جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری تیمچه صرافیان آباده، نگین هنر قاجاری

گردشگری

تیمچه صرافیان آباده، نگین هنر قاجاری

گزارش و عکس: سیاوش آریا

تیمچه صرافیان

 

به گزارش ایرانبوم، شهرستان آباده در 290 کیلومتری شمال استان فارس واقع شده است. این شهر یکی از شهرهای کهن و تاریخی می‌باشد و دارای آثار و دیدنی‌های فراوانی از جمله «تیمچه صرافیان» است که هنرایرانی دورۀ قاجاری نمایان در آن، این اثر را به نگین هنرشهرآباده تبدیل کرده است.

تیمچه صرافیان


تیمچه صرافیان

این تیمچه دربازارکهنه قراردارد که درگذشته در مالکیت حاج ملاعبدالله واعظ بوده است. وی ضمن اداره کردن منبر و محراب مسجد به امر تجارت اشتغال داشته و تیمچه به‌وسیلۀ خود او برای انجام امور بازرگانی نزدیک به 120سال پیش به دست استاد «رضا یزدی» در بافت قدیم شهرآباده ساخته شده است.

تیمچه صرافیان

 

این بنای تاریخی نزدیک یک هزار و هشتاد مترمربع مساحت دارد و اعیانی دواشکوبه (طبقه) آن یک هزارو پنجاه مترمربع است. ورودی تیمچه درضلع شرقی واقع شده و درب آن به گونه زیبایی منبت کاری و سر در ورودی با اشکال شیر و گل و بوته گچکاری شده است. این بنای آجری دارای حیاتی مستطیل شکل در میانه آن است. پیرامون آن در دو طبقه اتاق وحجره‌ها واقع شده‌اند. تاق ورودی آن دردو سو (دوطرف) دارای مقرنس‌های زیبای گچی است که از 36 حجره ساخته شده است.درزمان گذشته، حجره‌های پایینی مغازه و حجره‌های اشکوب بالا برای مهمانان بوده است. مصالح موجود درآن گچ، خاک، سنگ و چوب است. دوکوبه روی آن قرارداشته که کوبه سمت چپ ویژه مردها و کوبه سمت راست ویژه زنها بوده است. در میان حیات این ساختمان ترازویی بزرگ وجود داشته که اجناس تجاری به وسیله آن وزن می‌شده است. آب این ساختمان ازچاه تامین می‌شده است، از درب ورودی که وارد می‌شویم دو حجره در چپ و راست وجود دارد که جایگاه کسب بوده وروی سراین دوحجره دواتاق برای آسایش و استراحت بوده است. حوض سنگی بسیارزیبایی هم به اندازه 3 در4 متردرمیانه حیات واقع است. درب حجره‌ها همه به صورت کشویی به سمت بالا وپایین بازوبسته می شود وسقف آن ها به وسیله چوب های حاشیه دار زیبایی به اندازه 20در30سانتی متر پوشیده شده است وکف آن ها باخشت های آجری مربع شکل فرش شده است.
این بنا اکنون پایان عملیات بهسازی را پشت سر می‌گذارد و درب آن به زودی بر روی گردشگران بازمی‌شود.
به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان فارس، تاکنون بیش از 350 میلیون تومان ودر دو مرحله از محل اعتبارات سال 89 برای بازسازی و احیای کامل آن صورت گرفته است و بنا است پس از کار بهسازی این جایگاه، به عنوان بازارچه صنایع دستی افتتاح شود.
گفتنی است این بنای تاریخی در 13مهر 1367 به شماره 1932در فهرست آثارملی ایران ثبت شده است.

 

تیمچه صرافیان

تیمچه صرافیان

تیمچه صرافیان

تیمچه صرافیان

تیمچه صرافیان

چهارشنبه 29 شهریورماه 1391

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید