهمیت وجود آنها عنوان می‌شود بحث آموزشی است که ژئوپارک می‌تواند برای دانشجویان، دانش آموزان و سایر افراد داشته باشد. در این میان افراد می‌توانند در دنیای واقعی برای سئوالات خود پاسخی واضح و ملموس پیدا کنند که البته با تعریف انواع موزه‌ای در کنار آن می‌توان این ابعاد را بیش از گذشته نشان داد.
 
خوشرفتار با اشاره به آنچه که در ژئوپارک‌ها قابل اجراست تصریح کرد: «انجام مشاهده، اکتشاف، مبادله اطلاعات از یک سو و بدست آوردن اطلاعات دست اول، سفرهای میدانی، یادگیری دوطرفه، برگزاری نمایشگاه، رونق انتشار نشریات و حضور مفسران و راهنمایان تورها از دیگر عناصر قابل اجرا در کنار رونق ژئوپارک‌ خواهد بود.»
 
به اعتقاد او، برای انجام کار موفق در خصوص ژئوپارک‌ها باید اول از خود، خانواده و کودک خود آغاز کنیم.
 
ژئوپارک از جنس میراث فرهنگی و محیط زیست نیست
در ادامه این همایش "مازیار قاسمی نژاد" با ارائه سخنان خود درخصوص ژئوپارک قشم، به موارد طرح خوب یک ژئوپارک اشاره کرد و گفت: «تجربه ژئوپارک قشم با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌هایی که به همراه داشت، وجود دارد و امیدوارم سایر افراد فعال در این حوزه نیز وارد عرصه فعالیت شوند ما را در رسیدن به هدف یاری دهند.»
 
او در ادامه یادآور شد: «ما هنوز کار گروهی انجام دادن را نیاموخته‌ایم در واقع در یک گروه 10 نفره، یک نفر کار می‌کند و 9 نفر  چوب لای چرخ او می‌گذارند این درحالی است که در ژئوپارک‌ها تاکید بر انجام کار گروهی و سرمایه‌گذاری بر فعالیت بانوان و کودکان جامعه محلی است که در ایران چنین کاری انجام نمی‌دهیم.»
 
این پژوهشگر در ادامه به 3 اصل مهم در شکل گرفتن یک ژئوپارک اشاره و اظهار کرد: «تفکر خوب، برنامه ریزی خوب و طرح خوب از جمله اصولی هستند که می‌توانند در موفقیت یک ژئوپارک تاثیرگذار باشند.»
 
قاسمی نژاد در ادامه به مواردی اشاره کرد که در طول کار در ژئوپارک قشم با آن روبه‌رو شده‌است و گفت: «کار در ژئوپارک یعنی همکاری با سازمان‌هایی که با خونسردی تمام در حال تخریب طبیعت و فرهنگ هستند. در واقع ژئوپارک از جنس میراث فرهنگی و محیط زیست نیست. هنگامی می‌توانیم در فکر ژئوپارک جهانی باشیم که بتوانیم ارتباطات جهانی داشته باشیم این درحالی است که از یک سو در صدور ویزا برای گردشگران خارجی با مشکلات و مسائل بسیار روبه‌رو هستیم و از دیگر سو نوسانات دلار و ارز را شاهدیم. در چنین شرایطی چگونه می‌توانیم از ارتباطات جهانی سخن بگوییم؟ پس بهتر است تنها به فکر راه اندازی یک ژئوپارک محلی باشیم.»
 
او با اعتقاد بر آنکه در ژئوپارک‌ها نباید شتابزده عمل کرد و باید آرام و آهسته پیش رفت تاکید کرد:‌ »برای داشتن برنامه‌ریزی خوب در این خصوص باید مستندات خوب داشت. همچنین باید علوم طبیعی و انسانی مورد مطالعه قرار گیرند و برای عملیاتی شدن برنامه‌ها ضوابط خوب و مشخصی تعریف شود.»
 
به گفته این پژوهشگر، در ژئوپارک مناطق مختلف شناسایی و در 3 ناحیه حریم گذاری انجام شده‌است. در این میان طراحی خوب نیازمند زیرساخت‌های خوب است که بر اساس نیاز منطقه تعریف می‌شوند.
 

ژئوپارک ارس از راه می‌رسد

"عادل نجف زاده" معاون گردشگری منطقه آزاد ارس دیگر سخنران این همایش بود که از معرفی ژئوپارکی جدید تحت عنوان ژئوپارک ارس خبر داد و گفت: «شناسایی ژئوپارک ارس از سال 87 کلید خورد و به شبکه جهانی معرفی شد. در این میان 5 پیشنهاد برای انجام ارزیابی‌های مجدد ارائه شد تا در پاییز 92 دوباره مورد ارزیابی قرار گیرد.»
 
او با اشاره به پتانسیل‌های منطقه برای تبدیل شدن به ژئوپارک تاکید کرد:«تلاقی آب، کوه و جنگل در منطقه از یک سو، وجود گونه‌های مختلف زیستی و جنگل ارسباران با انواع پوشش گیاهی از دیگر سو و وجود دوره‌های مختلف زمین شناسی در ارس این منطقه را برای تبدیل شدن به ژئوپارک مهیا کرده‌اند.»
 
به گفته این استاد دانشگاه، درحالی که چین سالیانه میلیون‌ها دلار از ژئوپارک‌های خود درآمد کسب می‌کند ولی ایران تاکنون نتوانسته حتا یک دلار هم از ژئوپارک‌ خود درآمد کسب کند چراکه واژه " ژئوپارک" و کاربرد آن برای عموم جامعه و مسئولان ناشناخته است و به عنوان یک استراتژی برتر توریستی از آن نام برده نمی‌شود.
 
مطالعات گنبدهای نمکی قشم انجام نشد
"جواد نظام دوست" رییس هیات مدیره‌ انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران نیز با ارائه توضیحاتی از غارها به عنوان دریچه‌های شگفت انگیز به دورن زمین نام برد و درخصوص سه اصل مطرح در غارنوردی گفت:‌ «اول آنکه در غار چیزی نکشیم جز زمان، دوم آنکه در غارها چیزی به جای نگذاریم حتا ردپا، سوم آنک از غارها چیزی خارج نکنیم جز عکس.»
 
او در ادامه به انواع روش‌های ورود به غارها که شامل ساده، عمودی و آبی (رودخانه‌ای، سینگ هول‌های آبی و دریایی) می‌شود اشاره کرد و گفت: «در میان انواع ورود به غارها روش ساده همانگونه که از نامش مشخص است راحت‌ترین راه است که تقریبا از عهده همه افراد برمی‌آید. سایر روش‌ها نیز وسایل و ابزار خاص خود را لازم دارند.»
 
نظام دوست در ا دامه درخصوص انجام مطالعاتی خبر داد که قرار بود در خصوص گنبدهای نمکی قشم انجام شود و گفت: «هرچند قرار بود این مطالعات با کمک سازمان انجام شود ولی به دلیل تغییرات پیاپی مدیریتی میراث فرهنگی این کار انجام نشد.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید