پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان با همکاری مشترک موزه ملی ایران، پایگاه میراث فرهنگی زیویه و سازمان میراث فرهنگی استان کردستان - زیویه صاحب بانک سفال می‌شود

یادمان

با همکاری مشترک موزه ملی ایران، پایگاه میراث فرهنگی زیویه و سازمان میراث فرهنگی استان کردستان - زیویه صاحب بانک سفال می‌شود

بانک سفال زیویه با همکاری مشترک موزه ملی ایران، پایگاه میراث‌فرهنگی زیویه و اداره میراث‌فرهنگی استان کردستان راه اندازی می‌شود. زیویه یکی از محوطه‌های ارزشمند شمال غرب ایران به‌شمار می‌رود که تاکنون مطالعات منسجمی در مورد آن صورت نگرفته بود.

nike-dunk-low-coast-uncl | Eminem nike air mag cheap 2013 trucks 2017 accessories Super Bowl 56 LVI Slim Shady PE , BabylinoShops , nike zoom lebron iii crimson black paint

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بانک سفال محوطه باستانی زیویه بالاخره پس از سالها نابسامانی راه‌اندازی می‌شود. این اتفاق قرار است با همکاری مشترک موزه ملی ایران، پایگاه میراث‌فرهنگی زیویه و اداره میراث‌فرهنگی استان کردستان انجام گیرد.
 
به‌گزارش CHN،موزه ملی ایران یکی از اولین موسسات علمی کشور محسوب می‌شود که به راه‌اندازی بانک اطلاعات سفال در باستان‌شناسی ایران اقدام کرده و غنی‌ترین مجموعه سفال‌های باستان‌شناسی ایران را در اختیار دارد و از ابتدای تاسیس تاکنون با استان‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور در تاسیس مراکز مشابه همکاری داشته است که یکی از آنها پایگاه میراث فرهنگی زیویه است.

 
«مهناز گرجی»، رئیس موز ملی ایران، ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: «محوطه زیویه یکی از محوطه‌های بسیار ارزشمند شمال غرب ایران است که متاسفانه تاکنون مطالعات منسجمی در مورد آن صورت نگرفته است و مطالب منتشر شده در خور این محوطه نبوده است».
 
وی افزود: «پس از درخواست اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان، موزه ملی ایران با اعزام کارشناسان خود به پایگاه میراث فرهنگی زیویه، راه‌اندازی بانک سفال زیویه را آغاز کرد».
 
 
به‌گفته رییس موزه ملی ایران، این اقدام آغازی برای پژوهش‌های منسجم در مورد سفال این محوطه است که تعداد زیادی از آنها در موزه ملی ایران و موزه سنندج نگهداری می‌شود.
 
«علیرضا آذرشب»، معاون میراث فرهنگی استان کردستان و سرپرست پایگاه میراث فرهنگی زیویه نیز ضمن تأیید این خبر افزود: «سفال‌های بیش از 14 فصل کاوش علمی، بالغ بر 35 هزار قطعه سفال، در پایگاه زیویه نگهداری می‌شد که نیاز به ساماندهی و مطالعات تخصصی داشت. به همین منظور طی پروژه مشترکی با موزه ملی ایران، راه‌اندازی بانک سفال زیویه در دستور کار قرار گرفت که پس از اتمام این پروژه می‌توان از آن به عنوان مبنای مهمی برای مطالعه و مقایسه سفال منطقه استفاده کرد.»
 
معاون میراث‌فرهنگی استان کردستان تاکید کرد:«به دلیل انجام نشدن این گونه مطالعات و منتشر نشدن نتایج کاوش‌های بیش از 14 فصل کاوش علمی در این محوطه، هنوز اطلاع کاملی از گاهنگاری و حضور فرهنگ‌های گوناگون در این محوطه نداریم و این محوطه را مادی، مانایی، اورارتویی، آشوری و گاه هخامنشی نام برده‌اند».

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه