شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ جلد یازدهم فهرستواره کتابهای فارسی منتشر شد

کتاب‌

جلد یازدهم فهرستواره کتابهای فارسی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی یازدهمین مجلد از فهرستواره کتابهای فارس (منظومه‌هاـ بخش دوم) به کوشش احمد منزوی در 815 صفحه منتشر شد.

shock drop air force 1 full uv reactive | efootwear.eu • Shoes for: men, women and kids • Hanbags and accessories , Giftofvision

در پیشگفتار کتاب آمده است:
یکی از طرحهایی که مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی از ابتدای کار، در زمرۀ برنامه‌های خود داشت، تدوین فهرستی تحقیقی دربرگیرندۀ کتابهای سراسر جهان اسلام، از آغاز دعوت اسلامی تا پایان قرن 13 ق، بود. اجرای این طرح سالها پیش شروع شد و هزاران برگه نیز فراهم آمد تا اینکه در زمستان 1369 خ، استاد احمد منزوی طرح کتاب‌نامه‌ای دربرگیرندۀ همۀ آثار مکتوب فارسی، شامل کتابها، رساله‌ها و نامه‌ها ـ از کهن‌ترین آثار تا پایان چاپ سنگ ـ را به این مرکز ارائه کردند که برحسب موضوع، و هر موضوعی به ترتیب الفبایی نام اثر تنظیم شود.
این کار را ایشان از 1361 خ، در پاکستان در «مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان» آغاز کرده بودند، ولی به علت رنجوری و تنگی محیط تحقیق، امکان ادامۀ کار را در پاکستان و هند نداشتند؛ از این رو، چون می‌خواستند از امکانات مالی و فنی و علمی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی بهره گیرند، اجرای طرح خود را به این مرکز پیشنهاد کردند. این مرکز پس از بررسیهای لازم چون طرح ایشان را در راستای برنامۀ تدوین فهرست موردنظر خود دید، آن را به عنوان بخشی از کل طرح پذیرفت.
برگه‌هایی که در اسلام‌آباد پاکستان فراهم شده بود، به تهران منتقل گردید و در اختیار ایشان قرار گرفت تا به همراهی گروهی از پژوهشگران جوان این مرکز ـ که نام برخی از آنان در پیشگفتار استاد بر مجلّد یکم و این مجلّد فهرستواره آمده است ـ طرح خود را دنبال کنند.
استاد منزوی از پایان زمستان 1369 خ، در این مرکز به کار خود پرداخته و مجلّدهایی از آن به شرح زیر تألیف و به چاپ رسانده است:
جلد یکم، شامل بخشهای سفرنامه، جغرافیا، داستانها، تاریخ جهان. سال 1374 خ.
جلد دوم، دربرگیرنده بخشهای تاریخ ایران، تاریخ شبه قاره هند. سال 1375 خ.
جلد سوم، بخشهای تاریخ پیامبران و امامان، زندگینامۀ سرایندگان، زندگینامه پیران و بزرگان سال1376خ.
جلد چهارم، دربرگیرندۀ بخشهای ریاضی، دفترداری، ستاره‌شناسی و اختربینی. سال 1378 خ.
جلد پنجم، دربرگیرندۀ بخشهای دانشهای تجربی از طبیعی، پزشکی، داروسازی و کیمیا. 1379خ.
(این جلدها، در سلسله انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی انتشار یافته است).
جلد ششم، دربرگیرندۀ بخش‌های دانشهای فلسفه ـ حکمت و فلسفۀ عملی، 1381خ ( از این مجلّد ببعد، به وسیلۀ کتابخانۀ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد).
جلد هفتم و هشتم، دربرگیرندۀ بخش عرفان، 1382خ.
جلد نهم، دربرگیرندۀ بخش کلام و عقاید، 1383 خ.
جلد دهم، دربرگیرندۀ بخش اول منظومه‌ها.
جلد یازدهم، در برگیرندۀ بخش دوّم منظومه‌ها.
فهرستوارۀ کتابهای فارسی که دربرگیرندۀ بیش از 800 هزار برگه از همه موضوعها ـ مستخرج از 500 عنوان کتاب در 1050 مجلّد فهرست و کتابنامه فراهم آمده است ـ پیش‌بینی می‌شود دست کم در 25 مجلّد منتشر شود.
مایۀ خرسندی است که مجلّد یازدهم فهرستوارۀ کتابهای فارسی در آستانۀ هشتاد و نهمین سال عمر پُربار استاد احمد منزوی و با همّت و تلاش همکاران صدیق ایشان: فاطمه داودآبادی؛ محسن سلیمانی؛ علی بهرامیان؛ علی‌اکبر وطن‌پرست و نیکتا عباس‌زاده و با حروف‌نگاری و صفحه‌آرایی بهاره بادافراس انتشار می‌یابد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید