جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری بلندترین کلوت جهان در بیابان لوت قرار دارد

گردشگری

بلندترین کلوت جهان در بیابان لوت قرار دارد

مدیر کانون سبز فارس با بیان اینکه نخستین پیمایش تحقیقاتی در کلوتهای بیابان لوت برای اثبات حضور بلند ترین کلوت دنیا در بیابان لوت آغاز شد گفت: بر اساس مطالعات قبلی که البته ثبت نشده اند به نظر می رسد بلندترین کلوتهای دنیا در بیابان لوت واقع شده اند.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

بهمن ایزدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: این پیمایش تحقیقاتی برای نخستین بار  از یکم تا دهم آذر ماه جاری در مسیر طولی کلوت های بیابان لوت برای تکمیل مطالعات کارشناسی این منطقه انجام می شود.

به گفته وی، کلوتها سازه های رسی همراه با گچ و لمون هستند که  پراکنش آنها در غرب بیابان لوت در منطقه ای به وسعت 140 کیلومتر در 70 کیلومتر یعنی معادل 11 هزار کیلومتر مربع واقع شده است.

ایزدی هدف از این پیمایش تحقیقاتی را بررسی وضعیت چرخه اکولوژیک و ساختار ریخت زمین شناسی آنها عنوان کرد: بر اساس مطالعات قبلی که البته ثبت نشده اند به نظر می رسد بلندترین کلوتهای دنیا در بیابان لوت واقع شده  که در این پیمایش به همراه تیم کارشناسان و متخصصان مرکز تحقیقات بین المللی بیابان دانشگاه تهران و سازمان زمین شناسی و مستند سازان برجسته قصد داریم این رکورد را ثبت کنیم .

مدیر کانون سبز فارس تصریح کرد: پیش از این کلوتی در صحرای نامیب به ارتفاع 80 متر به عنوان بلندترین کلوت دنیا ثبت شده  که امیدواریم در این پیمایش کلوتی با ارتفاع 130 متر که پیش از این در شرق منطقه کلوتها در بیابان لوت دیده شده  و به سبب شباهت ظاهری آن به نوعی نبات در زبان محلی کرمانی پیشنهاد نامگذاری آن با عنوان کلومپه نباتی شده به عنوان بلندترین کلوت جهان ثبت شود.

وی با بیان اینکه کلوتها  شاخص نواحی گرم و بسیار خشک دنیا هستند افزود: این سازه ها در اثر فرسایش آبی و بادی طی چندین سال در بیابان لوت ایجاد شده اند.

ایزدی یادآور شد: در این منطقه  کلوتهای بسیاری با ارتفاع حدود 100 متر در کنار خندق ها و تنگه هایی با عمق 100 متر وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با تیم متخصص و ابزارهای مدرن و به روزی که در این پیمایش 10 روزه در اختیار دارین آنها را شناسایی و ثبت کنیم .

به گفته وی، این سفر تحقیقاتی به مناسبت یادمان محقق فقید بیابان نورد ایرانی بابک دبستانی که از حدود 10 سال پیش تلاش های بسیاری برای شناسایی کویر لوت انجام داده است برگزار می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید