پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست فردوسی و شاهنامه شاهنامه زبان شاهنامه برخلاف تصور، پیچیده نیست

شاهنامه

زبان شاهنامه برخلاف تصور، پیچیده نیست

برگرفته از ایسنا

عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: زبان شاهنامه برخلاف تصور، پیچیده نیست و شاهنامه یکی از متن‌های خیلی ساده ماست.


دکتر منوچهر تشکری به مناسبت 25 اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، بیان کرد: در واقع، یکی از زبان‌های سهل و ممتنعی که از آن نام می‌برند، شاهنامه است. بخش‌های مشکل شاهنامه به دلیل واژگان و نحو دستوری است که آن زمان حاکم بود؛ به عبارتی، تفاوت بین واژگان و شکل بیانی است که در هزار سال پیش نسبت به امروز وجود داشت و این را می‌توان به راحتی با شرح و تحلیل‌ها و نقدها و توضیحاتی حل، و با این کار، شکاف بین شاهنامه با روزگار امروز و مردم امروز را پر کرد.

 


او در ادامه عنوان کرد: تاکنون کارهای تحقیقی بسیاری در زمینه شاهنامه انجام گرفته است. در حدود پنج‌هزار مقاله و بیش از سه‌هزار عنوان کتاب درباره شاهنامه فردوسی نوشته شده‌ که نسبت به دیگر شاعران، اگر بیش‌تر نباشد، کم‌تر نیست. اما شاهنامه به خاطر ارزش و اعتبار و جنبه‌های گوناگون و متنوعی که دارد، همچنان مورد تحقیق است و می‌توان کتاب‌های زیادی در این زمینه نوشت و این را دانشجویان ما در مقاطع و دانشگاه‌های مختلف انجام داده‌اند.

 


تشکری اظهار کرد: در خصوص این‌که چه جنبه‌ا‌ی از شعر فردوسی نیازمند تحقیق و تفحص بیش‌تر است، باید نظارت کاملی بر تمام مقالات و کتاب‌ها کرد و بعد به اظهار نظر پرداخت؛ ولی من اعتقاد دارم که در جنبه‌های مربوط به دوران تاریخ تمدن در شاهنامه کم‌تر کار شده است؛ یعنی به آن‌چه که در تاریخ تمدن ویل دورانت وجود دارد و به نوعی در شاهنامه منعکس شده، کم‌تر پرداخته شده است.

 


این استاد دانشگاه تأکید کرد: باید فضای شاهنامه‌خوانی را در بین مردم به وجود آورد. بهترین کار را می‌توان در رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها انجام داد. بیان تأثیرات شاهنامه در زنده نگه داشتن زبان فارسی و هویت ملی ما و نیز بیان ارزش‌های شاهنامه و جنبه‌های مذهبی فردوسی و شیعه بودن ایشان می‌تواند به شاهنامه‌خوانی مردم کمک کند و آنان را به این مسأله که بیش‌تر به شاهنامه روی بیاورند، راغب کند.


او همچنین گفت: این‌که روزی را به بزرگداشت فردوسی یا هر شاعر و عارف بزرگ دیگری اختصاص دهیم، ارزش نهادن به کار بزرگی است که آن‌ها انجام داده‌اند و در حقیقت، ما ایرانی‌ها و فارسی‌زبانان باید بزرگانی مانند فردوسی را پاس بداریم.

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1391-10-24 14:10
با سلام و احترام .از شما عوت میشود در نشستهای شاهنامه خوانی استاد شجاع پور که روزهای سه شنبه هر پانزده روز یکبار در فر هنگسرای ملل در پارک قیطریه برگزار میباشد شرکت فرمایید ./22204453 -22671718
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه