چرا چنین شدیم؟ - دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن
- توضیحات
- دسته: ايران پژوهي
- منتشر شده در 05 آذر 1391
- بازدید: 4154
اشاره: کمتر کسی را میتوان یافت که همچون استاد ندوشن به موضوع ایران پرداخته باشد، آن هم از وجوه متعدد و ابعاد مختلف. آنچه در پی میآید، بخشی از مقاله «نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند» است که در کتاب «گفتن نتوانیم، نگفتن نتوانیم» به چاپ رسیده است، این نوشتار واکنشی است در برابر مقالهای که به نقد برخی خصایل ایرانی پرداخته و استاد در پاسخ، با مدد از شواهد تاریخی و جغرافیایی و فرهنگی پاسخ دادهاند.
چگونه میتوان ایرانی بود؟
- توضیحات
- دسته: ايران پژوهي
- منتشر شده در 30 آبان 1391
- نوشته شده توسط ایرانبوم
- بازدید: 5183
من وقتی در باب گذشتهی ایران تأمل میکنم از این که ایرانیها دنیا را به نام دین یا به نام آزادی به آتش و خون نکشیدهاند، از این که مردم سرزمینهای فتح شده را قتل عام نکردهاند و دشمنان خود را گروه گروه به اسارت نبردهاند، از این که در روزگار قدیم یونانیهای مطرود را پناه دادهاند؛ ارامنه را در داخل خانهی خویش پذیرفتهاند؛ جهودان و پیغمبرانشان را از اسارت بابل نجات دادهاند؛ ازین که در قرنهای گذشته جنگ صلیبی بر ضد دنیا راه نینداختهاند و محکمهی تفتیش عقاید درست نکردهاند؛ ازین که ماجرای سن بارتلمی نداشتهاند و با گیوتین سرهای مخالفان را درو نکردهاند؛ ازین که جنگ گلادیاتورها و بازیهای خونین با گاو خشمآگین را وسیلهی تفریح نشمردهاند؛ ازین که سرخپوستها را ریشهکن نکردهاند و بوئرها را به نابودی نکشانیدهاند؛ ازین که برای آزار مخالفان ماشینهای شیطانی شکنجه اختراع نکردهاند و اگر هم بعضی عقوبتهای هولناک در بین مجازاتهای عهد ساسانیان بوده است آن را همواره به چشم یک پدیدهی اهریمنی نگریستهاند و ازین که روی هم رفته ایرانیها به اندازهی سایر اقوام کهنسال دنیا نقطهی ضعف اخلاقی نشان ندادهاند احساس آرامش و غرور میکنم و در این احول اگر پرسش سمج و تأملانگیز منتسکیو و پاریسیهای کنجکاوش یقهام را بگیرد و باز از من بپرسد «چگونه میتوان ایرانی بود؟» پاسخ روشنی برای آن آماده دارم.
خصیصۀ شاهکارها
- توضیحات
- دسته: ادبيات
- منتشر شده در 24 آبان 1391
- بازدید: 2973
در تشخیص شاهکار آنچه برای ما مهم است، نتیجۀ کار است نه چگونگی ایجاد آن، و نه حتی نوع بیان، بعضی از آثار بزرگ در زمان بسیار کوتاهی پدید آمدهاند برخی دیگر برعکس محصول سالها تأمل و تدقیقند، ولی آنها هم که در مدت کوتاهی ساخته شدهاند، طبع زاینده، از مدتها پیش باروری قبلی برای آوردن آنها پیدا کرده بوده است. یعنی ذخائر و مواد لازم را در خود گرد آورده بوده، منتهی عمل ترکیب و ایجاد طی مدت کوتاهی صورت گرفته، چه این اعتقاد برای من هست که هیچ اثر بزرگی را بدون زحمت و تأمل و رنج باروری نمیتوان به وجود آورد. اصل، یکی است، تنها تفاوت در مرحله است: باروریِ پیش از زایش، یا باروریِ حین زایش. در هر حال، به قول مولانا: مهلتی بایست تا خون شیر شد...
جداسازی گرجستان از ایران
- توضیحات
- دسته: تاريخ تجزيه
- منتشر شده در 13 آبان 1391
- بازدید: 5927
درست با تاجگذاری فتحعلی شاه، آراکلیخان حاکم گرجستان که دل و جان به روسها سپرده و دم از جداسری میزد, درگذشت و پسرش به نام گرگینخان (گئورگی)، به جای او نشست. گرگینخان برخلاف پدر، خود را مانند اسلافش شهروند دولت ایران میدانست. از اینرو، حاضر نشد که از تزار روسیه پیروی کند.
به انگیزه سالروز تجاوز نظامی عراق به ایران - برای آنهایی که نمیدانند چرا صدام به ایران حمله کرد...
- توضیحات
- دسته: تاريخ معاصر
- منتشر شده در 13 آبان 1391
- بازدید: 3163
حکومت عراق با به راه انداختن دو سازمان کانون فرهنگی خلق عرب و سازمان سیاسی خلق عرب کوشید تا با آشفتهتر کردن فضای عمومی خوزستان و بهویژه خرمشهر و آبادان، برای برنامههای تجاوزکارانه خود بستر مناسبی فراهم آورد. که سخن در اینباره و ناکامماندن دو سازمان مزبور نیاز به بررسی جداگانه دارد.
ایران را چرا باید دوست داشت
- توضیحات
- دسته: ايران پژوهي
- منتشر شده در 12 آبان 1391
- بازدید: 4720
ولیکن یک وطنپرستی بیغرضانه هم هست که هر فردی چون پرورۀ آب و خاکی است به واسطۀ نعمتها و تمتعاتی که از وطن و ابنای وطن دریافت کرده نسبت به آنها در خود حقشناسی احساس میکند، چنان که فرزند نسبت به پدر و مادر مهر میورزد این حب وطن مستحسن است بلکه هر فردی به آن مکلف میباشد، الّا اینکه میتوان متذکر شد که این وطنپرستی با حب کلیۀ نوع بشر منافات ندارد و انسان همچنانکه در درجۀ اول رهین منت پدر و مادر و در درجۀ دوم مدیون ابناء وطن است، در درجۀ سوم ذمهاش مشغول کلّیۀ نوع بشر میباشد، و همه را باید دوست بدارد، و خیر و سعادت همه را باید بخواهد که خیر و سعادت خود و قوم او هم در آن است به عبارت آخری این قسم وطنپرستی جزء تعاون و همبستگی کل نوع بشر است.
به انگیزهٔ سالگرد تحمیل قرارداد گلستان به ایران
- توضیحات
- دسته: تاريخ تجزيه
- منتشر شده در 10 آبان 1391
- بازدید: 3636
روز دوم آبانماه 1192 (24 اکتبر 1813)، با وجود 10 سال پایداری و جانفشانی ایرانیان، بر اثر خیانت فرانسویان و سپس انگلیسیها در اتحاد با ایران، قرارداد گلستان به ملت و دولت ایران تحمیل شد. بر اثر این قرارداد شوم، بخش بزرگی از سرزمین قفقاز از ایران جدا شد و به زیر یوغ استعمار روس درآمد.
عکس قرارداد گلستان به روایت بایگانی اسناد وزارت امور خارجه
- توضیحات
- دسته: تاريخ تجزيه
- منتشر شده در 10 آبان 1391
- بازدید: 7755
با تحمیل قرارداد گلستان به ایران، ولایتهای قراباغ و گنجه و اولکای خوانیننشین شکی و شیروان و قبه و دربند و بادکوبه و هر کجا از ولایت تالش که در اشغال روسیان بود، تمامی داغستان و گرجستان و محال شورهگل و آچوقباشی و گروزیه و منگریل و آبخاز و «تمامی اولکا و اراضی که در میانه قفقاز و سرحدات معینهالحالیه بود و نیز آنچه از اراضی و اهالی قفقاز الی کنار دریای خزر متصل است، مخصوص متعلق به ممالک ایمپریه روسیه میدانند».
ما و افغانستان - نوشتۀ شادروان دکتر پرویزِ ورجاوند
- توضیحات
- دسته: جهان ايراني
- منتشر شده در 05 مهر 1391
- بازدید: 3223
این نوشتار در مجلهیِ اطلاعاتِ سیاسی – اقتصادی، شمارهیِ 179و180، اَمرداد و شهریورِ1381، رویههای 82 تا 89 بازتاب داده شد، باآنکه10سال از چاپِ آن میگذرد بسیاری از گوشههایِ نگرشِ استاد ورجاوند در رویکردِ سیاستهایِ منطقهای و حُسنِ همجواری هنوز تازگی دارد.
فرهنگِ ملی، توسعهیِ پایدار، سیاستِ همه جانبه، اقتصادِ پویا و پیشرفته همواره در گفتار و نوشتارِ زندهیاد ورجاوند موج میزد.
دغدغهیِ سرنوشت و سربلندیِ مامِ میهنِ ورجاوند با دورنگریِ اندیشه و شناختِ دانشورانه و منطقی جایجایِ ایرانِ بزرگ و حساسیت به هر شهر و روستا و ساختمانهایِ دارایِ هویتِ فرهنگی و پرارج دانستنِ سراسرِ ایران آرمان و جانِ سخنِ آن پیر فرزانه بود.
راهش پررهرو یادش همواره گرامی.
نهضت ملی و بازگشت به خویشتن
- توضیحات
- دسته: دكتر محمد مصدق
- منتشر شده در 11 شهریور 1391
- بازدید: 4344
دهها سال پس از امیرکبیر و در پی سالیان درازسلطه استعمارگران وسرسپردگان آنها دراین مرز وبوم، نهضتی پایه گرفت که نهتنها ایران بلکه بخشی وسیع ازمشرق زمین را تحت تاثیر شدید خود قرار داد. این نهضت واکنشی بود علیه سلطهگران و قیامی بود درجهت «تکیه بر خویشتن خویش». ملت ایران در این خیزش خود را باز مییافت و در جستجوی آن بود تا هویت خویش را با تکیه برتاریخ و فرهنگ دیرپایش در سطح جهان مطرح سازد. رهبری این جنبش را روشنفکری آگاه و آشنا با فرهنگ ملت خویش و متفاوت با گروه کثیری ازدانش اندوختگان درغرب برعهده داشت.