پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری بام کرمان غرق در گل و طراوت - گنجینه ای از گل در ارتفاعات کرمان

گردشگری

بام کرمان غرق در گل و طراوت - گنجینه ای از گل در ارتفاعات کرمان

خبرگزاری مهر: هزاران هکتار باغ گل در لاله زار این روزها در حالی غرق در گل محمدی است که به گفته کارشناسان هر لیتر اسانس گل محمدی لاله زار که به کارخانه های عطرسازی اروپا ارسال می شود بیش از 15 هزار دلار ارزش دارد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | JofemarShops , nike air max flyknit 2015 price pakistan 2017 , nike dunk ultra on feet women boots White Black Diamond Shorts

به گزارش خبرنگار مهر، در استانی که بخش قابل توجهی از آن را کویر تشکیل داده است همیشه مکانهایی وجود دارد که موجب شگفتی هر بیینده شود.

در استانی که 11 درصد وسعت کشور را به خود اختصاص داده و در صدر بزرگترین استانهای کشور قرار گرفته است اقلیمهای مختلفی نیز وجود دارد و در این میان مرتفع ترین منطقه مسکونی ایران نیز در بخش لاله زار از توابع شهرستان بردسیر قرار گرفته است.

جشنواره ای از گل و رنگ در لاله زار

لاله زار آنطور که از اسمش پیداست یکی از زیباترین مناطق گردشگری و تفریحی استان کرمان محسوب می شود و در فصل بهار این منطقه که در دامنه کوههای مرتفع هزار قرار گرفته است مملو از انواع گلهای زیبا و رنگارنگ می شود.

سالها قبل اما مردمان این منطقه محروم و بیکار در یوغ بی عدالتیهای حکومت طاغوت روزگار می گذراندند که همایون صنعتی فرزند عبدالحسین صنعتی که از ادیبان و شاعران آن دوران به شمار می رفت در باغ پدریش در لاله زار سکنی گزید و در کنار گلهای لاله زار طبع شعاری خود را پرورش داد.

پس از مدتی صنعتی که اوضاع اقتصادی مردمان لاله زار را از نزدیک می دید تصمیم گرفت با انتقال نهالهای گل محمدی به لاله زار این صنعت را در این منطقه گسترش دهد.

از اوج محرومیت تا غرق گل شدن/ اقتصاد روستائیان متحول شد

در ابتدا که کشاورزان محروم منطقه کاشت گل را امری خلاف منطق و عقل می پنداشتند به تمسخر صنعتی پرداختند اما پس از گذشت چند سال و تلاشهای همسر صنعتی در نهایت هزاران هکتار زمین کشاورزی منطقه زیر کشت گل رفت و کارخانه گلاب گیری به نام الزهرا در این منطقه بنا شد که هم اکنون به عنوان بزرگترین کارخانه گل محمدی ایران شهرت دارد و مردم لاله زار و همچنین کودکان پرورشگاه صنعتی که پدر همایون صنعتی در شهر کرمان بنا کرده بود و بر روی اکثر کودکان فامیل خود را گذاشته بود در این کارخانه در حال امرار معاش هستند.

اسانس گلهای لاله زار در کارخانه های عطر سازی اروپا

این کارخانه هم اکنون اسانس گل محمدی بسیاری از کارخانه های مشهور عطر سازی اروپا را تامین می کند و اسانس گل محمدی الزهرا به کارخانه های فرانسه، انگلیس، آمریکا و بلژیک فرستاده می شود.

نرخ هر لیتر این اسانس 15 هزار دلار برآورد می شود و این نعمت خدادادی که به همت صنعتی در لاله زار رونق گرفت هم اکنون به یکی از مهمترین سرمایه های ملی کرمان زمین تبدیل شده است و مردمان لاله زار نیز که قبل از کشت گل اکثرا به کشت خشخاش شاغل بودند این روزها عطر می فروشند.

این روزها کارخانه الزهرا به قلب تپنده اقتصاد هزاران خانوار تبدیل شده است که در مزارع و همچنین کارخانه در حال فعالیت هستند و هر روز نیز بر تقاضاهای داخلی و خارجی برای محصول تلاش هزاران کارگر لاله زاری و روستانشینان افزوده می شود.
 
محصول گلاب لاله زار یکی از مرغوبترین گلابهای ایران است و اقلیم منطقه در ارتفاع دو هزار و 600 متری از سطح دریا و از سوی دیگر طبیعت منطقه کمک کرده است که یکی از بهترین و اقتصادی ترین محصولات صادراتی استان کرمان تولید و روانه بازار مصرف شود.
 
 
اما هم اکنون هزاران هکتار باغ گل محمدی در دامنه های ارتفاعات لاله زار مملو از گل محمدی و عطر وصف ناشدنی دشتهایی است که یکچارچه رنگ صورتی گل محمدی به خود گرفته اند و به زودی بار دیگر جشنواره گل در این منطقه بر شور و شوق کشاورزان می افزاید.
 
هر چند بنا به نتایج آزمایشگاهها و در خواستهای مکرر کارخانه های عطر سازی معتبر جهان اسانس گل محمدی لاله زار در صدر کیفیت این محصول در ایران قرار دارد اما به دلیل تبلیغات کم اسم سایر شهرهای ایران در این زمینه همچنان از لاله زار نامی تر است.
 
تولید یک چهارم از گلاب کشور در کرمان
طبق آمار یک چهارم گلاب کشور هم اکنون در کرمان تولید می شود و هر ساله بر سطح زیر کشت گل محمدی در کرمان افزوده می شود.
 
این صنعت در کنار موفقیتهای چشمگیر صنعتی موجب متحول شدن اقتصاد روستا نشینان در لاله زار و روستاهای اطراف شده است بطوریکه هم اکنون شاهد افزایش چشمگیر مهاجرت از شهرها به روستاها هستیم که بیشتر شامل مردمانی می شود که در گذشته به دلیل عدم وجود زمینه های اقتصادی این روستاها را به قصد شهرهای بزرگ استان کرمان ترک کرده بودند.
جالب توجه اینکه ارزش افزوده زمین در این منطقه از استان کرمان هر روز در حال افزایش است و لاله زار به یکی از قطبهای گردشگری استان کرمان و کشور نیز به دلیل وجود هکتارها باغ گل تبدیل شده است.
 

ایجاد کمپهای گردشگری و برگزاری جشنواره گل محمدی که طی سالهای اخیر رونق گرفته است نیز گواهی بر این ادعا است.
 
فرماندار بردسیر در گفتگو با مهر اظهارداشت: بدون شک مزارع گل محمدی به عنوان یکی از با اهمیت ترین سرمایه های اقتصادی شهرستان بردسیر و بخش لاله زار است.
 
اروپا مقصد اصلی اسانس گل محمدی لاله زار
غلامعلی موحدی نیا ادامه داد: بیش از دو هزار و 200 هکتار زمین در این منطقه هم اکنون زیر کشت گل محمدی قرار دارد و به زودی کار برداشت گل از باغهای لاله زار آغاز می شود که حجم قابل توجهی از آن روانه بازارهای اروپایی و کشورهای عربی می شود.
 
وی افزود: در هر سال بیش از چهار هزار و 600 تن گل محمدی در این منطقه برداشت می شود که درنهایت این مقدار گل به کارخانه گل محمدی ارسال و محصولات مختلف از این مقدار گل فراوری می شود که محصول صادراتی آن اسانس گل محمدی است که بسیار ارزشمند است.
 
وی به بخش گردشگری لاله زار نیز اشاره کرد و گفت: در کنار رونق اقتصادی گل لاله زار هم اکنون یکی از مناطق گردشگری مصوب استان است و سالانه پذیرای هزاران گردشگر از مناطق مختلف کشور است.
 
فرماندار بردسیر همچنین به ایجاد کمپ بزرگ گردشگری در لاله زار اشاره کرد و افزود: با رونق گرفتن گردشگری بسیاری از مردم این منطقه در این بخش نیز دارای منافع اقتصادی شده اند و این روند لاله زار را از این منطقه محروم به منطقه ای گردشگری تبدیل کرده است.
 
 
یک کارشناس گردشگری نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: کرمان دارای مناطق گردشگری مختلفی است و اقلیمهای گوناگونی را در خود جای داده که یکی از این مواهب گردشگری استان بدون شک لاله زار است.
 
علی گرامی ادامه داد: لاله زار مرتفع ترین منطقه مسکونی ایران است و کوههای سر به فلک کشیده هزار را شامل می شود که موجب رونق اکونوریسم در استان شده است.
وی با انتقاد از اطلاع رسانی بسیار ضعیف در خصوص پتانسیلهای لاله زار گفت: این منطقه به دلیل آب و هوای بسیار مطلوبی که دارد می تواند به صورت فعال به منطقه گردشگری کرمان در کنار کوهپایه شهر کرمان تبدیل شود.
وی ادامه داد: برنامه ریزی مدونی در این خصوص وجود ندارد و تنها هر سال در هنگام برگزاری جشنواره گل برخی مسئولان این امر را رسانه ای می کنند و درنهایت لاله زار فراموش می شود تا جشنواره سال بعد، در حالیکه می توان از پتانسیلهای این منطقه به عنوان یکی از غنی ترین و زیباترین مناطق استان کرمان استفاده کرد.
...................................
گزارش: سید مهدی موسوی
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه