جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ موسوعه 20 جلدی شیخ بهایی منتشر می‌شود

کتاب‌

موسوعه 20 جلدی شیخ بهایی منتشر می‌شود

مدیر پروژه موسوعه شیخ بهایی از انتشار مجموعه 20 جلدی به مناسبت چهارصدمین سال درگذشت این اندیشمند خبر داد و گفت: این اثر تا اواسط سال آینده برای ارایه در کنگره شیخ بهایی تولید و آماده چاپ می‌شود.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

 

محسن صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که این طرح از سوی دفتر تبلیغات اسلامی به اجرا درمی‌آید، اظهار کرد: در این پروژه که سه سال از آغاز آن می‌گذرد، بر اساس نسخه‌های خطی بر جای مانده از شیخ بهایی، مجموعه تالیفات او که حدود 300 اثر تخمین زده می‌شود، تهیه و در دوره واحدی منتشر خواهند شد.

این عضو هیات مدیره انجمن فهرست‌نگاران نسخ خطی متذکر شد: شیخ بهایی از علمای ذوفنون شیعه است که تنوع و موجزنویسی از جمله ویژگی‌های بارز آثار او به شمار می‌آیند و همین امر موجب شده است بسیاری از تالیفات وی در شمار کتاب‌های درسی درآیند. از این میان می‌توان «صمدیه» در علم نحو(دستور زبان عربی) و «زبدةالاصول» در علم اصول فقه را عنوان کرد.

مدیر پروژه موسوعه شیخ بهایی با اشاره به این که شیخ بهایی سال 1030 هجری قمری دار فانی را وداع گفت، بیان کرد: در تکمیل این پروژه عظیم علاوه بر عده فراوانی از محققان تصحیح متون و نسخ خطی، متخصصان ریاضیات و نجوم قدیم نیز همکاری دارند.

صادقی با اشاره به این که برخی از آثار این موسوعه پیش از این به صورت پراکنده یا به صورت نسخه‌هایی که ایرادهایی در آنها دیده می‌شد، منتشر شده‌اند، گفت: در این موسوعه علاوه بر نسخه تصحیح شده آثار قبلی، برخی از تالیفات شیخ بهایی که تعدادی نیز به خط اویند، منتشر خواهند شد.

«بهاءالدین محمدبن‏ حسین عاملی» معروف به شیخ بهایی، دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری بود که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیات و ریاضیات تبحر داشت. حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در زمینه سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده‌اند.

بهاءالدین عاملی در علومی که در آن زمان مرسوم بود، به‌ویژه در اخبار و احادیث، تفسیر، اصول فقه و ریاضیات تالیفات بسیاری داشت که از آن میان می‌توان جامع عباسی، الزبده فی الاصول، اربعین، مثنوی سوانح الحجاز (نان و حلوا) و کشکول را نام برد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید