پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ تاریخ معاصر سالروز شکست حصر آبادان

تاریخ معاصر

سالروز شکست حصر آبادان

عملیات ثامن‌الائمه (ع) نخستین عملیات از چهار عملیات بزرگ و موفق ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، طریق‌القدس و بیت‌المقدس است که برای آزادسازی مناطق اشغالی و با هدف مبنی بر ضرورت شکست حصر آبادان تحقق یافت.

nike-dunk-low-coast-uncl | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌، آبادان از شهرهای مهم استان خوزستان است که به شکل مثلث بوده و قائده آن به سمت خلیج فارس و رأس آن به سوی خرمشهر است. این شهر بواسطه وجود صنعت نفت از سال 1291 هجری شمسی مورد توجه قرار گرفت و تصفیه‌خانه‌های عظیم نفت در این شهر بوجود آمد.

اوایل تجاوز رژیم بعثی عراق این شهر مورد طمع دشمن قرار گرفت و به صورت نعلی شکل به محاصره آنها درآمد. محاصره آبادان برگ برنده‌ای در دست ارتش عراق بود تا در موقعیت مناسب بتواند اراده خود را بر ایران تحمیل کند. تنها مبادی ورودی و خروجی این شهر از طریق دریا ممکن بود و مردم مقاوم این شهر همچنان پایدار بودند.

از آنجا که وسعت منطقه عملیاتی بالغ بر 130 کیلومترمربع بود و حوزه دید بسیار وسیعی داشت از این رو امکان اختفای تحرکات نظامی در طول روز میسر نبود لذا مقرر شد عملیات در تاریکی شب انجام شود تا دشمن نتواند از نیروهای زرهی خود بهره لازم را ببرد.

سرانجام عملیات ثامن‌الائمه (ع) با هدف انهدام نیروهای دشمن در شرق کارون و تصرف و تأمین این منطقه، در ساعت یک بامداد در پنجم مهرماه سال 1360 با رمز مقدس " نصر‌من‌الله و فتح قریب " شروع شد.

این عملیات با همکاری ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای ژاندارمری انجام شد و نیروهای عمل کننده در این عملیات بزرگ لشگر 77 خراسان شامل سه تیپ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 16 گردان نیروی پیاده در سازمان سه قرارگاه تیپی، تیپ 37 زرهی شیراز، گردان 251 تانک از لشگر 16 زرهی، گردان 107 ژاندارمری، گروه رزمی 291 تانک بودند و جهادسازندگی علاوه بر احداث جاده " وحدت " در فروردین 1360، امور مقدمات عملیات را انجام داد.

نیروهای سپاه ایران با عبور از میدان‌های مین و تله‌های انفجاری و موانع ایذائی در حالی که به شدت با آتشبارهای خطوط پشتیبانی حمایت می‌شدند به مواضع دشمن یورش برده و دشمن را سخت غافلگیر کردند.

همچنین به سرعت خاکریزهای مقدماتی دشمن تسخیر و مورد تعقیب قرار گرفت.

لشکر زرهی عراق با قدرت تمام درهم کوبیده شده و نیروهای آن تحت تعقیب قرار گرفتند. با فرار دشمن به غرب کارون بهترین موضع پدافندی و ضد پاتک نصیب نیروهای ایران شد. پس از دو روز نبرد بی‌امان رزمندگان، پس‌مانده‌های ارتش بعثی به غرب کارون فرار کرده و در آنجا زمین‌گیر شدند.

این عملیات نتایجی را چون خارج شدن شهر آبادان از قوای دشمن، آزاد شدن دو جاده مهم اهواز - آبادان و ماهشهر _ آبادان و آزادسازی کامل شرق کارون به وسعت 130 کیلومتر مربع در پی داشت.

با پیروزی درخشان سپاه ایران در شکستن حصرآبادان، روحیه امید در سرتاسر جبهه‌ها و در میان مردم دمیده شد و سیل خروشان ملت با شادی و شور، بیش از پیش به سوی جبهه‌ها هجوم آورند.

عملیات ثامن‌الائمه (ع) به منزله نقطه عطف و حلقه واصل برای تغییر استراتژی جنگ از وضعیت گذشته به وضعیت جدید محسوب می‌شود. برای نخستین بار بود که نیروهای عمل کننده در این حد گسترده با هم ترکیب شده و به نحو شایسته‌ای با یکدیگر همکاری و هماهنگی می‌کردند به طوری که این اقدام الگوی مناسبی برای ادامه همکاری ارتش و سپاه در عملیاتهای دیگر شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه