جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ یادنامه حافظ شناس بزرگ دکترمنوچهرمرتضوی درتبریز تدوین شد

کتاب‌

یادنامه حافظ شناس بزرگ دکترمنوچهرمرتضوی درتبریز تدوین شد

یادنامه حافظ شناس بزرگ وچهره برجسته فرهنگ وادب ایران،دکترمنوچهر مرتضوی درتبریز تدوین شد.
محمدطاهری خسروشاهی در گفت‌وگو با خبرنگارایبنا اظهارداشت:استاد منوچهر مرتضوی از مفاخر ادبی کشور و از افتخارات خطه آذربایجان به ویژه در عرصه شناخت فرهنگ ایران و اسلام و زبان و ادبیات فارسی است. آثار وی با وجود این‌که سال‌ها از زمان انتشار آنها می‌گذرد هنوز هم از کتاب‌های مرجع و مورد بحث در زمینه خود است. به ویژه کتاب «مکتب حافظ» که راهی برای شناخت نظام پیچیده ذهن و زبان حافظ است.
وی بااشاره به ضرورت تدوین  یادنامه ای برای استاد گفت:تدوین یادنامه‌ای برای استاد مرتضوی، از سال‌های دور و دراز آرزوی محققان برجسته و علاقه‌مندان فرهنگ و ادب ایران زمین بود. متاسفانه استاد در زمان حیات، علی‌رغم درخواست بزرگان فرهنگ و ادب کشور برای تدوین یادنامه راضی نمی شدند.
طاهری خسروشاهی افزود: درپی درگذشت استاد در تیرماه 1389، رییس دانشگاه تبریز دکتر سید محمد تقی علوی، در طی یک جلسه به ضرورت تکریم و بزرگداشت دکتر مرتضوی به عنوان چهره برجسته فرهنگ و ادب ایران و اسلام تأکید کردند و اینجانب را مأمور انجام این کار کردند تا یادنامه‌ای برای استاد منتشر کنیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه چنانچه انتظار می‌رفت، با ارسال فراخوان‌های اختصاصی به چهره‌های ادبی کشور، دوستان و ارادتمندان ایشان از سراسر ایران و جهان به دعوت‌نامه‌ رئیس دانشگاه تبریز پاسخ دادند و با ارسال مقالات و خاطرات خود،موجبات نشر این یادنامه را فراهم آوردند.
طاهری خسروشاهی بابیان اینکه تدوین وانتشاریادنامه دکترمرتضوی یک رویدادمهم فرهنگی درکشوراست گفت: این یادنامه از یک مقدمه و پنج بخش تشکیل شده، مقدمه در برگیرنده یادداشتی از دکتر علوی رئیس دانشگاه تبریزویادداشتی ازاینجانب و نیزشامل: روزشمار زندگی و فهرست تألیفات و آثار استاد است.
بخش نخست با عنوان «اخوانیات» شامل خاطراتی از دوستان و شاگردان استاد است که از زوایای مختلف، حیات علمی و اجتماعی ایشان را بررسی کرده‌اند. از جمله مطالب این بخش می‌توان به بیان خاطرات از جلیل تجلیل، بهاءالدین خرمشاهی،اصغردادبه، توفیق سبحانی، امین پاشا اجلالی، اسماعیل رفیعیان و دیگر بزرگان نام برد.
وی ادامه داد: بخش دوم: شامل هفت قطعه شعراست که شاعران معاصر کشور در تعظیم و بزرگداشت و مرثیه درگذشت دکتر مرتضوی سروده‌اند: نظیر  مفتون امینی، جمشید علیزاده و... بخش سوم چنانچه شیوه مرسوم یادنامه‌هاست دربرگیرنده مقالاتی در یکی از موضوعات وسیع ادبی است وتوسط چهره‌های برجسته فرهنگ و ادب معاصر همانندمهدی محقق، غلامعلی حداد عادل، ژاله آموزگار،محمدرضا نصیری،محمدعلی موحد، محمود امید سالار، رشید عیوضی، حسن انوری و...نگاشته شده است.
 بخش چهارم، متن سخنرانی مرحوم بدیع‌الزمان فروزان‌فر تحت عنوان وظیفه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریزاست که در سال 1327 انجام شده و بخش پایانی در برگیرنده اسناد مهمی از پرونده‌ پرسنلی استاد مرتضوی است. این اسناد که برای اولین بار منتشر می‌شوند از حیث تاریخی و ادبی حائز اهمیت فراوانی هستند. در همین بخش تصاویر منتشر نشده‌ از استاد هم وجود دارد.
این پژوهشگر افزود: کار صفحه‌آرایی و حروفچینی کتاب درتبریزوالبته تحت نظارت فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام شده است. برای اولین بار در کتاب‌های یادنامه، فهرست اعلام برای کتاب تنظیم شده تا جنبه تحقیقی و پژوهشی اثرحفظ شود.
طاهری خسروشاهی در پایان گفت: کتاب زیرچاپ است وشامل حدود 900 صفحه با بیش از 70 مقاله می باشد واز سوی انتشارات ستوده تبریزبرای نمایشگاه کتاب تهران منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1390-12-21 15:16
سلام،
من از شاگردان این استاد فرزانه بودم.انسان والائی بودند . یادشان گرامی و روحشان شاد باد.
بهتاش
هلند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید