شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری سیاحتگاههای معنوی خراسان رضوی بر آیینه دلها رنگ خاطره می‌زند

گردشگری

سیاحتگاههای معنوی خراسان رضوی بر آیینه دلها رنگ خاطره می‌زند

خراسان رضوی از دیر باز مهد علم، دانش، هنر و از همه مهمتر کانون دین و معرفت بوده و هست به گونه ای که سالانه میلیونها نفر از این اماکن بازدید می‌کنند.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Dialadogwash - Women's shoes - Footwear NIKE - nike air jordans vi 6 mens silver rings black gold - Sneakers - Low shoes , Nike Air Max Bolt CU4152 001 Black/White/Black

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه هر بهار، مشهد مقدس به لحاظ همجواری با بارگاه ملکوتی آستان قدس، میلیونها عاشق و دلداده را به کانون مهر خویش فرا می خواند و دگرگونی ماه و سال را با انوار امام هشتم به قلبها هدیه می سازد.

این روزها کم نیستند عاشقانی که به قصد قربت پا در رکاب سفر به این سرزمین اساطیری گذارده، یا درآستانه برنامه ریزی برای ماندگاری نوروزی خود و خانواده در سرزمین خورشید، پایتخت دلها هستند.

هر ایرانی عاشق امام مهربانیها، پس از رسیدن و اسکان به نیت سلام و ارادت به مقدس ترین منزلگاه معنوی سرزمینش بوسه می زند و التماس های دعایی که برکوله بار سفر بسته به آقا تقدیم می کند.

مسافران می کوشند به همراه زیارت، دعا، نیایش و خرید سوغات؛ سفر نامه شان را با دیدن اماکن تفریحی -تاریخی این دیار تمام کنند.

از این رو شناخت نقاط متبرکه و سیاحتی دیگر پایتخت معنوی کشور به سفرشان رنگ تازه ای می بخشد و خاطرات را ماندگارتر می سازد.

خراسان رضوی و مشهد مقدس، آن قدر تفرجگاه و سیاحتکده دارد که هیچ زائر و گردشگری را دست خالی به خانه نفرستد.

آرامگاه خواجه اباصلت

یکی از محققین میراث فرهنگی خراسان رضوی در خصوص خواجه اباصلت می گوید: این بنا در جنوب شرقی مشهد و در

14 کیلومتری این شهر واقع است. بنای اصلی بقعه چهار ضلعی است و از هر سو به وسیله چهار در به بیرون مرتبط می شود. تزیینات کاشی هفت رنگ، دو رواق مستطیلی شکل و آینه کاریهای این بنا زیبا و دیدنی است.

بنای مزبور مدفن خواجه اباصلت هروی خادم ومحرم امام رضاست.

گنبد خشتی

هادی نقی زاده می افزاید: گنبد خشتی در میدان طبرسی و در چهار سوی نوغان واقع شده و مدفن سلطان غیاث الدین محمد بن امر طاهر موسوی است که نسب شریفش با هفده واسطه به حضرت موسی بن جعفر(ع) می رسد.

گنبد این آرامگاه خشتی است و به همین سبب آن را گنبد خشتی می نامند. این بقعه از نظر معماری مشتمل بر دو بخش مهم پیوسته است که شامل فضای زیر گنبد به صورت چهار شاه نشین و هشتی ورودی است.

بنا بر شواهد بنیان اولیه این بنا در دوره تیموری صورت گرفته و در عصر صفوی و قاجار نیز تکمیل و تزیین شده است.

آرامگاه خواجه ربیع

وی در مورد خواجه اظهار می دارد: این بنا در انتهای خیابان خواجه ربیع مشهد در میان باغی بزرگ و باصفا واقع شده و متعلق به دوره صفویه است.

"ربیع بنخیثم"از اصحاب پیامبر بزرگ اسلام (ص) بوده که در آغاز خلافت حضرت علی (ع) ولایت قزوین را عهده دار بوده است. بنای این بقعه به در خواست شیخ بهایی عارف و شاعرنامدار ایرانی و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است.

آستان متبرکه امامزادگان سید یاسر (ع) و سید ناصر(ع)

البته هر زمان از سال و هر موقع از روز و شب که به امتداد دره بند گلستان و در 5 کیلومتری غرب شهر مشهد در ابتدای روستای گلستان سر بزنی خیل عاشقان زیارت این دو عزیز از ایران و کشورهای همسایه در آن جمع و به عبادت و زیارت مشغولند.

محقق دیگر اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی در مورد مکان زیارتی یاسر- ناصرمی گوید: این بنا با نمایی تازه ساز، امروزی و آراسته به کاشی های معرق قرار دارد که آستان مبارکه فرزندان حضرت موسی کاظم (ع) است.

عمده زائران این آستان مقدسه از مسلمانان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند.

آرامگاه خواجه مراد

فرید جواهر زاده می افزاید: خواجه مراد مکانی زیارتی – گردشگری است.

وی بیان می دارد: این بنا در 12 کیلومتری مشهد، در دامنه کوه و در کنار چشمه آبی قرار دارد.

وی تصریح می کند: بنا شامل تعدادی اتاق، گنبد و دو مناره است، در داخل اتاق اصلی آینه کاری های زیبایی چشم نوازی می کند.

بوستانها

پارک ملت از قدیمی ترین بوستان های مشهد در ابتدای بلوار وکیل آباد واقع شده و همیشه میزبان خوبی برای اهالی سفر است.

وسعت72 هکتاری این باغ مصفا بزرگترین و مهمترین بوستان محدوده شهرستان مشهد را رقم زده است.

پارک ملت دارای امکانات بهداشتی، مسجد، شهر بازی، میادین ورزشی، مجتمع فرهنگی – هنری امام رضا، کتابخانه

و استخر شنا است.

پارک پردیس قائم

این پارک در شمال مشهد واقع شده و از جنوب به بلوار صد متری قائم محدود شده است. مساحت آن 163 هزار و 926 متر مربع و علاوه بر گونه های گیاهی بسیار، دارای ساختمان موزه ایرانی، مکان بازی های کامپیوتری، آلاچیق، بوفه و آبنمای موزیکال است.

پارک میرزا کوچک خان

این محدوده تفریحی در حاشیه خیابان دانش شرقی واقع شده و 32 هزارو 325 متر مربع مساحت دارد.

این پارک از امکانات شهربازی، کتابخانه عمومی و میادین ورزش سود می برد.

پارک امت

پارک امت در انتهای30متری طلاب با 30 هزارو 300 متر مربع وسعت قرار گرفته است. این پارک با انواع گونه های گیاهی مزین شده و دارای شهر بازی کوچکی است.

باغ ملی

فرامرز صابر مقدم از نویسندگان و محققینی است که در حوزه گردشگری فعالیت دارد.

وی در خصوص باغ ملی می گوید: این بوستان کوچک در یکی از خیابانهای قدیمی مشهد موسوم به"ارگ" قرار دارد، گویا در گذشته "ارگ شهر"در این مکان بوده و آب قنات رکن آباد نیز از میان همین باغ عبور می کرده است.

وی می افزاید: این بوستان در سال 1345 توسط"حسین ملک" به شهرداری مشهد واگذار شد، در این باغ علاوه بر گلکاری و گیاهان متنوع، مجموعه ای برای بازی کودکان نیز وجود دارد، ضمن آن که محل مناسبی برای مسافرانی است که از بازار مجاورش"جنت"خرید کرده و به قصد استراحت و تنفس هوایی دلنشین ساعتی را برای ماندگاری انتخاب کرده اند.

کوهسنگی

این کارشناس می گوید: مجموعه فرهنگی تفریحی کوهسنگی از مشهورترین و زیبا ترین گردشگاه های مشهد است که درانتهای خیابان شریعتی مشهد قرار دارد، آبی که از قناتهای گناباد به حوض بزرگ کوهسنگی می ریزد و گلکاری ها و درختکاری های کوهسنگی، بر زیباییآن افزوده است.

وکیل آباد

وی تاکید می کند: یکی دیگر از تفریحگاه های قدیمی شهر مشهد منطقه ای است به نام وکیل آباد که در گذشته از املاک حاج حسین ملک بوده است، از مهمترین ویژگیهای این مکان وجود درختان سر به آسمان کشیده چنار و کاج است.

باغ وحش

فرید جواهر زاده درمورد باغ وحش مشهد می نویسد: در جنوب غربی مشهد و هم جوار با پارک جنگلی و کیل آباد، باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوی قرار دارد، این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار،علف خوار، آبزی، خزنده و پرندگان مختلف است.

کوهستان پارک شادی

این پارک در دامنه تپه های شمال و غرب باغ وکیل آباد واقع شده و در حدود 18 هکتار وسعت دارد.

کوهستان پارک شادی دارای امکانات تفریحی، شهربازی، اورژانس، بانک، فوریتهای پلیسی، غرفه های فروش موادخوراکی و پارکینگ است.

تفرجگاههای برون شهری

هادی نقی زاده محقق و نویسنده میراث فرهنگی در خصوص تفرجگاه های برون شهری مشهد می نویسد: جاغرق روستایی ییلاقی در21 کیلومتری شمال غربی مشهد و در فاصله 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است.

وی می افزاید: جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی، باغ های میوه و دره های سرسبز و پرآب است و این ناحیه اقامتگاه های موقت و رستوران هایی برای استراحت و تفریح گردشگران دارد.

نغندر

وی می گوید: روستای نغندر از توابع بخش طرقبه و در فاصله 10 کیلومتری آن واقع شده است، این روستای سرسبز و آباد با چشم اندازهای طبیعی شگرف در دامنه های شمالی کوه های بینالود قرارگرفته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید