پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری مجموعه غارهای داش کسن

گردشگری

مجموعه غارهای داش کسن

برگرفته از روزنامه اطلاعات

لیلی زمانی

راهی استان زنجان هستیم تا از مجموعه غارهای داش کسن در 10کیلومتری جنوب شرقی سلطانیه در نزدیکی روستای«ویر» دیدن کنیم. در مورد پیشینه غارهای «داش کسن» دو نظر وجود دارد و آن را به دو دوره تاریخی مربوط می دانند.

نخست به دوره ساسانی که محل نیایش بوده؛ ولی آثاری از این دوره در این مجموعه دیده نشده است. دوره دوم که نقش های اژدها، طرح های اسلیمی، برگ مو و پیچک را از خود به یادگار گذاشته است.

براین اساس آن را از دوران فرمانروایی ایلخانان مغول می دانند. معبد یا غارهای صخره‌ای "داش کسن" که به معنای سنگ تراشیده یا بریده سنگ است؛ افزون بر اینکه نشان از رشد و تکامل فن سنگ‌تراشی با ابزار فلزی در گذشته دارد، انتخاب این محل از توجه و آشنایی کامل سازندگان آن با دانش زمین‌شناسی و معدن‌شناسی نشان دارد.

این مجموعه از سه غار نسبتاً عمیق تشکیل شده که در دل کوه کنده شده است. بردیواره های این غارها نقوشی نیز حکاکی شده است.

از جمله این کنده کاری ها، دوتصویر اژدها است که به شـکل قرینه روبروی هم قرار دارند. همچنین محراب های نقــش داری با طــرح های اسلـیمی کنده کاری شده اند.این کنده کاری هابه وسیله هنرمندان چینی صورت گرفته که به فرمان اولجایتو از چین به ایران آمده بودند.

گفته می شود سنگ های سبز به کار گرفته شده در حصار ارگ سلطانیه، از محل تاریخی داش کسن (سنگ بر) بریده شده است.

به همین دلیل این امکان فراهم شد که دخمه سازی در این محل صورت بگیرد.

به همین دلیل کارشناسان براین باورند که محوطه تاریخی «داش کسن»را می توان در ردیف آرامگاه های دوره ایلخانی طبقه بندی کرد.

از سوی دیگر معماری آن که به شکل چلیپائی است و برخی فضاهای این مجموعه پیشینه آن را به سده‌های اول و دوم میلادی می رساند.

همچنین نقش هایی که بر دیوارهای این غارها کنده کاری شده از اوضاع اجتماعی ایران قرن هشتم هجری قمری حکایت دارد. از طرف دیگر نقش های کندکاری شده و طرح های گیاهی که بردیوارهای غار دیده می شود نشانه ای از هنر ایران و چین است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید