سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگل های هیرکانی ثبت جهانی شد

زیست بوم

جنگل های هیرکانی ثبت جهانی شد

برگرفته از همشهری آنلاین

این جنگل‌ها با 9/1 میلیون هکتار وسعت  از آستارا تا گُلی‌داغ در شرق گلستان ۸۰۰ کیلومتر درازا  دارند

جنگل‌های هیرکانی با 9/1 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکند‌ه‌اند. جنگل‌های هیرکانی،‌زیست‌بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در این جنگل‌ها یافت می‌شود.

 به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو در ایران،« حجت‌الله ایوبی » دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، که در اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو حضور دارد با اعلام این خبر اظهار کرد: دومین اثر بزرگ طبیعی در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

وی با تبریک این مهم به مردم ایران عنوان کرد: جنگل‌های هیرکانی در بخش‌هایی از ۵ استان قرار گرفته‌اند. به مردم این استان‌ها بابت ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی تبریک می‌گویم.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تصریح کرد: با ثبت جنگل‌های هیرکانی، یونسکو برای بیست و چهارمین بار به جهانی بودن میراث تاریخی و طبیعی ایران ادای احترام کرد.

ایوبی با بیان این‌که از مردم می‌خواهم در نگهداری از میراث جهانی این سرزمین بکوشند، گفت: از هنرمندان کشور که با برگزاری نمایشگاه عکس و فیلم هیرکانی برای نخستین بار در فرایند ثبت میراث جهانی ایران نقش‌آ‌فرین بودند تشکر و قدردانی دارم.

وی یادآور شد: بازرسان یونسکو با شرکت در نمایشگاه عکس هیرکانی، که ۳۰ مهر ۱۳۹۷ از سوی کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، توجه افکار عمومی به این میراث بزرگ را تایید کردند.

ایوبی اعلام کرد: به‌زودی کمیسیون ملی یونسکو در ایران و سازمان میراث فرهنگی، جشن ثبت هیرکانی را برگزار و از دست اندرکاران و از جمله از هنرمندان تقدیر خواهند کرد.

***

ثبت جهانی جنگل‌های‌‌ هیرکانی

برگرفته از ایرنا

جنگل‌های هیرکانی ایران به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران، در چهل‌ و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو به ثبت جهانی رسید. با ثبت جنگل‌های هیرکانی کشور در یونسکو، ۲۵ هزار هکتار از عرصه جنگل‌های هیرکانی خراسان شمالی نیز ثبت جهانی شد و برگ تازه‌ای در حمایت از منابع ارزشمند این خطه ورق خورد. به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در استان ۲۵ هزار هکتار جنگل هیرکانی وجود دارد که زیر پوشش طرح صیانت از جنگل‌های شمال قرار گرفته است. «حسن وحید» افزود: حدود 5 هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی استان قرق است که سبب شده زادآوری در این عرصه‌ها افزایش یابد.

وی با بیان این‌که گونه‌های غالب این جنگل‌ها، بلوط، افرا و زبان گنجشک است، گفت: حدفاصل جنگل‌های ایرانی تورانی و هیرکانی، مناطق موسوم به اکوتون قرار دارد که به لحاظ زیستی، حفاظت خاک و زیست‌محیطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وحید اظهار کرد: برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی، هر سال طرح‌های حفاظت، قرق، غنی‌سازی جنگل، گشت و مراقبت، پیشگیری و کنترل آفات و بیماری‌ها و پیشگیری از حریق اجرا می‌شود. وی افزود: سال گذشته برای جلوگیری از قطع درخت در این مناطق، در روستای هاور ۳۴ آبگرمکن خورشیدی میان روستاییان توزیع شد.

این مسئول بیان کرد: با توجه به این‌که تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ و گاه خشکسالی‌، تا اندازه‌ای بر این عرصه‌ها تاثیر گذاشته، حفاظت از این جنگل‌ها و جلوگیری از زوال و نابودی، اهمیت ویژه‌ای دارد و در این زمینه نیازمند کمک جوامع محلی و مردم هستیم. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان این‌که این جنگل‌ها، به لحاظ گردشگری هم ظرفیت بالا و اهمیت زیادی دارند، گفت: این جنگل‌ها به دلیل این‌که در حد فاصل مناطق خشک و نیمه‌خشک و منطقه خزری واقع هستند، اهمیت اکولوژیکی زیادی دارند. ایران پیش از این دارای ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) بود که با ثبت این پرونده، تعداد آثار جهانی ایران به ۲۴ مورد رسیده است. گستره جنگل‌های خراسان شمالی ۴۳۴ هزار هکتار در ۲ ناحیه رویشی است که ۲۵ هزار هکتار از این میزان مربوط به جنگل‌های ناحیه هیرکانی در شهرستان مانه و سملقان و بقیه مربوط به ناحیه جنگلی ایرانی تورانی و در جای جای استان پراکنده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید