جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر گیاهان دارویی- «سنجد تلخ»

خبر

گیاهان دارویی- «سنجد تلخ»

در اطراف تهران و در دره کرج این گیاه با نام‌های «سنجد تلخ» و «کام» و «کهام» و در دره طالقان «کاه» و در میانه «چالی» گفته می‌شود. در ایران در دامنه‌ها و ارتفاعات البرز می‌روید.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | nike runners men white hair girls anime characters Retro High OG Patent 'UNC Blue Chill' (W) , BabylinoShops , nike runners men white hair girls anime characters

درختچه‌ای کوچک و خاردار با برگ‌های نقره فام (پشت برگ) و گل‌های آن به رنگ مایل به سبز است. میوه اش تخم‌مرغی کوچک گوشتی به رنگ حنایی نارنجی با طعم کمی ترش که دارای مقدار زیادی ویتامین‎ c ‎است. از نظر ترکیبات شیمیایی سنجد تلخ منبع غنی از ویتامین ‏c‏ ‏‎ ‎است.

یک فنجان چای از میوه آن حدود 80 میلی گرم ویتامین دارد که خیلی ناپایدار است ولی گرد عصاره میوه ویتامین ‏c ‎خود را 2 تا 4 سال حفظ می‌کند‎.‎‏ میوه رسیده آن منبعی غنی از کاروتن است به علاوه ویتامین‎ B1‎نیز دارد. در تخم آن حدود 12 درصد روغن زردی که به کندی خشک می‌شود وجود دارد. به علاوه در تخم آن دو ماده رنگی به نام زآکسانتین و کاروتن یافت می‌شود. در برگ‌ها و شاخه‌ای 5 ـ4 درصد تانن یافت می‌شود.

از نظر خواص و کاربرد دارویی از میوه ترش سنجد تلخ مربای خوشمزه‌ای درست می‌شود. در هند شربتی از میوه آن تهیه می‌کنند که برای رفع ناراحتی‌های ریه تجویز می‌شود و جوشانده میوه سنجد تلخ برای رفع التهاب‌های جلدی به کار می‌رود و میوه خام و رسیده آن را برای رفع کمبود ویتامین‎ C ‎می خورند. در سوریه از ریشه این گیاه همانند صابون استفاده می‌کنند و به همین دلیل آن را «غاسول رومی» می‌نامند.

باید توجه داشت که چون ریشه این گیاه سمی و دارای آلکالوئید است مصرف آن باید با احتیاط و زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید