پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری خراسان جنوبی؛ گنجینه ای ناشناخته از پناهگاههای حیات وحش

گردشگری

خراسان جنوبی؛ گنجینه ای ناشناخته از پناهگاههای حیات وحش

به نقل از خبر گزاری مهرنیوز:
خراسان جنوبی گنجینه ای ناشناخته از ظرفیت ها در زمینه پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده است که نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Gucci x The North Face Release Information - FitforhealthShops - crampon adidas sans lacet pas cher black and blue

به گزارش خبرنگار مهر، تنوع جانوری مناسب، وفور حیات وحش و تنوع زیستی خراسان جنوبی این منطقه را به مکانی پرجاذبه اما ناشناخته تبدیل کرده است.

در حال حاضر چهار منطقه حفاظت شده در مناطق آرک و گرنگ به وسعت 30 هزار هکتار، منطقه شاسکوه به وسعت 70 هزار و 300 هکتار، منطقه درمیان به وسعت 79 هزار 311 هکتار و منطقه مظفری به وسعت 92 هزار و 808 هکتار در خراسان جنوبی شناسایی و ثبت شده اند.

از دیگر ویژگیهای حائز اهمیت خراسان جنوبی می توان به وجود تالابهای منحصر به فرد اشاره کرد که هم اکنون دو منطقه دشت اسفدن به وسعت 41 هزار و 242 هکتار و منطقه تالاب کجی نمکزار نهبندان به وسعت 22 هزار و 765 هکتار برای حفظ گونه های جانوری به عنوان مناطق شکار ممنوع این استان به ثبت رسیده اند.

از دیگر سو، وجود اقلیمهای آب و هوایی متمایز در سطح خراسان جنوبی این منطقه را به استانی چهارفصل تبدیل کرده است که انواع گونه های گیاهی گرمسیری و سردسیری را در خود جای داده و تاکنون 700 گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است.

زیست تنها پرنده آندمیک کشور در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر، از زیست تنها پرنده آندمیک کشور در این استان خبر داد و گفت: این پرنده که زاغ بور نام دارد و زیستگاه آن در دنیا تنها منحصر به ایران است، در منطقه نهبندان خراسان جنوبی زیست می کند.

حمید صالحی به دریافت گزارش هایی از وجود یوزپلنگ در برخی نقاط استان اشاره کرد و بیان داشت: اطمینان قطعی در مورد انقراض نسل این حیوان وجود ندارد، که در این راستا اکیپ هایی برای اثبات حضور یوزپلنگ با همکاری بومیان محلی تجهیز شده است.

هفت گونه جانوری خراسان جنوبی در معرض انقراض

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه از مجموع گونه های جانوری شناسایی شده در تنوع زیستی استان، هفت گونه در معرض انقراض هستند، عنوان کرد: عقاب طلایی، هوبره، بالابان، شاهین، بحری، پلنگ و گور ایرانی از جمله این گونه ها است.

وی احداث سایت پرورش، تکثیر و احیاء این جانوران نظیر آهو، جبیر و گور ایرانی و حفاظت از زیستگاه های آنها را از جمله اقدامات این سازمان در جهت حفظ گونه های در معرض انقراض عنوان کرد.

صالحی با بیان اینکه آهو از گونه های در حال انقراض بود که در چند سال اخیر، با اقدامات انجام شده به صورت آزاد در نوار مرزی کشور و در زیستگاه های آهو رهاسازی شده است، افزود: هنوز تعدادی آهو در منطقه ای از بشرویه زندگی می کنند، که جهت جلوگیری از انقراض این حیوان در منطقه حفاظت شده شاسکوه طرح پرورش و تکثیر آهوی قاین احیا و بهره برداری شده است.

16 گونه جانوری در استان تحت حفاظت محیط زیست

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 16 گونه جانوری استان تحت حمایت و حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هستند، اظهار داشت: سارگپه پابلند، سارگپه معمولی، کرکس، دلیجه، شاه بوف، مرغ حق جنوبی، جغد کوچک، کاراکال، گربه وحشی، گربه پالاس، روباه شنی، آهو، جبیر، قوچ و میش، کل و بز از جمله این گونه ها است.

صالحی با اشاره به اینکه پستانداران ایران بالغ بر 194 گونه هستند که در 10 راسته جای دارند، تصریح کرد: در حال حاضر پستانداران خراسان جنوبی بالغ بر 40 گونه و در هفت راسته جای دارند.

به گفته وی بالغ بر 517 گونه پرنده در ایران و بالغ بر 150 گونه به صورت مهاجر و ساکن در خراسان جنوبی وجود دارند.

وی همچنین از شناسایی تعداد 700 گونه گیاهی شناسایی شده در این استان خبر داد و گفت: تعداد گونه های جانوری شناسایی شده در استان نامشخص است.

صالحی مهم ترین راه های جلوگیری از نابودی حیات وحش را برخورد با شکارچیان متخلف، کنترل و مدیریت حیات وحش، جلوگیری از شکار بی رویه حیات وحش و.. برشمرد.

وی تعداد پاسگاه های محیط بانی سطح استان را 9 پایگاه اعلام کرد و  افزود: علاوه بر افزایش تعداد پایگاه های محیط بانی از آنجا که پاسگاه ها نیاز به پست سازمانی مصوب دارند بایستی تسهیلات لازم برای استخدام نیرو و جذب محیط بان فراهم شود.

کمبود محیط بان برای حفاظت از مناطق حفاظت شده

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد محیط بانان استان نسبت به وسعت حفاظتی فاصله زیادی با استاندارد دارد، یادآور شد: به طور متوسط باید به ازای هر سه هزار هکتار یک محیط بان وجود داشته باشد و این درحالی است که در استان چندین برابر این وسعت به هر محیط بان سپرده شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید