جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گام‌های لرزان «شهر سوخته» در جاده جهانی

یادمان

گام‌های لرزان «شهر سوخته» در جاده جهانی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهر سوخته از دید ما برای ثبت جهانی، مشکلی ندارد؛ ایرادهایی که از طرف ایکوموس وارد شده، نشان می‌دهد که امسال بیشتر به‌دنبال کیفیت رفته‌اند، پس کار کشورها سخت شده است. هرچند در برخی موارد برای شهر سوخته دچار اشتباه نیز شده‌اند.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Jordan 22 OG Chicago PE - nike victory elite 2 for cheap sale price - 002 - 317141

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدحسن طالبیان با اشاره به ایرادهایی که ایکوموس از پرونده‌ی ثبت جهانی شهر سوخته که در سی‌وهشتمین اجلاس میراث ملموس یونسکو برای ثبت در فهرست میراث جهانی بررسی می‌شود،‌ گرفته است، اعلام کرد: در ایرادهای گرفته‌شده چند مورد اشتباه بود؛ موضوعی را درباره‌ی کاهگل مطرح کردند که به‌نظر می‌رسد، کارشناس بررسی‌کننده، آگاهی چندانی نسبت به حفاظت از مجموعه‌های خشتی نداشته است. ما از آن‌ها خواستیم این موضوع اصلاح شود، چون قضاوت‌شان درست نبود.


وی بحث اصالت و یکپارچگی در موضوع پرونده‌ی شهر سوخته را از دیگر مشکلاتی دانست که کارشناسان به آن ایراد وارد کرده‌اند و گفت: نسبت به جاده‌ی اصلی که از کنار شهر سوخته عبور می‌کند‌، ایراد وارد شده است. در حال حاضر تنها جاده‌ی اصلی که از کنار شهر سوخته می‌گذرد، اتوبانی است که به زابل می‌رسد. قرار است این اتوبان به بیرون از حریم شهر سوخته منتقل شود. به همین دلیل، با مسوولان استان و وزارت راه صحبت‌هایی شده است تا آن جاده دورتر برود و از جاده‌ی کنونی فقط به‌عنوان جاده‌ی اختصاصی شهر سوخته استفاده شود ،مانند اتفاقی که برای تخت جمشید افتاد و اکنون این محوطه‌ی جهانی یک جاده‌ی مخصوص برای بازدیدکنندگان دارد.


او نصب دکل‌های برق در حریم شهر سوخته را از دیگر موضوعاتی دانست که ایکوموس آن را مشکل دانسته است و ادامه داد: با اداره‌ی برق مکاتبه‌هایی داشتیم تا بتوانیم کابل برق را به‌صورت زیرزمینی عبور دهیم. هرچند نباید این قضیه را از نظر دور داشت که دکل‌های برق را در هر جایی که نصب کنیم، باز هم دیده می‌شوند. البته هنوز هیچ‌کدام از این موارد، در موضع قضاوت قرار نگرفته‌اند.


وی با تأکید بر پذیرفته شدن بحث‌های مدیریت،‌ حفاظت و مرمت در محوطه‌ی شهر سوخته توسط ایکوموس، اظهار کرد: بحث مالکیت در این محوطه‌ی تاریخی مشخص است؛ اما در بحث حریم و عرصه، ایکوموس بازهم اشتباه‌هایی داشته است؛ آن‌ها ساختمان ورودی محوطه‌ را که جزو عرصه نیست‌، محاسبه کرده‌اند و ما با اعلام موارد دقیق و گزارش از آن‌ها خواسته‌ایم این اشتباه سهوی اصلاح شود.


طالبیان همچنین با اشاره به بحث معیارها که هرچند مورد قبول ایکوموس نبوده، اما رد هم نشده است، گفت: اعلام کرده‌اند باید ارتباط بین‌النهرین و دره‌ی سن با شهر سوخته مشخص شود، چون اعلام کرده‌ایم آنجا یک مرکزیت برای تجارت داشته است. در حال حاضر این بحث را نپذیرفته‌اند و ما باید با اطلاعاتی که به آن‌ها اعلام می‌کنیم، آن‌ها را اقناع کنیم.


مسوول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی ایران تأکید کرد: گزارش‌های مورد نیاز برای ارائه به ایکوموس و یونسکو آماده شده است و فردا (25 خردادماه) که سی‌وهشتمین اجلاس کمیته‌ی میراث ملموس در شهر دوحه (قطر) آغاز می‌شود، آن‌ها را ارائه می‌کنیم. مطمئن هستیم ایکوموس هفته‌ی آینده این موارد را اصلاح می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه