شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان مازندران نگرانی از بالا آمدن آب خزر

دیده‌بان مازندران

نگرانی از بالا آمدن آب خزر

برگرفته از تابناك

به گزارش واحد مرکزی خبر ، محمدی زاده در حاشیه چهارمین سالگرد لازم الاجرا شدن کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای مازندران (کنوانسیون تهران) در جمع خبرنگاران افزود: بیشترین میزان این نگرانی مربوط به روسیه و شمال دریاچه است که از طریق رودخانه ولگا آب زیادی وارد آن می شود و بالا آمدن دریاچه به منطقه آسیب وارد می کند.

وی گفت: در خصوص آلاینده های نفتی نیز جمهوری آذربایجان آلایندگی بیشتری دارد و در خصوص پساب های صنعتی هم جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان و روسیه باید اقداماتی داشته باشند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اراده کشورهای ساحلی باید برای رفع این چالش ها باید جدی تر شود .

محمدی زاده همچنین در مراسم سالگرد کنوانسیون حفاظت از دریای مازندران (کنوانسیون تهران) با اشاره به فعالیت دبیرخانه موقت این کنوانسیون در ژنو گفت: با توجه به ظرفیت علمی و کارشناسی ایران ، خواستار استقرار دبیرخانه دائم آن در تهران هستیم .

وی افزود : این درخواست ایران در اجلاس آینده کنوانسیون ، طرح می شود .

محمدی زاده اضافه کرد: با تصویب این موضوع ، امیدواریم ایران اسلامی با توجه به ظرفیت های کارشناسی و توانمندی اجرایی اش ، اثر گذاری محسوسی بر جهت گیری کنوانسیون و فعالیت های دیگر کشورها در این زمینه داشته باشد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پهنه عظیم مازندران به عنوان بزرگترین دریاچه لب شور جهان در طول اعصار از غنای چشمگیر ، تنوع بی همتای زیستی و موقعیت خاص راهبردی برخوردار بوده و توانسته است ارزش های زیست محیطی را به رخ دنیا بکشد .

وی افزود: دریاچه مازندران با 385 هزار کیلومتر وسعت ،40 درصد مساحت کل دریاچه های دنیا را به خود اختصاص داده و در مقایسه با دریاچه پس از خود ، پنج برابر بزرگتر است .

محمدی زاده با اشاره به کارکردهای مهم دریای مازندران در طول تاریخ گفت: یکی از این کارکردها وسیله مهم ارتباطی در منطقه و دیگر کارکرد آن ذخیره عظیم منابع زیستی عمدتا تجدیدپذیر مانند ذخایر غذاهای دریایی ، ثروت های مهم معدنی و عظیم نفت و گاز است .

وی افزود: بیش از100 گونه ماهی شامل77 درصد ماهیان دریایی لب شور و ذخایر ارزشمند ماهیان خاویاری و استخوانی از ذخائر ارزشمند دریای مازندران است .

محمدی زاده گفت: این دریا زمینه ارتزاق 15 میلیون نفر ساحل نشین را فراهم کرده است که حدود شش میلیون نفر از آنان در ایران هستند .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ذخایر نفت و گاز دریای مازندران گفت: این ذخائر موجب شکل گیری فعالیت های مهم در حوزه ترانزیت ، گردشگری و صنعت در هفت هزار کیلومتر ساحل این دریا شده است .

وی افزود: این ذخیره ارزشمند بشری با تنوع زیستی بالا امروز به علت تغییر کاربری های اراضی ، تخریب دریا ، فعالیت گردشگری و تجاری و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، لایروبی ها و تخلیه پساب شهری ، خانگی و صنعتی آسیب دیده است .

محمدی زاده تخلیه حجم گسترده مواد زائد فعالیت های دریا نوردی ، آلودگی نفتی و حضور گونه های غیربومی و مهاجم را از دیگر تهدیدهایی برشمرد که موجب مختل شدن وضع طبیعی این دریا شده و آن را در فهرست اکو سیستم های در معرض خطر و آسیب قرار داده است .

وی گفت: با توجه به این مهم ، کشورهای ساحلی با به رسمیت شناختن قوانینی که همه دولت های منطقه را در برمی گیرد و با توجه به ضرورت حفظ دریا برای نسل های آینده ، در سال 1998اقداماتی آغاز کردند که در سال 2003 منجر به کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریای مازندران موسوم به کنوانسیون تهران شد .

معاون رئیس جمهور با اشاره به لازم الاجرا شدن کنوانسیون از 21 مرداد 85 افزود: این اقدام افتخاری برای کشورهای منطقه و نقطه عطفی در همکاری زیست محیطی این کشورهاست .

محمدی زاده ابراز امیدواری کرد در اجلاس آینده این کنوانسیون ، پروتکل های ارزیابی آثار زیست محیطی فرامرزی و همکاری‌ منطقه‌ای برای مقابله با آلودگی‌های نفتی به امضای اعضا برسد .

وی افزود: دو پروتکل دیگر هم در مرحله آماده سازی است که در دیگر اجلاس های آینده بررسی و امضا خواهد شد .

محمدی زاده ابراز امیدواری کرد تلاش کشورهای ساحلی دریای مازندران منجر به اقدام عملی در حفاظت این اکوسیستم منحصر به فرد شود .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه