پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری غار علیصدر،سفری رویایی به اعماق زمین - علیصدر بی نظیر ترین غار آبی جهان

گردشگری

غار علیصدر،سفری رویایی به اعماق زمین - علیصدر بی نظیر ترین غار آبی جهان

خبرگزاری مهر: در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ و 75 کیلومتری شمال غربی شهر همدان، یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه نادری از غارهای آبی قابل قایقرانی، به نام "غار علیصدر " واقع شده که دارای 1900 متر ارتفاع از سطح دریاست.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | DH1301 , nike mens woven bonded pants sets made , nike mens woven bonded pants sets made G NRG 'Leopard' , 800 - FitforhealthShops

به گزارش خبرنگار مهر، غار علیصدر از بسیاری جهات، علی الخصوص به علت وجود گذرگاه های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتاسر غار گسترده شده اند، یکی از زیباترین جلوه های طبیعی ایران و جهان و پدیده ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودی از غارهای جهان، مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا، چنین زیبائیهای خیره کننده ای وجود دارد.

غار علیصدر از کم‌نظیرترین غارهای آبی جهان است

غار علیصدر از کم‌نظیرترین، بزرگترین و در عین حال زیباترین غارهای آبی جهان سال 1342 توسط گروهی از کوهنوردان همدانی کشف شد.

این غارکه در مجاورت روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودر آهنگ به فاصله 75 کیلومتری از شهر همدان قرار دارد از سال 1354 با شناسایی مسیرها و ایجاد امکانات لازم و فراهم شدن مقدمات دیدار محققان و علاقه مندان از این پدیده نادر و تکمیل امکانات و تأسیسات جنبی، در زمره یکی از پرجاذبه ترین کانونهای گردشگری در کشور قرار گرفت.

این غار شگفت انگیز به دلیل فقدان نور طبیعی، فاقد حیات جانوری است

این غار شگفت انگیز به دلیل فقدان نور طبیعی، فاقد حیات جانوری است و عمق آن در مناطق مختلف از نیم متر تا چهارده متر متغیر است. همچنین ارتفاع غار علیصدر در برخی از تالارها به بیش از شانزده متر می رسد.

وجود استلاکتیتها و استلاگمیتها با طرح ها و رنگهای بدیع و استثنایی در جای جای این غار صحنه های بی نظیر و جلوه هایی از قدرت لایزال الهی را به تصویر کشیده است.

دریاچه زیرزمینی غار علیصدر دارای آبی زلال، بی رنگ و بی بو است به گونه ای که در نور کم یک چراغ قوه دستی می توان عمق چند متری آب و کف غار را که پر از سنگهای زیبا و مرمرین است تماشا کرد.

غار علیصدر دارای راهروها و تالارهای متعددی به صورت کوچه ها و شاخه هایی است که برخی بن بست است و بسیاری دیگر نیز به هم مرتبط هستند.

سقف، دیوارها و کف دریاچه غار نیز پوشیده از سنگهای بسیار زیبای بلورین است.

در بازدید از غار مسافران،سفری رؤیایی را به اعماق زمین تجربه می کنند

دیدار از غار در یک ساعت در دو مرحله قایقرانی و پیاده روی در معبرهای آماده شده در داخل غار انجام می شود و بینندگان در لحظاتی سرشار از سکوت توأم با احساس ترسی ناخودآگاه و دلچسب در جادوی رنگها و نورپردازیهای دالانهای بی انتها و خوشه های حجیم استالاکتیت و استالاگمیتهای بلورین سفری رؤیایی را به اعماق زمین تجربه می کنند.

با توجه به ثبات دمای داخل غار در تمام ایام سال روی چهارده درجه سانتیگراد، دیدارکنندگان تابستانی در غار احساس سرما و دیدارکنندگان زمستانی احساس محیطی گرم دارند هر چند آب دریاچه به دلیل وجود چشمه سارهای زیرزمینی همواره سرد و نشاط آور است.

انتهای غار علیصدر نیز به صورت کشف نشده باقی است. اما در طی 28 سال گذشته در دوره های مختلف اکتشافی تاکنون یازده کیلومتر از مسیرهای قابل تردد این غار کشف و شناسایی شده است.

نکته قابل توجه این است که طول کوهی که غار علیصدر در زیر آن قرار دارد، با توجه به ارتفاع کم آن و پستی مناطق اطراف، به زحمت به یک و نیم کیلومتر می رسد و این یعنی معجزه خلقت. یعنی کیلومترها غار بی انتها در زیر یک بلندی کوچک در دشت علیصدر.

غار علیصدر پناهگاه انسان های اولیه بوده است

زمین شناسان قدمت سنگهای این کوه را به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک نسبت می دهند و شواهد به دست آمده از درون غار حاکی از آن است که این غار پناهگاه انسان های اولیه بوده است.

به اعتقاد گروه های متعدد علمی که همه ساله از اروپا، آمریکا و شرق آسیا برای مطالعات زمین شناسی به این غار می آیند، علیصدر بی نظیرترین، شگفت انگیزترین و بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان است.

غار علیصدر از بسیاری جهات به ویژه به علت وجود گذرگاه های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتا سر غار گسترده شده اند یک از زیبا ترین جلوهای طبیعی ایران وجهان و پدیده ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودی از غارهای جهان مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا چنین زیبائی های خیره کننده ای وجود دارد.

آب غار در قسمتهای مختلف آن از صفر تا 14 متر در نوسان است

آب غار در قسمتهای مختلف آن از صفر تا 14 متر در نوسان است. آب دریاچه غار از چشمه های زیر زمینی ریزش مداوم آب از دیوار و سقف غار تامین می شود که منشا آنها به طور کلی از محل ریزشهای جوی است و هوای داخل غار سبک بوده وحالت سکون مطلق دارد به طوری که چنانچه شمعی در آنجا روشن کنند هیچ گونه حرکتی در شعله شمع دیده نمی شود.

در حال حاضر پس از طی مسیر قابل قایقرانی غار نوردی پیاده در قسمت خشکی غار آغاز می شود و گردشگران پس از طی مسافتی نسبتا طولانی مجددا با قایق ادامه مسیر می دهند.

تا کنون 14 کیلومتراز معابر غار کشف شده و چهار کیلومتر از معابر که با پرژکتور نور پردازی شده اند مورد بازدید قرار می گیرند .

تاسیسات رفاهی و تفریحی در مجموعه غار علیصدر در نظر گرفته شده است

تاسیسات رفاهی و تفریحی جنبی در مجموعه سیاحتی غار علیصدر که برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده شامل یک باب مهمانسرا، 10 دستگاه ویلای چوبی یک و دو خوابه، سوئیت های اقامتی، چادرهای صحرائی، رستوران، بازارچه خرید مواد خوراکی و صنایع دستی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، توقفگاه اتومبیل،وسایل بازی کودکان، فضای سبز و امکان کوهنوردی است.

در مجموع، بازدید از محوطه وسیع قندیل ها، قندیل بزرگ، جزایر سوم و چهارم، قایقرانی، غار نوردی و گذراز پیچ و خم گذرگاه های آبی و دالانهایی با سقف بلوین به بیننده می باوراند که این اثر، حقیقتاً یکی از شاهکارهای جهان آفرینش است و هیچ وصفی توان توصیف این همه شکوه و زیبایی را ندارد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید