چهارشنبه, 12ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم درختان دیرزیست - 3

زیست بوم

درختان دیرزیست - 3

برگرفته از فر ایران

سیاوش رهایی

درخت آزاد 1500 ساله ی معاف بندر

درخت آزاد با دیرینگی کمابیش 1500 سال، دارای قطر 3 متر و درازای 37 متر می‌باشد. این درخت، تک‌پایه با تاجی حدود 5 متر در بلندای 5 متر بالاتر از سطح دریا در منطقه آب کنار بندر انزلی واقع شده است.
درخت دیر زیست معاف بندر، جزء بی‌همتاترین درختان در نوع خود به شمار می آید که از وضعیت کالبدی مناسبی نیز برخوردار است.
به‌ دنبال یورش نیروهای بلشویک روس به ایران پس از جنگ جهانی نخست، این درخت محل دیده بانی سربازان روسی بوده است. درخت معاف بندر مورد احترام ویژه اهالی محلی است. پوشش گیاهی اطراف درخت را سرخس، زنبق، شمعدانی و ترشک تشکیل داده است. این درخت در نزدیکی گورستان قدیمی واقع شده است.


درخت گردوی 2000 ساله دارب گویه

درخت گردوی دارب گویه با دیرینگی کمابیش 2000 سال، با 3000 متر سایه و قطر 3 متر در منطقه‌ی دارب گویه‌ی استان کرمان واقع شده است. 4 بازوی کهن سال درخت به راه خود ادامه داده و رشد کرده‌اند و سایه‌ای با پهنه‌ی 500 متر در 600 متر بوجود آورده‌اند. بیش از 70 سال است که عشایر محلی سیاه چادرهای خود را در میان این درخت دیر زیست بر پا می‌کنند.
درخت از زادآوری کامل و سالمی برخوردار است و از آب چشمه و رودخانه در تمام سال سیراب می‌شود. هریک از بازوهای درخت تا 50 متر کشیده شده و از ناحیه ی اتصال آن با زمین درخت جدیدی پدید آمده است.


درخت زربین 1200 ساله‌ی هرزویل

درخت زربین با سن بیش از 1200 سال، با قطر 5/4 متر و درازای 25 متر واقع در منطقه‌ی هرزویل منجیل در نزدیکی رودبار.
این درخت از وضعیت سالمی برخوردار است و دارای شناسنامه سازمان میراث فرهنگی نیز هست. در سفرنامه‌ی ناصر خسرو در سال437 مهی [424 خورشیدی] از این درخت نام برده شده است. این درخت در بلندای 620 متری از سطح دریا و کمی دورتر از سد سپیدرود واقع است.


درخت دو قلوی 200 ساله ی قزوین

درخت 2 پایه ی سوزنی‌برگ از خانواده‌ی سرو واقع در شمال بزرگ‌راه قزوین به زنجان در استان قزوین.
بر پایه‌ی اسناد تاریخی این منطقه در دوران قاجار، گورستان شاهی به حساب می‌آمده و مورد توجه ویژه شاهان قاجار بوده است. درختان یادشده در اثر بی‌توجهی مسئولین در معرض نابودی قرار گرفته اند از جمله درخت دوم که در اثر حمله ی موریانه ها در معرض خشک شدن است. درخت اول با درازای 15 متر و 7/1 متر قطر یقه و درخت دیگر با درازای 9 متر و 23/1 متر قطر یقه دو قلو بوده و از نظر ژنتیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


درخت چنار 1000 ساله ی فیروز کوه

درخت چنار1000 ساله در کنار دیوار امامزاده محمد و محمود ( فرزندان شاه چراغ ) قرار دارد. در روبروی درخت، برجی تاریخی متعلق به دوران طغرل واقع شده است.
در فاصله‌ای نه‌چندان دور، چشمه‌ای پر آب درخت را سیراب می کند. بدنه‌ی اصلی درخت بارها و بارها به طمع یافتن گنج مورد حمله قرار گرفته‌است که نتیجه‌ی آن خالی شدن بدنه‌ی درخت می‌باشد.
اهالی محلی برای محفوظ بودن محوطه‌ی امام‌زاده دور تا دور درخت را با سیمان و سنگ پوشانده‌اند و در نتیجه یقه و بدنه‌ی اصلی تا ارتفاع 2 متر در زیر سیمان مدفون شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید