پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست زبان و ادب فارسی زبان پژوهی نسخ فارسی زبان هند در آستانه نابودی

زبان پژوهی

نسخ فارسی زبان هند در آستانه نابودی

برگرفته از ایران صدا

سابقهٔ زبان فارسی در هند به 900 سال پیش باز می گردد

ایرانصدا: پروفسور آذرمیدخت صفوی گفت : زبان فارسی نه تنها زبان علمی و ادبی بوده، بلکه به عنوان زبان رسمی و ارتباطی مردم هندوستان شناخته شده است و سابقه زبان فارسی در هندوستان به 800 ،900 سال پیش باز می گردد.

مدیر مرکز تحقیقات فارسی دانشگاه اسلامی "علیگره" به تعداد آثار مکتوب در هند اشاره کرد و گفت : نسخ خطی فارسی در هندوستان به میلیون ها نسخه می رسد. این نسخه ها نه تنها در کتابخانه ها و دانشگاه های هند دیده می شود، بلکه درکتابخانه های مردم هندوستان نیز پیدا می شود و تعدادشان آنقدر زیاد است که می توان خزانه اطلاعات بسیاری از آن بدست آورد، اما متاسفانه برای چاپ و کار کردن این نسخه ها امکاناتی وجود ندارد که بتوانیم همه این نسخه ها را به چاپ برسانیم .
وی تصریح کرد : آنقدر تعداد این نسخه ها در هندوستان زیاد است که نمی توانیم همه آنها را به چاپ برسانیم، برای به چاپ رساندن این نسخه ها به حمایت ایران نیازمندیم تا این نسخ با ارزش در دسترس مردم هند، دانشجویان و محققان قرار بگیرد .
وی به مقایسه نسخ خطی ایران و هند اشاره کرد و گفت : در ایران برای به چاپ رساندن نسخ خطی و برای حفاظت و نگهداری، وسایل وامکانات بسیاری وجود دارد، اما در کتابخانه های شخصی مردم هندوستان به این آثار بی توجهی می شود و شاهد از بین رفتن این نسخ با ارزش توسط موریانه و پوسیده شدن آنها هستیم و متاسفانه برای حفظ و نگهداری آنها هیچگونه تلاشی نمی شود .


سردبیر: حميد رضا مقدسي

تهیه کننده اینترنتی: احقاقي

فرهنگ و هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید