انسان خوب در شاهنامه
- توضیحات
- دسته: شاهنامه
- منتشر شده در 26 آذر 1391
- بازدید: 14955
انسان خوب در شاهنامه چگونه کسی است؟ انسانی است که به زحمت میشود گفت که با امروز مناسبت دارد. کما آنکه حتی در آن زمانها هم کسانی که در شاهنامه به خوبی شناخته شدهاند، جای محکمی در زندگی نیافتهاند. تقزیبا همه آن ها خیلی زود مردهاند و آن تعداد کسانی هم که زندگی کردهاند زندگی آنها با کشمکش و رنج همراه بوده است.
یادی از شادروان ابوالحسن خان اقبال آذر
- توضیحات
- دسته: تاريخ معاصر
- منتشر شده در 31 خرداد 1390
- بازدید: 7788
ابوالحسن خان اقبال آذر، خوانندهٔ نامدار سدهٔ بیستم آذربایجان، درزمان خود فخر تبریز بود. او میگفت: خداوند، این صدا را به من الطفات کرده و صدای من تعلق به مردم ایران و به ویژه همشهریان تبریزی دارد.
به گیتی نام ایران جاودان باد / همیشه خاک پاکش در امان باد
- توضیحات
- دسته: تاريخ معاصر
- منتشر شده در 19 آذر 1391
- نوشته شده توسط مجتبی عالیخانی
- بازدید: 7463
دو سرودۀ زیر از زنده یاد رسام ارژنگی درباره تحولات آذربایجان است. شعر نخست در تاریخ 22 آذر ماه 1324، درست یک روز پس از اشغال آذربایجان عزیز سروده شده است و چه زیبا استاد ارژنگی، امیدوارانه بازگشت آذربایجان را به مام میهن، ایران، نوید می دهد. سرودۀ دوم در تاریخ 16 دی ماه 1325، هنگامی که آذربایجان با تلاش بی دریغ فرزندان ایران زمین از چنگال اهریمن رهایی یافته، سروده شده است.
21 آذر ماه سالروز نجات آذربایجان
- توضیحات
- دسته: تاريخ معاصر
- منتشر شده در 19 آذر 1391
- بازدید: 19943
۲۱ آذر ماه ۱۳۲۵ روز نجات آذربایجان، روزی بود که یگانهای ارتش ایران در میان شور و هیجان و فریادهای شادی مردم وارد تبریز و رضاییه شد و استانهای شمالی ایران را از چنگ استالین و مزدورانش بیرون آورد. ۲۱ آذر روز عید ملی اعلام شد و از سال ۱۳۲۵ همه ساله در آن روز به یاد نجات آذربایجان و اعاده حق حاکمیت ایران بر آن خطه جشن گرفته شد. نه تنها ایرانیان باید پیوسته به یاد این روز باشند بلکه تمام ملل آزاده جهان نیز بایستی این واقعه تاریخی را به خاطر سپرده و فراموش ننمایند.
منافع ملی
- توضیحات
- دسته: ايران پژوهي
- منتشر شده در 12 آذر 1391
- بازدید: 6316
منافع ملی عبارت است از ارزشهای یک ملت یا به گفته بهتر جهان بینی یک ملت است که آن ملت در راه تحقق آنها، میکوشد. منافع ملی برخاسته از جهانبینی ملت میباشد. جهانبینی عبارت است از دیدگاهی که یک ملت بر پدیدههای جهان هستی مینگرد. در نتیجه جهانبینی عبارت است از یک دستگاه فلسفی کامل که ملت وسیلهٔ آن، پدیدههای جهان هستی را میسنجد و ارزش گذاری میکند.
چرا چنین شدیم؟ - دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن
- توضیحات
- دسته: ايران پژوهي
- منتشر شده در 05 آذر 1391
- بازدید: 7766
اشاره: کمتر کسی را میتوان یافت که همچون استاد ندوشن به موضوع ایران پرداخته باشد، آن هم از وجوه متعدد و ابعاد مختلف. آنچه در پی میآید، بخشی از مقاله «نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند» است که در کتاب «گفتن نتوانیم، نگفتن نتوانیم» به چاپ رسیده است، این نوشتار واکنشی است در برابر مقالهای که به نقد برخی خصایل ایرانی پرداخته و استاد در پاسخ، با مدد از شواهد تاریخی و جغرافیایی و فرهنگی پاسخ دادهاند.
چگونه میتوان ایرانی بود؟
- توضیحات
- دسته: ايران پژوهي
- منتشر شده در 30 آبان 1391
- نوشته شده توسط ایرانبوم
- بازدید: 8578
من وقتی در باب گذشتهی ایران تأمل میکنم از این که ایرانیها دنیا را به نام دین یا به نام آزادی به آتش و خون نکشیدهاند، از این که مردم سرزمینهای فتح شده را قتل عام نکردهاند و دشمنان خود را گروه گروه به اسارت نبردهاند، از این که در روزگار قدیم یونانیهای مطرود را پناه دادهاند؛ ارامنه را در داخل خانهی خویش پذیرفتهاند؛ جهودان و پیغمبرانشان را از اسارت بابل نجات دادهاند؛ ازین که در قرنهای گذشته جنگ صلیبی بر ضد دنیا راه نینداختهاند و محکمهی تفتیش عقاید درست نکردهاند؛ ازین که ماجرای سن بارتلمی نداشتهاند و با گیوتین سرهای مخالفان را درو نکردهاند؛ ازین که جنگ گلادیاتورها و بازیهای خونین با گاو خشمآگین را وسیلهی تفریح نشمردهاند؛ ازین که سرخپوستها را ریشهکن نکردهاند و بوئرها را به نابودی نکشانیدهاند؛ ازین که برای آزار مخالفان ماشینهای شیطانی شکنجه اختراع نکردهاند و اگر هم بعضی عقوبتهای هولناک در بین مجازاتهای عهد ساسانیان بوده است آن را همواره به چشم یک پدیدهی اهریمنی نگریستهاند و ازین که روی هم رفته ایرانیها به اندازهی سایر اقوام کهنسال دنیا نقطهی ضعف اخلاقی نشان ندادهاند احساس آرامش و غرور میکنم و در این احول اگر پرسش سمج و تأملانگیز منتسکیو و پاریسیهای کنجکاوش یقهام را بگیرد و باز از من بپرسد «چگونه میتوان ایرانی بود؟» پاسخ روشنی برای آن آماده دارم.
خصیصۀ شاهکارها
- توضیحات
- دسته: ادبيات
- منتشر شده در 24 آبان 1391
- بازدید: 6553
در تشخیص شاهکار آنچه برای ما مهم است، نتیجۀ کار است نه چگونگی ایجاد آن، و نه حتی نوع بیان، بعضی از آثار بزرگ در زمان بسیار کوتاهی پدید آمدهاند برخی دیگر برعکس محصول سالها تأمل و تدقیقند، ولی آنها هم که در مدت کوتاهی ساخته شدهاند، طبع زاینده، از مدتها پیش باروری قبلی برای آوردن آنها پیدا کرده بوده است. یعنی ذخائر و مواد لازم را در خود گرد آورده بوده، منتهی عمل ترکیب و ایجاد طی مدت کوتاهی صورت گرفته، چه این اعتقاد برای من هست که هیچ اثر بزرگی را بدون زحمت و تأمل و رنج باروری نمیتوان به وجود آورد. اصل، یکی است، تنها تفاوت در مرحله است: باروریِ پیش از زایش، یا باروریِ حین زایش. در هر حال، به قول مولانا: مهلتی بایست تا خون شیر شد...
جداسازی گرجستان از ایران
- توضیحات
- دسته: تاريخ تجزيه
- منتشر شده در 13 آبان 1391
- بازدید: 10233
درست با تاجگذاری فتحعلی شاه، آراکلیخان حاکم گرجستان که دل و جان به روسها سپرده و دم از جداسری میزد, درگذشت و پسرش به نام گرگینخان (گئورگی)، به جای او نشست. گرگینخان برخلاف پدر، خود را مانند اسلافش شهروند دولت ایران میدانست. از اینرو، حاضر نشد که از تزار روسیه پیروی کند.
به انگیزه سالروز تجاوز نظامی عراق به ایران - برای آنهایی که نمیدانند چرا صدام به ایران حمله کرد...
- توضیحات
- دسته: تاريخ معاصر
- منتشر شده در 13 آبان 1391
- بازدید: 6083
حکومت عراق با به راه انداختن دو سازمان کانون فرهنگی خلق عرب و سازمان سیاسی خلق عرب کوشید تا با آشفتهتر کردن فضای عمومی خوزستان و بهویژه خرمشهر و آبادان، برای برنامههای تجاوزکارانه خود بستر مناسبی فراهم آورد. که سخن در اینباره و ناکامماندن دو سازمان مزبور نیاز به بررسی جداگانه دارد.